De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Bonjour schreef:
peda schreef: Het lijkt mij ook uitgesloten dat de natuur per puur toeval ca 500 kant en klare genen produceert die dan in onderlinge samenhang een zeer primitieve bacterie tot stand brengen ( dna in een omhulsel ).
Als je verwacht dat dat in 1 keer gebeurt is, dan heb je gelijk. Alleen voor de op de DNA gebaseerde bacteriën waren er al andere cellen. Met een hele andere chemie. Wellicht RNA gebaseerd. En daarvoor nog weer simpeler.
.

Inderdaad is RNA een goede begin kandidaat, maar ook een op RNA gebaseerde wereld is reeds complex en zal in mijn optiek weer gebouwd zijn op voorloper moleculen. Het probleem blijft dat van dit gehele proces er geen enkele rest is overgebleven. Het is dus deducerend en combinerend denken ( in verschillende opties) naar het verleden met het chemische weten van heden als uitgangspositie. Maar met abiogenese houd ik mij ook niet zo zeer bezig. ik vind het evolutie trajekt, dus de vervolgstappen na de ( onbekende ) opstart persoonlijk veel boeiender, ook al omdat daar inmiddels veel weten vanaf den beginne van de weg over voorhanden is.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Bonjour schreef:Biologisch leven moet kunnen blijven bestaan en met de kennis van de huidige natuur betekent dat voortplanten. Heel primitief leven kan een bolletje zijn geweest dat in de branding splitst en met een ander bolletje samenvoegt.
Het is gewoon volstrekt onbekend. Het lijkt mij ook uitgesloten dat de natuur per puur toeval ca 500 kant en klare genen produceert die dan in onderlinge samenhang een zeer primitieve bacterie tot stand brengen ( dna in een omhulsel ). ik houd het op het langzame ontstaan van meer gecompliceerde anorganische basis moleculen, die onderling weer met elkaar chemisch hebben gereageerd en geleidelijk en over een zeer lange periode van tijd steeds meer opschoven in de richting van een organische samenstelling. Een soort principe van "'zelforganisatie/ emergentie"' van "'lager '' naar "' hoger "' dat in de natuur op velerlei wijze ingebakken zit. Maar hoe het precies is gegaan, zal misschien wel voor eeuwig verborgen blijven. Die verborgenheid geeft ook de mogelijkheid om te denken aan theistische evolutie, omdat ondanks ontzettend veel tijd en onnoemelijk vele onderlinge reacties, naar de mening van sommige gelovigen het pure toeval in combinatie met praktijktoetsing van bruikbaarheid, deze "' prestatie "' niet leveren kan. Daarom is in mijn ogen verder onderzoek in verschillende richtingen uiterst zinvol en heb ik waardering voor de verstrekte subsidie van de JF Templeton Foundation voor wetenschappelijk onderzoek in de richting van "'leereffecten"'.
D. Webb, R.A. Watson, E. Szatmary en anderen.
Ik denk dat de geest altijd de middelen vindt om zich in de stof uit te drukken. Daarbij zal zij zich veel mogelijk inpassen in de wetmatigheden van de stof. Maar zij zal soms ook moeten ingrijpen om gebeurtenissen af te dwingen. Dan kan dan via heel kleine stapjes in een uitzonderlijk grote reeks van gebeurtenissen. Maar praktisch gezien kun je hier natuurlijk niets mee.
Only dead fish go with the flow
peda

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
peda schreef:
Bonjour schreef:Biologisch leven moet kunnen blijven bestaan en met de kennis van de huidige natuur betekent dat voortplanten. Heel primitief leven kan een bolletje zijn geweest dat in de branding splitst en met een ander bolletje samenvoegt.
Het is gewoon volstrekt onbekend. Het lijkt mij ook uitgesloten dat de natuur per puur toeval ca 500 kant en klare genen produceert die dan in onderlinge samenhang een zeer primitieve bacterie tot stand brengen ( dna in een omhulsel ). ik houd het op het langzame ontstaan van meer gecompliceerde anorganische basis moleculen, die onderling weer met elkaar chemisch hebben gereageerd en geleidelijk en over een zeer lange periode van tijd steeds meer opschoven in de richting van een organische samenstelling. Een soort principe van "'zelforganisatie/ emergentie"' van "'lager '' naar "' hoger "' dat in de natuur op velerlei wijze ingebakken zit. Maar hoe het precies is gegaan, zal misschien wel voor eeuwig verborgen blijven. Die verborgenheid geeft ook de mogelijkheid om te denken aan theistische evolutie, omdat ondanks ontzettend veel tijd en onnoemelijk vele onderlinge reacties, naar de mening van sommige gelovigen het pure toeval in combinatie met praktijktoetsing van bruikbaarheid, deze "' prestatie "' niet leveren kan. Daarom is in mijn ogen verder onderzoek in verschillende richtingen uiterst zinvol en heb ik waardering voor de verstrekte subsidie van de JF Templeton Foundation voor wetenschappelijk onderzoek in de richting van "'leereffecten"'.
Ik denk dat de geest altijd de middelen vindt om zich in de stof uit te drukken. Daarbij zal zij zich veel mogelijk inpassen in de wetmatigheden van de stof. Maar zij moet soms ook moeten ingrijpen om gebeurtenissen af te dwingen. Dan kan dan via heel kleine stapjes in een uitzonderlijk grote reeks van gebeurtenissen. Maar praktisch gezien kun je hier natuurlijk niets mee.
Inderdaad. Theistisch evolutionisten zeggen precies hetzelfde, alleen is bij hen God Diegene die aanstuurt naar een bepaalde richting. Jij spreekt niet van God maar van geest. Het probleem bij zowel God als geest, is dat beiden onzichtbaar zijn en geen specifieke sporen nalaten van hun bemoeienis in het dna materiaal. Iedereen geeft het te constateren resultaat een waardering en die waardering volgt de persoonlijke basis-overtuiging. De atheist geeft het voortouw aan het zuivere/pure toeval+paktijktoetsing, de theistisch evolutionist God +toeval+ praktijktoetsing en de psychisch monist de geest + toeval+praktijktoetsing.
Zolderworm

