Loyola schreef:Jerommel schreef:Ah, ik zie nu waar je heen wilt, denk ik.
Uiteindelijk zijn we wellicht ZELF de toetssteen, wil je opwerpen.
Maar dan komt het belang van persoonlijke intergiteit om de hoek kijken.
"Yee who seek truth shall find peace".
Dus 'yee who seek what yee like, shall find idle thoughts'
Daar zijn we zelf bij. Dat is dus eigen verantwoordelijkheid i.m.o.
Dus we zijn zelf de toetssteen waaraan we kunnen meten of iets Gods Woord is?
Die onbetrouwbare mens, zoals je het net noemde?
Daar wilde je heen...
Nee, het zijn de feiten en gegevens waar het om draait.
Bovendien, wanneer de mens zijn eigen onbetrouwbaarheid erkent, kan je er toch goed mee om gaan.
Jij hangt misschien de moderne gedachte aan dat waarheid niet kenbaar is.
Nou, verdedig DAT dan maar eens.
Overigens, zie de topictitel: GEACHT staat er, er staat niets over harde bewijzen.
Het is per slot van rekening een geloof, een overtuiging.
Op rationele gronden weliswaar, maar we geloven zonder gezien te hebben.
Het zou suf zijn om hier elkaar te polariseren tot extremen.
Maarre, vind jij het dan niet 'nuttig' om te onderzoeken wat waarheid is en wat leugen is?
Zeker, maar hier inventariseren we of iets al dan niet Gods Woord is...
Ja, moeilijk nog he?
Maargoed, het zijn dus de feiten en gegevens die doen concluderen dat de Bijbel Gods geschreven Woord is.
Maar je moet dan wel door een berg controverse heen worstelen, en natuurlijk door het eigen ego..
Wat jij wilt weet ik niet, maar boeit me ook niet echt, maar je mag er zelf ook wel wat meer woorden aan vuil maken hoor.
Aha, njah als het niet boeit zal ik er verder ook geen moeite in steken he...
Ach, helaas al gequoot... (Heb dat inmiddels weer weg gehaald.)
De koran ligt veel minder onder vuur dan de Bijbel.
Dat tolereren de moslims namelijk niet.
Maar waar het wél onder vuur ligt, blijft er ook maar weinig van heel.
Niet voor niets ben ik afgehaakt van de Islam, want het had zeker mijn interesse en voorkeur boven het christendom.
(en hoe zou dat nou komen?)
Voordien geloofde ik ongeveer wat Tin, Zolder en anderen geloven: New Age leer.
Dat viel ook compleet door de mand.
Dus de mate van onder vuur liggen is eigenlijk ook niet echt een criterium om te bepalen of iets God's Woord is?
Nee, op zichzelf niet.
Maar in het grote plaatje wel.
Je kunt van 1 puzelstukje ook niet de complete afbeelding herkennen, bijvoorbeeld.
En misschien kan je elk puzzelstukje weerleggen, maar dan zie je het geheel niet.
Ik weet het niet, Loyola, maar ik ben destijds gaan zoeken, na gebed tot God (ik geloofde altijd wel in een doel van het bestaan, dus in een doelsteller en iets als een schepping, niet vast omlijnd) om alsjeblieft iets van waarheid te mogen vinden in de wereld die mij altijd maar misleidde.
Tot mijn schrik, afschuw en verbazing bleek het de Bijbel te zijn.
Ik herken de zoektocht, behalve de schrik en de afschuw. Vanwaar die schrik, afschuw en verbazing?
Dat ga je niet leuk vinden:
Omdat het christendom er een zooitje van maakt. Met name de Rooms Katholieke kerk.
Het christendom is een travestie, een hard gelag, crimineel, corrupt, machtswellustig, werelds, dwalend, verklaart moordenaars tot heiligen, bulken van het goud, meten zich gezag aan.
Zie ook de geschiedenis en het nieuws.
Dat zijn m.i. duidelijke vruchten waar je een boom aan herkent, ook als je niet gelovig bent.
Maar ook de andere christenen heb ik altijd gehaat, met hun "Ik heb Jezus ontmoet" terwijl in hun kerken de arme zielen spastisch liggen te spartelen van de zogenaamde Heilige Geest...
Verblindende honger naar tekenen, blijkbaar...
En de schijnheiligheid van christenen, en die vreselijke reli-muziek...
