Beste Christiaan,Christiaan schreef:Hoi peda en Peter79,
Ik noem mijzelf atheïst (hoewel steeds minder, omdat het de discussie nogal eens kan vertroebelen. Wat dat betreft deel ik het deprimerende gevoel van Peter79) en dat zou je idd kunnen zien als een actieve keuze. Immers heb ik het e.e.a. onderzocht, gelezen, bediscussieerd etc. Maar een actieve keuze betekent nog niet dat ik geloof dat een god niet bestaat. Net zoals peda, zie ik geen reden tot geloof in een god. Ik denk dat die nuance vaak (vooral door gelovigen naar mijn mening) vergeten of niet gezien wordt.
Jij zegt ''ik noem mijzelf atheïst''
Maar denk je niet dat, dat een term is die door gelovigen is verzonnen voor ongelovigen om aan te geven dat zij niet in hun God geloven? Oftewel deze term heeft alleen waarde voor de gelovige en niet voor de ongelovige....
Als je een atheïst bent, betekent dat volgens de definitie dat je niet in God gelooft, maar dat is al een stap te ver, zoals je zelf ook aangeeft zie jij geen reden tot een geloof in God, dat is dus inderdaad iets anders dan van mening zijn dat God niet bestaat....