peda schreef:
Zolderworm schreef:
peda schreef:
Ik denk dat de geest altijd de middelen vindt om zich in de stof uit te drukken. Daarbij zal zij zich veel mogelijk inpassen in de wetmatigheden van de stof. Maar zij moet soms ook moeten ingrijpen om gebeurtenissen af te dwingen. Dan kan dan via heel kleine stapjes in een uitzonderlijk grote reeks van gebeurtenissen. Maar praktisch gezien kun je hier natuurlijk niets mee.
Inderdaad. Theistisch evolutionisten zeggen precies hetzelfde, alleen is bij hen God Diegene die aanstuurt naar een bepaalde richting. Jij spreekt niet van God maar van geest. Het probleem bij zowel God als geest, is dat beiden onzichtbaar zijn en geen specifieke sporen nalaten van hun bemoeienis in het dna materiaal. Iedereen geeft het te constateren resultaat een waardering en die waardering volgt de persoonlijke basis-overtuiging. De atheist geeft het voortouw aan het zuivere/pure toeval+paktijktoetsing, de theistisch evolutionist God + toeval+ praktijktoetsing en de psychisch monist de geest + toeval + praktijktoetsing.
Ja, zoiets is gewoon niet te bewijzen. Maar ik weet niet of alle psychisch monisten mijn ideeën aanhangen. In ieder geval is het geen onderdeel van de psychisch monistische filosofie.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Gisteravond in de "Kennis van nu"werd het veranderen van het DNA op grond van ervaringen besproken. Wat er gebeurt is dat door ervaringen een deel van het DNA langdurig oprolt waardoor van dat stuk de genen niet meer gekopieerd kunnen worden naar RNA, zodat het niet meer meedoet.
De volgorde van de baseparen verandert niet en de wijziging wordt ook niet doorgegeven naar de kinderen.
Dat genen uitgeschakeld worden is niet zo gek. Het is niet de bedoeling dat overal en altijd alle genen steeds maar eiwitten produceren. In de hersenen wil je ook niet dat de eiwitten die belangrijk zijn voor je lever of maag steeds aangemaakt worden. Welke stuk DNA actief is wordt beheerd door schakelaars op het DNA. Hoe dat allemaal precies werkt, hoort bij het vakgebied systeembiologie, wat een vak apart is. Het zit in het midden van biologie, natuur- en scheikunde. Ik heb me er eens wat in verdiept. Mooie materie, maar daar is ook nog een hoop werk te verrichten.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Zolderworm

Bonjour schreef:Gisteravond in de "Kennis van nu"werd het veranderen van het DNA op grond van ervaringen besproken. Wat er gebeurt is dat door ervaringen een deel van het DNA langdurig oprolt waardoor van dat stuk de genen niet meer gekopieerd kunnen worden naar RNA, zodat het niet meer meedoet.
De volgorde van de baseparen verandert niet en de wijziging wordt ook niet doorgegeven naar de kinderen.
Dat genen uitgeschakeld worden is niet zo gek. Het is niet de bedoeling dat overal en altijd alle genen steeds maar eiwitten produceren. In de hersenen wil je ook niet dat de eiwitten die belangrijk zijn voor je lever of maag steeds aangemaakt worden. Welke stuk DNA actief is wordt beheerd door schakelaars op het DNA. Hoe dat allemaal precies werkt, hoort bij het vakgebied systeembiologie, wat een vak apart is. Het zit in het midden van biologie, natuur- en scheikunde. Ik heb me er eens wat in verdiept. Mooie materie, maar daar is ook nog een hoop werk te verrichten.
Ja gezien. Was boeiend.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik vroeg mij dus af of dit hetzelfde leereffect was als waar Peda het over had.
Peda.
peda

