Loyola schreef:Loyola schreef:...Maar goed, het draait dus om feiten en gegevens? Welke feiten en gegevens?
Historische gegevens? Die door de mens zijn gevormd?
Jerommel schreef:Gegevens zijn niet altijd door de mens gevormd, ze worden ook ontdekt, afgeleid vastgelegd.
Het worden gegevens nadat ze door de mens empirisch zijn vastgesteld, of afgeleid en gedocumenteerd.
Dat geldt voor de wetenschap en haar methodiek inderdaad. Maar hier spelen ook zaken als goed en kwaad en Liefde mee.
Dan kom ik toch weer op de integriteit van de mens in kwestie terecht.
Daar is dus altijd een mens bij betrokken.
Dat ten eerste, maar dat kan met goede methodiek goed gaan.
Maar het wordt moeilijker als de interpretaties onprettige implicaties hebben voor de gezaghebbende in het onderzoek.
Maar goed, het is me nog steeds niet duidelijk wat voor feiten en gegevens je dan bedoeld.
Ik denk, aangezien je die vraag al stelde, dat ''Aanwijzingen" een beter woord is.
Daar geldt namelijk dat het op zichzelf misschien niet zo veel hoeft te betekenen, maar als geheel vormen de aanwijzingen een beeld.
Puzzelstukjes.
Enfin, ik vond een mooi Chinees verhaal, gisteren.
Had al eens iets er over gezien, maar dan door een onhandige Amerikaan kort samengevat.
Het stond zodoende al een tijdje op de lijst van potentieel interessant.
En nu kwam ik een mooie video tegen, ik vond het wel een hele mooie aanwijzing.
(mijn bek viel open)
Maar wacht even, we dralen nu om die begrippen "feiten en gegevens" heen.
JE kan ook zeggen "het grote plaatje", om maar weer terug te komen op de vergelijking met een puzzelstukje en de hele puzzel.
De stukjes samen vormen het beeld van de puzzel, elk stukje op zich niet.
"Ergens een juist beeld van krijgen" gaat het m.i. om, zodat je ook een enigszins juist beeld kunt delen.
Okee, maar benoem nu eens een aantal van die puzzelstukjes?
Hou eens op met herhalen.
Moet ik ook weer herhalen: Kijk maar wat ik genoemd heb, wat anderen hebben aangedragen, en zeg maar waar je dingen mist.
Misschien heb je zelf nog iets?
Wil je dat ik een lijstje aan maak?
Misschien een goed idee.
Vrijwilligers, ideeën?
Of komt mijn conclusie misschien uit op God die mij riep, of God die mijn gebed verhoorde om iets van waarheid te mogen vinden?
Maar dat is geen (primair) argument voor de geloofwaardigheid van de Bijbel.
Nee precies. Velen worden geroepen en slechts weinigen uitverkoren... maar dat is geen argument om de geloofwaardigheid van de bijbel aan af te meten.
Tsja.. Maar ik heb geen moeite met het gegeven dat het de Bijbel is die de inhoud van die roep vertegenwoordigt.
In mijn opinie is de Gemeente zodoende onderworpen aan de (juiste interpretatie van) die inhoud, de strekking, de implicaties.
Zonder de Bijbel zijn we overgeleverd aan mensen, hoe goed of kwaad die het ook maar mogen bedoelen.
Het is de toetsteen. Er is geen andere toetssteen. Dat is nu juist het hele probleem hier, gevallen uit Gods Rijk.
Ongetwijfeld verschillen we hier enorm van opvatting.
Evengoed zien we de wereld in een groot Babylon veranderen, in een schijnbaar toenemend tempo.
Telt ook hard mee. Moeilijk topic dit..
Mwah, dat idee hadden christenen ook toen de barbaren het Romeinse Rijk overliepen en vervolgens het Romeinse Rijk instortte en daarmee hun hele bestaan. De ellende heeft een tijdje geduurd, maar daarna kwam de enorme expansie van het christendom en de enorme bloei van Europa op gang.
Ja, sindsdien, en met name de laatste tijden is het alsof het wereldrijk van Nimrod uit de as herrijst..
De veranderingen zitten in een stroomversnelling.
Bijna weer 1 taal, althans, grote groepen die elkaar verstaan. (Engels Chinees Spaans, wereldtalen.)
Ook de hoogmoed om tot God te denken kunnen groeien is nadrukkelijk aanwezig.
Complete indoctrinatie door media en onderwijs(methoden).
Godslastering is 'humor' geworden, lijkt het..
Jerommel schreef:Als de mens zijn onbetrouwbaarheid erkent, erkent hij daarmee meteen dat hij nooit de toetssteen van Gods Woord kan zijn?
Dat lijkt me een no brainer.
De mens is niet de toetssteen, dat is duidelijk.
De kennis van zaken is van externe oorsprong.