Maar, het was de Zeitgeist dwaling die mij deed geloven dat Jezus waarschijnlijk niet eens bestond.
Maar, toen kwam ik Zeitgeist refuted tegen, en dat is zeer grondig.
EN daar zi je meteen de 'oorlog' tussen Gods Woord en de wereld, op levensbeschouwelijk vlak.
Zeitgeist bedient zich van pertinente leugens.
Het komt van lui als Blavatski en Pike, die de New Age vorm gaven.
En er is eigenlijks niks New aan, want het is Luciferianisme, de leugen van de slang.
Zeitgeist zegt me niks...ik heb de term wel eens voorbij zien komen op christelijke fora maar het zegt me verder niks. Laten we het hier dan ook maar verder achterwege laten want het lijkt me ook niet echt ontopic...
Maar het zegt je niks, dus waarom zeg je dat het off-topic zou zijn?
Het is namelijk de serpent die zichzelf verraadde met Zeitgeist.
Ik was alleen in eerste instantie zo dom om hen te geloven.
Die 'oorlog' tussen Gods Woord en de wereld is namelijk één van de grootste aanwijzingen.
Waarom zou de wereld zich zo druk maken over de Bijbel?
Blijkbaar spelen er belangen.
Het is blijkbaar byzonder dat iemand tot geloof komt vanuit wantrouwen en teleurstelling in en belediging door 'de wereld'.
Ik was de leugens en de bullshit compleet beu namelijk, ook die van mezelf (eigen gemaakte wereldse ideeën).
Overigens is dit slechts 1 factor, hoe het is tot stand gekomen. (66 boeken ca. 40 schrijvers over 1000en jaren).
Geeuw...
Je hebt toch wel een Bijbel?
Daar zie je namelijk dat het zo is.
Dus omdat het in de bijbel is opgenomen is het zo? Maar waarom is het opgenomen dan?
Het feit dat het is opgenomen, het feit dat de Bijbel is zoals ze is, is m.i. niet toevallig zo.
Waarom?
Omdat het belangrijke kost is.
Ik weet verder ook niet hoe God precies te werk gaat / is gegaan.
Heeft Jezus die boeken bepaald en er namen boven gezet?
Wie zal het zeggen?
Het gaat er om of de inhoud geloofwaardig is.
Fijne God anders, als Hij wie Hem zoekt over zou leveren aan de wereld, zo van: "Zoek het maar uit hoor, doei."
Jij als RKK man ziet dat ongetwijfeld heel anders.
Jij moet vertrouwen in mensen hebben, denk ik.
Via de Bijbel dus.
Mensen komen tot geloof door de Bijbel namelijk.
De Bijbel is geen corrupte draaikont of heerszuchtig instituut.
Dus God gooide een bijbel naar beneden en zei: 'lees dit maar, dan kom je tot geloof'?
Gedeeltelijk komt het daar wel op neer.
Alleen, dat gooien duurde een tijdje en vele schrijvers waren betrokken.
Voorts komt geen mens er zomaar doorheen, omdat het confronteert met je gevallen wezen, en met de Wil van God.
De eigen wil wordt er verloochend.
Daar moet je ook maar net zin in hebben...
Verder is de Bijbel een geschiedschrijving, dus er is ook verslag te vinden van wat er plaats had toen en daar.
Dat blijkt achteraf ook weleens profetisch te zijn. Een gebeurtenis als voorzegging van een komende gebeurtenis.
Lees eens over het ontvangen van de Heilige Geest, en over het geloof van de apostelen.
Ze schreven zelfs Bijbel. Welk mens kan dat anno nu claimen? (en tegelijk geloofwaardig zijn).
Ik heb het gelezen,
Uiteraard
dus de apostelen schreven de bijbel en het is Gods Woord omdat ze de HG hebben ontvangen?
Nee, andersom en minder ridicuul gesteld.
Als ze de Heilige Geest niet hadden ontvangen, hadden ze niet die sturing van God, die nodig is geweest om het Werk van Christus te beklinken in een deelbare vorm, ook voor de mensen 2000 jaar later en na ons.
Het is Gods Plan dat zich voltrekt.
Het is de wereld die er tegen in gaat.
Dat is wat te zien is, nogal duidelijk.
Het verschil is aan welke kant je staat.
En belangrijk is niet zomaar aan een kant te gaan staan, maar met reden.