Bericht door peda »

Bonjour schreef:Ik vroeg mij dus af of dit hetzelfde leereffect was als waar Peda het over had.
Ik zie het "' leereffect "' meer als een apart zeer groot hoofdstuk in de ET. Het bestaat m.i. uit veel deelgebieden waartoe het voorstaande ook zou kunnen behoren. "' Natuurlijke "' mechanismen die er voor zorgen dat de "' doelmatigheid "' enorm wordt vergroot richting "' bruikbare '' toepassingen. Er is reeds veel bekend over het "' systeem "' van over generaties heen bewaren van bruikbaar materiaal, ook is goed bekend waarom bepaalde dna gebieden enorm snel muteren (bv het variabel deel van het afweermechanisme ) en andere dna gebieden nauwelijks. Maar hoe vanuit een onbekend begin ( abiogenese ) via vermoedelijk RNA naar DNA zo ontzettend veel goed samenwerkende eiwitten zijn ontstaan in relatief korte tijd ( 3 miljarden jaren ) met een steeds hogere snelheid vanaf de explosie in het Cambrium, daar past mijn grotendeels lege hoofdstuk binnen de ET prima in. De normale op volkomen toevallige wijze ontstane mutatie, heeft in dit hoofdstuk natuurlijk ook een belangrijke plaats. Maar het is m.i. niet de enige trigger. Overigens heeft Venter met zijn synthetische constructie van eenvoudig bacterieel leven ( ca 500 verschillende bouwstenen ) daar een hoogst interessante start voor gegeven. Overigens ben ik niet de enige die dit vraagstuk ( hoofdstuk ) aankaart. Wie interesse heeft kan zelf via google het nodige studie materiaal opdiepen.
Allie

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:
Allie schreef:
Bonjour schreef:Ik zeg welke standaard ik gebruik: De gulden regel.
Ja maar je legt niet uit waarom het beter is om volgens die regel te leven.
Nee, ik heb ook een enkel dogma. Het zal voort komen uit mijn inlevingsvermogen.

Maar heb jij goede redenen om de gulden regel af te wijzen?
Nee, dat niet. Ik wil weten hoe jij, zonder een standaard, mij kunt verplichten om me aan die regel te houden.
Dat we volgens die regel moeten leven, ben ik met je eens. Maar kan jij, vanuit jouw wereldbeeld, dat ook onderbouwen?
Allie

Bericht door Allie »

Christiaan schreef:
Allie schreef:
Christiaan schreef: En op welke manier is de Bijbel aantoonbaar betrouwbaar als het over het bovennatuurlijke gaat? Dit kan een moslim ook over de Koran zeggen of en hindoe over de Baghavad Gita. Ik zie geen enkele reden om de Bijbel te geloven.
Mijn moeder zou zeggen dat ze veel kracht haalt uit het lezen van haar Bijbel. En dat zullen meer mensen bevestigen.
Ik vroeg naar de betrouwbaarheid, niet of het lezen van de bijbel een goed gevoel of kracht geeft. Ik hecht nogal veel waarde aan de waarheid.
Als je beseft dat de Bijbel, na zoveel vertalen en kopiëren, voor 98% nauwkeurig is gebleven. De vraag blijft dan, geloof ik dit ook. Je moet je dan afvragen: Bestaat God? Als God bestaat, kunnen deze dingen dan ook echt gebeuren?

Het is mooi dat je veel waarde hecht aan de waarheid. Jezus claimde namelijk de Waarheid te zijn. Misschien moet je toch eens Jezus nader onderzoeken, je zit namelijk op 1 lijn met Hem.
Allie

Bericht door Allie »