Ho, wacht even...jij voerde als argument aan: 'feiten en gegevens'...dus van welke oorsprong zijn die feiten en gegevens eigenlijk?
Je blijft maar hameren op 'feiten en gegevens' terwijl dat ook maar woorden zijn.
Ik noemde al "aanwijzingen en puzzelstukjes", dus ik vraag me af waar je eigenlijk heen wilt.
Leer en dogma dus. DE Waarheid, is de claim die de Bijbel doet.
Hier haal je een aantal dingen door elkaar... De Waarheid is de claim die Christus over Zichzelf maakt in Joh 14:6. De bijbel maakt nergens zo'n claim over zichzelf...Dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is, is inderdaad leer. Christus leert het aan Zijn apostelen en daarmee de Kerk.
Ja, en God zij dank is dat opgetekend en bewaard gebleven. Anders waren we overgeleverd aan mensen met vermeende kennis.
Geen half werk hier.
Dus, klopt het wat er staat? Ondanks de diepe controverses denk ik, aan de hand van grondige (maar inderdaad persoonlijk aangepakte) verificatie, voor zo ver mogelijk.
Ja, maar die verificatie zijn we nu mee bezig... waar bestaat die dan uit? De vraag is dus, klopt het wat er staat? Oftewel, de geloofwaardigheid van de bijbel....wat maakt die bijbel dan zo geloofwaardig? En hoe heb je dat geverifieerd?
Nog maar eens dan...
Dat is nogal veel om op te noemen, en moeilijk als samenhangend geheel, voor zover dat het is, op te hoesten.
Ik ontdekte destijds steeds meer aanwijzingen, pijlen (nieuw woord) in de richting van God.
God, wel te verstaan, zoals Hij (beperkt) te kennen is uit de Bijbel.
En nogmaals, het valt me tegen om e.e.a. in kaart te brengen.
Ik hoopte dat met dit topic te kunnen doen, maar er is veel geneuzel over niks...
Maar dat is ook heel moeilijk om even in 1 post te beschrijven, merk ik..
Er tellen (voor mij) erg veel factoren mee.
Bijvoorbeeld dat ik gedeeltelijk met tegenzin geloof.
Geen wensgedachte dus, maar tegen wil en dank eerder.
Ik ben van New Age meedromer veranderd in een Bijbelgelover, en dat maakt best eenzaam.
En soms heb ik het idee dat ik er ook maar niks van begrijp.
Maar toch dat geloof dat maar blijft staan, ondanks dat het weleens wat wankelt, ondanks de laster en propaganda van de wereld.
Ja, herkenbaar... maar dat heeft vooral te maken met de vraag waarom je gelooft. Al dan niet met tegenzin.... Het zegt op zich nog niets over de geloofwaardigheid van de bijbel zelf....
Hmm.. Op zich niet misschien, maar ik kan je verzekeren dat ik niet iets zomaar geloof, en zeker niet met (aanvankelijke en soms nog wat) tegenzin.
Gelovigen die ik spreek geloven toch in grote lijnen het zelfde, op basis van de zelfde aanwijzingen, en niet omdat ze dit uitkozen, maar VONDEN op die wijze.
Schijnbaar is het iets dat je alleen ziet als je "een oor hebt", maar dan zit je wel op de belangrijkste punten op de zelfde lijn.
Kijk, ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, en hopen dat anderen hier nuttige feedback geven, mee inventariseren met (liefst sterke) aanwijzingen dit topic vullen.
Mogelijk steekt iemand nog iets van mijn bijdragen op, da's ook mooi.
Maar zoals ik al zei, heb ik veel tijd gestoken in het mijzelf inhoudelijk vergewissen van legio vraagstukken en drempels m.b.t. het geloof.
Ik kwam uit een positie van hopeloos verdwaald in alle wind van leer der wereld, gecrashed.
Een periode van vrijdenken tegen wil en dank, omdat alle waarheden en vanzelfsprekendheden leugens bleken.
Ik bad tot de onbekende God, of wat dan ook, om iets te mogen vinden van een stukje waarheid, in mijn onderzoek naar de wereld en de mens, het hoe en waarom, en waarom niet en waarom zus en zo, m.b.t. de zin van het leven, en de zin van mijn leven daar binnen.
En ik ging mezelf niet nog eens laten meeslepen met mooie praatjes en wensgedachten, wat vreemd genoeg voor anderen wél lijkt te werken...
Het is m.i. van groot belang om te doorzien hoe de tegenpartij te werk gaat.
Het is immers het alert zijn op de misleidende ante-Christos dwaalleer.
En niet dat we er deel aan hebben, maar dat we het uitlichten voor wat het is.
Wie anders dan een gelovige in Christus kan dat doen?
Het leergezag van de Kerk is daarvoor bij uitstek door God aangesteld. En zij hebben er nogal wat expertise in
Maar goed, daar zal jij vast anders over denken....
Ja, hier scheiden onze wegen....
Jammer.