Dat lukt dus duidelijk niet, want je erkent niet dat Christus de tussenmuur tussen Joden en heidenen heeft doorbroken en van die twee één heeft gemaakt. Je kiest voor scheiding.[/quote]ericjan schreef:Nee ik probeer juist duidelijk te maken dat Yeshua ALLES heeft vervuld, dus OOK de Genade aan Israel zoals deze aan hen door G;d is beloofd !Peter79 schreef:Dat komt door de bril die je opzet. Ik ben in Israël ingelijfd, dus zowel zegeningen als waarschuwingen hebben op mij betrekking. Maar jij weigert mij te zien als in Israël ingelijfd, omdat je naast de weg door Christus een heilsweg in het Joodse volk wil zien. Daarbij weiger je te erkennen dat alles door Christus is vervuld, doe je afbreuk aan het kruiswoord dat alles is volbracht en doe je afbreuk aan Gods genade die Israël volmaakt door de heidenen te enten op de opengevallen plekken.ericjan schreef:Ik herken in jou oom dikwijls zo een typisch patroon die ook veel voorkomt binnen de gereformeerde tak, namelijk alle zegeningen aan Israel/Joden onterecht toe-eigenen en alle waarschuwingen naar Israel/Joden schuiven.
Je begrijpt die tussenmuur nog steeds niet zie ik....
De tussenmuur was de muur tussen Joden en heidenen.
Joden waren en zijn G'd Zijn Oogappel, Zijn eerstgeborene, wij heidenen waren NIETS voor G'd.
11 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt,
12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
Wij heidenen waren zonder hoop en zonder Christus en zonder burgerschap van Israel en dus vreemdelingen !
Daar waar de Joden/Israel al kinderen van G'd waren.
Die muur van DAT verschil, Israel ALLES en wij uit de heidnenen NIETS, is weggenomen door Christus.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
Nu horen wij van de heidenen er OOK bij. Waarbij? Bij Israel, wij mogen meeliften op de Genade die G'd aan Israel al had beloofd.
Worden daardoor dan de voorwaarden voor Israel gewijigd?
NEE absloluut niet, G'd komt ZIjn Woord na en doet wat Hij beloofd heeft aan de voorvaderen Abraham, Isaac en Jacob.
Wij uit de heidenen maakten en maken geen deel uit van dat verbond en dus is er een nieuw verbond.
Helaas zijn vele christenen uit de heidenen nu zo arrogant om te denken dat Israel nu onder "onze" voorwaarden met ons mag meeliften voor Genade.