Christiaan schreef:
Allie schreef:@ christiaan
1. Wat een raar argument. Weet je dat er zonder de Tweede Wereldoorlog er geen bevrijding was geweest?
Het is maar de vraag of we zonder religie niet beter af waren geweest. Dat is niet te zeggen. Maar we hebben geen (bij)geloof meer nodig om ons richting te geven. Logisch rationeel redeneren en empathie zijn betere manieren om onze wereld vorm te geven. En ik pleit dus ook niet voor 'overheersende koningen'.
Ik doel op het moment dat het christendom ontstond. Zelfs bij de Romeinen had het al een positief effect. Zo werd er meer naar de zwakken omgekeken. Dit idee heeft zich, gaande tijd, verder door Europa verspreid. En zonder dat idee had je nooit een verlichting gehad. Je had dan nog steeds een barbaarse samenleving gehad.
Inderdaad, zonder de Verlichting hadden we nog in een barbaarse tijd geleefd. En wellicht zonder het christendom ook, maar inmiddels kunnen we verder.
Allie schreef:
Christiaan schreef: 2. Deze vraag doe me denken aan onze eerdere discussie over de natuur. Elk negatief voorbeeld zal bijvoorbeeld niet geaccepteerd worden, omdat dat dan niet volgens de christelijke leer zou zijn. Het feit is echter dat onder het mom van het christendom allerlei negatieve consequenties hebben. Trouwens, het gaat mij niet specifiek alleen om het christendom, maar elke religie in het bovennatuurlijke. Een voorbeeld is bv het 'verbod' op condooms volgend de RK-kerk. Daardoor worden er onschuldige slachtoffers gemaakt. Verder worden er in Afrika anti-homowetten toegepast n.a.v. christelijk inmenging.
Daarom vroeg ik deze vraag op deze manier. Je hebt een manier van kijken naar religies, die hetzelfde is als die van Christopher Hitchens. Je schuift alle religies op 1 hoop en gebruikt dan de slechtste om ze allemaal te veroordelen. De onschuldige slachtoffers vallen omdat de mensen seks als een lust zijn gaan zien, niet doordat de RK-kerk condoomgebruik verbiedt. Wel dingen gescheiden houden. Er zijn allerlei ziektes ontstaan door die zondigheid. God heeft seks als iets bijzonders, binnen een huwelijk, bedoeld. Er staat nergens dat je je niet mag beschermen voor een ziekte binnen die grenzen. Slecht argument dus. Waar staat dat Jezus zegt dat je homo's de vrijheid moet ontzeggen? Ik zie een patroon in je opmerkingen. Je gebruikt de interpretaties van mensen i.p.v. de eigenlijke leringen. Hebben we het over het Christendom(de Evangeliën), of over de mensen die het, wel of niet, goed interpreteren?
Ten eerste, de vraag was: wat staat je evt. tegen in religie. Ik geef slechts antwoord op die vraag. Dus waarom je mij 'verwijt' dan ik serieus antwoord geeft, snap ik niet. Misschien ben je het niet eens met mijn antwoorden, daar wil ik dan best op reageren.
Waarom is het slecht om lust in seks te hebben? En wat is er mis condoomgebruik? Ik zie geen enkele morele objectie.
Het gaat uiteraard ook om de mensen die de bijbel interpreteren. Maar dat is nou precies het probleem, wie heeft de juiste interpretatie. Iedereen heeft verschillende ideeen en denkt de waarheid in pacht te hebben. En dat moet dan het Woord van God zijn. Had God nou maar gewoon een moreel juist boek laten schrijven waarover geen misverstand kon verstaan in een taal die we allemaal vandaag de dag nog kunnen begrijpen. Maar nee hoor.
Allie schreef:
Christiaan schreef: 4.‘De wet van Mozes zegt: “U mag geen overspel plegen.” Maar Ik zeg: wie met begerige ogen naar een vrouw kijkt, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Als uw oog u tot verkeerde dingen brengt, ruk het dan uit en gooi het weg. Want het is beter één lichaamsdeel kwijt te raken dan dat uw hele lichaam in de hel wordt gegooid. En als uw hand u tot verkeerde dingen brengt, hak hem dan af en gooi hem weg. Want het is beter één lichaamsdeel kwijt te raken dan dat uw hele lichaam in de hel wordt gegooid.’
‭‭Ik durf te stellen dat volgens het humanistisch beeld er niet zo tegen aan gekeken wordt. Hier wordt gedachten al tot een misdaad gerekend en de straffen zijn niet te mild. Het afhakken van een hand vind ik nou ook niet echt een moreel hoogstandje.
Laten we eens kijken wat Jezus hier nu echt zegt. Los van het feit dat dit beeldspraak is. Ik heb wel eens vaker de opmerking geplaatst dat er geen mensen zijn die de Bijbel zo letterlijk lezen als ongelovigen, maar dat terzijde. Hier zegt Jezus dat de wet van Mozes niet haalbaar is voor de mens. De wet van Mozes was zo streng, om het Joodse volk zuiver te houden voor van buitenkomende invloeden. Daarom is het leven van Jezus en de dood en opstanding van groot belang. Het betekende het einde van die wet en een nieuw begin. Jezus vervulde de wet van Mozes en gaf de mens op die manier een "bypass" door genade. Waarom is het afhakken van een hand geen moraal hoogstandje? En hoe bepaal je dat? Is dat jouw mening of heb je een standaard-moraal waaraan ik kan zien waarom je dat vind en waarom ik geen handen meer moet afhakken?

Leuk die beeldspraak, maar zie mijn laatste zin van punt 2. Het had allemaal zo gemakkelijk gekunt. En moreler.
En hoe je dat bepaald? Waarom is iets immoreel, vanuit een atheïstische invalshoek? Die discussie hebben we eerder gevoerd. Zie pagina 38 waarop ik de laatste antwoorden in die discussie heb gepost. Kunnen we best op doorgaan wat mij betreft. Was een interessante discussie.
Allie schreef:
Christiaan schreef: Wat je zegt, het is in een andere tijd geschreven door mensen die nog geen schrijntje van de kennis hadden die we nu hebben. Achterhaald dus. Net zoals jet cassettebandje óók achterhaald is (om maar een zelfde soort analogie te gebruiken). We hebben inmiddels veel betere methoden om te bepalen of iets moreel juist of onjuist is.
Dat die mensen "nog geen schrijntje kennis hadden die we nu hebben", is een statement die je niet kan verdedigen. We weten nog steeds niet hoe ze in die tijd de piramides hebben gebouwd. Er zijn zelfs aanwijzingen dat ze in die tijd elektriciteit hadden. Het standpunt dat de mens steeds verder is gekomen qua kennis is gewoon een mythe, die niet te verdedigen is.
Kom op Allie, je gaat me toch niet vertellen dat je echt geloofd dat de kennis die ze toen hadden een stuk geavanceerder was dan nu. Dat we een aantal dingen (nog) niet weten van die tijd (Piramides), Ok, maar meer kennis?!
We zetten tegen woordje sondes op Mars en onderzoeken elementaire deeltjes met de Hadron-collider. Wel een beetje serieus blijven.
Allie schreef:Wat is die methode hoe jij bepaalt wat goed of slecht is? En waarom moet ik me daaraan houden?
Zie de discussie op pagina 38
1. Ik bedoel dat zonder de christelijke boodschap de verlichting nooit had kunnen plaats vinden. Het idee dat elke mens gelijk is en gelijke rechten heeft.
2. Ik geef aan dat je religies over 1 kam scheert. De leer van Jezus is iets heel anders als de RK. Jezus ging naar zondaars toe en gaf ze liefde. Dat probeerde ik, misschien wat ongelukkig, duidelijk te maken. Verder geef ik aan dat de lust, buiten een huwelijk, zelf de zonde is, niet het condoomgebruik. Jezus was duidelijk over dit onderwerp. Je zult je naaste, dat betekent iedereen, lief hebben gelijk jezelf. Je kijkt teveel naar interpretaties, het gaat erom hoe jij zelf de Bijbel interpreteert.
4. We kunnen ook proberen om kinderen te kweken die altijd luisteren... Wat is er immoreel aan een Opperwezen die zichzelf geeft aan Zijn creatie, omdat zij het niet kunnen opbrengen? Wat je dus eigenlijk zegt is dat God ons beter niet had kunnen maken.
We weten niet wat de mensheid voor kennis had vroeger, dat was mijn punt. Ze kregen dingen voor elkaar, met minder technologie, die wij nu niet kunnen plaatsen. Dus misschien hadden ze toen wel meer kennis of waren ze vroeger veel slimmer. Dat onze technologie geavanceerder is ben ik natuurlijk met je eens. Maar dat zegt niets over onze kennis.
Allie

Bericht door Allie »

JW88 schreef:Goedemiddag,

Daar ben ik weer, terug van weg geweest.

Met een aantal van jullie heb ik in het verleden interessante discussies gehad, met name in dit onderwerp.

Is het onderwerp 'de denkwijze van atheïsten' hier ook echt nog steeds actueel? Want daar zou ik graag wat verder op in gaan als dat kan.
Welkom terug
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Allie schreef:
Bonjour schreef:
Allie schreef:
Bonjour schreef:Ik zeg welke standaard ik gebruik: De gulden regel.
Ja maar je legt niet uit waarom het beter is om volgens die regel te leven.
Nee, ik heb ook een enkel dogma. Het zal voort komen uit mijn inlevingsvermogen.

Maar heb jij goede redenen om de gulden regel af te wijzen?
Nee, dat niet. Ik wil weten hoe jij, zonder een standaard, mij kunt verplichten om me aan die regel te houden.
Dat we volgens die regel moeten leven, ben ik met je eens. Maar kan jij, vanuit jouw wereldbeeld, dat ook onderbouwen?
Nee, ik kan jou niet verplichten volgens die standaard te leven.
Tot nu toe komen aspecten van de gulden regel meestal in de wet omdat er een meerderheid achter staat.
Het groepsproces zorgt voor de verplichting van de regels. Dat lijkt mij beter dan het proces dat de regels komen uit interpretatie van een elite groepje van een oud boek dat door dezelfde groep heilig verklaard is.
Peda.
Allie

Bericht door Allie »

JW88 schreef:
Jerommel schreef:Logica is logica.
Logica is wetmatigheid, geen opinie.
Dus de logica voor mij dat God niet bestaat is dan ook wetmatigheid? Wie bepaald wat logica is? Dat is toch anders voor elk persoon. Het is prima dat jij denkt dat God bestaat, maar ik vind het wel vreemd dat je dat verkoopt als algemene logica, want dat is het niet, als het dat wel was had ik ook wel in God gelooft.

Naar mijn mening is de mens niks meer dan een intelligent dier geëvolueerd vanuit een aap achtige voorvader. Ik ben nu het boek ''Sapiens'' aan het lezen van Yuval Noah Harari, een echte aanrader! Daarin in wordt wetenschappelijk de geschiedenis van de mens beschreven en de evolutie daarvan tot wat we vandaag de dag zijn.
Je maakt hier de fout om logica als persoonsgebonden te zien. Ook al zijn er geen mensen meer, dan nog geldt de logica. Wat de reden van logica dan is, is een ander vraagstuk.

Kun je uitleggen waarom elk intelligent dier, nakomeling van het eerste paar(die moet je eerst maar eens uitleggen), zich moet houden aan de ideeën van het eerste paar(nogmaals, hoe zijn het eerste paar ontstaan?)? Ik vraag dit, omdat logica over waarheid gaat. Het heeft niets met overleven te maken. En overleven kun je prima door te liegen, zelfs tegen jezelf. Kun je dan ook uitleggen waarom ik de wetenschap moet aannemen die dit intelligent dier produceert? Als logica is ontstaan vanuit een overlevings-uitgangspunt, waarom moet ik me dan aan de logica houden. Waarom kan ik niet mijn eigen logica ontwikkelen en zo altijd gelijk hebben?
Als je denkt dat logica persoonsgebonden is waarom dan nog debatteren?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Allie schreef: Als je beseft dat de Bijbel, na zoveel vertalen en kopiëren, voor 98% nauwkeurig is gebleven. De vraag blijft dan, geloof ik dit ook. Je moet je dan afvragen: Bestaat God? Als God bestaat, kunnen deze dingen dan ook echt gebeuren?
Bij de vraag naar de betrouwbaarheid van de Bijbel gaat het er niet om of de tekst sinds de samenstelling gelijk is gebleven. Het gaat erom of het een correct verslag is van gebeurtenissen. Is Jezus op Golgotha gekruisigd en opgestaan? bijvoorbeeld.
Peda.
Allie

Bericht door Allie »

@ bonjour
Nee, ik kan jou niet verplichten volgens die standaard te leven.
Tot nu toe komen aspecten van de gulden regel meestal in de wet omdat er een meerderheid achter staat.
Het groepsproces zorgt voor de verplichting van de regels. Dat lijkt mij beter dan het proces dat de regels komen uit interpretatie van een elite groepje van een oud boek dat door dezelfde groep heilig verklaard is.
Dus slavernij was niet immoreel in de 18de eeuw? Daar stond een meerderheid achter. Het is zo grappig dat atheïsten vaak slavernij gebruiken tegen de Bijbel(geheel onterecht, maar dat terzijde), maar het vanuit hun eigen wereldbeeld, moreel, niet kunnen veroordelen. Het blijft een kwestie van een persoonlijke mening. Als een meerderheid ineens beslist dat het verkrachten van kinderen niet meer immoreel is(hoe vreselijk dat ook klinkt), is het dan toelaatbaar?
Ik zie niet hoe je zo andersdenkende kunt verplichten. Wat geeft jouw het recht om mij te vertellen wat ik wel of niet kan doen?
Dat kan alleen een wet die boven ons staat. Anders krijg je taferelen zoals de inquisitie, of het regime van Stalin.
Allie

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:
Allie schreef: Als je beseft dat de Bijbel, na zoveel vertalen en kopiëren, voor 98% nauwkeurig is gebleven. De vraag blijft dan, geloof ik dit ook. Je moet je dan afvragen: Bestaat God? Als God bestaat, kunnen deze dingen dan ook echt gebeuren?
Bij de vraag naar de betrouwbaarheid van de Bijbel gaat het er niet om of de tekst sinds de samenstelling gelijk is gebleven. Het gaat erom of het een correct verslag is van gebeurtenissen. Is Jezus op Golgotha gekruisigd en opgestaan? bijvoorbeeld.
Dat blijkt dus het geval te zijn. Zeker over het feit dat Jezus gekruisigd is, is geen twijfel. Of Hij is opgestaan heeft ook goede aanwijzingen.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 4lq1QYSzrY

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... uhnHLLkR_B

Het wordt toch slecht weer vandaag... :mrgreen:
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Allie schreef:Dus slavernij was niet immoreel in de 18de eeuw? Daar stond een meerderheid achter. Het is zo grappig dat atheïsten vaak slavernij gebruiken tegen de Bijbel(geheel onterecht, maar dat terzijde), maar het vanuit hun eigen wereldbeeld, moreel, niet kunnen veroordelen. Het blijft een kwestie van een persoonlijke mening. Als een meerderheid ineens beslist dat het verkrachten van kinderen niet meer immoreel is(hoe vreselijk dat ook klinkt), is het dan toelaatbaar?
Ik zie niet hoe je zo andersdenkende kunt verplichten. Wat geeft jouw het recht om mij te vertellen wat ik wel of niet kan doen?
Dat kan alleen een wet die boven ons staat. Anders krijg je taferelen zoals de inquisitie, of het regime van Stalin.
Juist de inquisitie kwam door handhaving van de wet die boven ons staat.

Slavernij is immoreel met de kennis van nu. Met de gewoontes en opvattingen van deze tijd. In de 18e eeuw werd er anders tegenaan gekeken en lukte het eerder genoemde elite het goed te praten waarbij dat boek weer een rol speelde.
Wanneer een meerderheid van een groep ineens beslist dat iets moreel is, is het dat binnen die groep. Daarbuiten niet. Neem de jodenvervolging in Nazi-Duitsland. Ik ga dat niet goed praten, maar ik ga iemand die daar in meegegaan is in de jaren dertig niet veroordelen. Wel degene die het volk zo gemanipuleerd hebben dat de jodenvervolging zo'n aanhang kreeg.
Peda.
Allie

Bericht door Allie »

JW88 schreef:
peda schreef:
Bonjour schreef:
peda schreef:Toch is het opvallend dat bij mijn weten het a-theïsme ook geen stevige groei vertoont in onze omstreken.
Een tijdje geleden moesten we op het werk de bankeed afleggen. Van de ongeveer 100 man waren er 3 die de eed aflegden en de rest deed de belofte. De fifty-fifty verhouding van de peilingen zeggen niet veel over de leeftijdsopbouw.
Het zou dus ook beter een bankverklaring kunnen heten.

Het ietisme is inderdaad groot. Maar niemand incasseert de miljoen dollar van Randy. Het is een hype die ook leuk door de media in stand wordt gehouden. Ik ben benieuwd wat daar in de toekomst mee gebeurt. De kerken voeden het idee en ik vraag me af wat er gebeurt als die voeding sterk vermindert.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik uit recent onderzoek zie dat ook de "' Ietsisten "' weer stevig aan het afnemen zijn, althans in Nederland. Agnosten+atheisten groeien door en inspireren volgens de laatste meting ( 2015 ) tezamen ca 60% van de bevolking, waarbij er meer agnosten zijn als a-theisten. Zelf ben ik bewust agnost, de bekende niet-kunnen-weter. Voor de theisten ziet het er naar de laatste stand van meting in Nederland niet goed uit.
Wat versta jij persoonlijk onder agnost? Want ik denk ook dat er op vele vragen geen antwoord is, oftewel het niet kunnen weten. Maar voor mij is het wel overduidelijk dat God een product van de menselijk geest is, lang geleden verzonnen voor macht en misbruik van macht.
" Heb je vijanden lief". "Als je wordt geslagen, keer je andere wang toe". "Als je wordt berooft, geef ook je jas". Tja, dat zal ze leren.... :clown:
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Allie schreef: Dat blijkt dus het geval te zijn. Zeker over het feit dat Jezus gekruisigd is, is geen twijfel. Of Hij is opgestaan heeft ook goede aanwijzingen.

Ik ga niet de hele dag op het forum zitten, ook niet met slecht weer. Er is dus wel twijfel. Het feit dat jij dat niet weet of niet wil weten zegt wel veel. Het komt af en toe op dit forum ter sprake, maar we zien jou niet zo vaak. Je probeert mij dus door het tonen van een onterechte zekerheid te overtuigen, samen met een paar propaganda filmpjes. Lees je in in de materie en bekijk de filmpjes op youtube van Richard Carrier. Als je al zijn argumenten met een 100% zekerheid kan weerleggen mag je zeggen "Er is geen twijfel".
Peda.
Allie

Bericht door Allie »

JW88 schreef:
Bonjour schreef:De GodVolger heeft geen behoefte God te volgen. Dan heeft ie bewijzen nodig voor het bestaan van een god. Het accepteren van het KCA als bewijs, geeft wel aan dat de behoefte aan bewijs niet erg groot is. Meestal komt de godvolger met een redenatie als "De wetenschap heeft niet voldoende bewijs, dus is de optie van een god mogelijk" en blijft geloven. De godvolger heeft er genoeg aan om ruimte te hebben voor zijn godsbeeld. Niets meer. Er is geen god voor nodig. Alle verschillen tussen de godsbeelden zijn nauwelijks van belang. Dat is niet eng. Zolang de atheïsten het maar niet te onlogisch maken om het godsbeeld overeind te houden.
Het beroemde ''God van de gaten''.

Ik ben juist heel geïnteresseerd en soms ook geïntrigeerd waarom mensen in God geloven omdat het voor mij zo overduidelijk is dat er geen God is.
We kunnen ons geloof in God prima onderbouwen met dingen die we wel weten. Bijvoorbeeld met het begin van het universum. Dat er geen hard bewijs is besef ik natuurlijk ook. Je zult zelf conclusies moeten trekken. Het "God of the gaps" is een zeer zwak tegen-argument, dat zeker vanuit de wetenschap onder de grond is gestopt. We weten nu zoveel en ontdekken zoveel nieuwe dingen op nano-niveau. Ik ben geen wetenschapper, maar ik verbaas me wat er zich allemaal afspeelt in ons lichaam. Dit is ook wat Anthony Flew heeft doen twijfelen.
Allie

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:
Allie schreef:Dus slavernij was niet immoreel in de 18de eeuw? Daar stond een meerderheid achter. Het is zo grappig dat atheïsten vaak slavernij gebruiken tegen de Bijbel(geheel onterecht, maar dat terzijde), maar het vanuit hun eigen wereldbeeld, moreel, niet kunnen veroordelen. Het blijft een kwestie van een persoonlijke mening. Als een meerderheid ineens beslist dat het verkrachten van kinderen niet meer immoreel is(hoe vreselijk dat ook klinkt), is het dan toelaatbaar?
Juist de inquisitie kwam door handhaving van de wet die boven ons staat.

Slavernij is immoreel met de kennis van nu. Met de gewoontes en opvattingen van deze tijd. In de 18e eeuw werd er anders tegenaan gekeken en lukte het eerder genoemde elite het goed te praten waarbij dat boek weer een rol speelde.
Wanneer een meerderheid van een groep ineens beslist dat iets moreel is, is het dat binnen die groep. Daarbuiten niet. Neem de jodenvervolging in Nazi-Duitsland. Ik ga dat niet goed praten, maar ik ga iemand die daar in meegegaan is in de jaren dertig niet veroordelen. Wel degene die het volk zo gemanipuleerd hebben dat de jodenvervolging zo'n aanhang kreeg.
Waar staat dat je ongelovigen of andersdenkende moet martelen? Of tegen hun wil vast moet zetten?

Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Laat ik het anders vragen. Hoe kan je kampbeulen buiten Duitsland veroordelen volgens jouw afgesproken moraal? Hoe kan je het ene moraal boven een andere zetten? Ik ben benieuwd.

En nogmaals: Als een meerderheid ineens beslist dat het verkrachten van kinderen niet meer immoreel is(hoe vreselijk dat ook klinkt), is het dan toelaatbaar?
Allie

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:
Allie schreef: Dat blijkt dus het geval te zijn. Zeker over het feit dat Jezus gekruisigd is, is geen twijfel. Of Hij is opgestaan heeft ook goede aanwijzingen.

Ik ga niet de hele dag op het forum zitten, ook niet met slecht weer. Er is dus wel twijfel. Het feit dat jij dat niet weet of niet wil weten zegt wel veel. Het komt af en toe op dit forum ter sprake, maar we zien jou niet zo vaak. Je probeert mij dus door het tonen van een onterechte zekerheid te overtuigen, samen met een paar propaganda filmpjes. Lees je in in de materie en bekijk de filmpjes op youtube van Richard Carrier. Als je al zijn argumenten met een 100% zekerheid kan weerleggen mag je zeggen "Er is geen twijfel".
Het leven en de dood van Jezus zijn gewoon een historisch feit. Of Hij was wie Hij zei dat Hij was, dat moet je aannemen. Of niet natuurlijk.
peda

Bericht door peda »

Hallo Allie,

Fijn dat je weer ( tijdelijk ) terug bent op het forum. Ik ga niet reageren op jouw inbreng omdat datgene wat ik gelezen heb, een herhaling van eerdere standpunten is. Jij bent een overtuigde orthodox christelijke gelovige en ik blijf agnost. Dat kan aanleiding zijn voor een leuke discussie, maar dat zie ik niet opborrelen uit de door jou gebrachte argumentatie. Het door Yolanda opgeloste schaakprobleem dat werd ingebracht door Piebe, was een echte hersenkraker, die ik niet kon oplossen. Ik geef mijn gebrek aan inzicht graag toe, dus probeer het ook eens op theologisch gebied.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Ook ik kamp met een gebrekkig inzicht, beste Peda, maar ik weet ook dat men geïrriteerd wordt als ik ondanks dat gebrek andermans expertise betwist. Hoeveel meer zal het Christus dan niet irriteren als ik zijn inzicht in twijfel trek?

Daarom kies ik ervoor te vertrouwen op Christus en daarmee verwerp ik nadrukkelijk alle andere goden. En als ik mij vergis ben ik het haasje, want volgens de Koran is de grootst denkbare zonde het toekennen van deelgenoten aan Allah. Om die opvatting zal ik moordenaars en verkrachters voorgaan naar de hel aldus Allah. Een agnost zoals jij zal gauw vergeven worden dus vind ik je opvatting wel wat gemakkelijk. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende