Zolderworm schreef:
Het punt is natuurlijk die transformaties. Je gaat ervan uit dat die alleen maar kunnen plaatsvinden bij iemand die elk egocentrisme heeft overwonnen. Persoonlijk denk ik wel dat die transformaties echt gebeurd zijn; kundalini enzovoort. Maar blijkbaar toch om hem tot een soort mediumschap te kunnen brengen. Het medium zelf hoeft dan niet vrij te zijn van egoïsme.
Ik ben persoonlijk niet echt een superfan van Krishnamurti, maar wat hij zei vind ik wel erg interessant en geloofwaardig. Ik ben meer van Sri Aurobindo. Dat was toch een ander soort mens.
Bij Krishnamurti is het ook zo dat als je hem bijvoorbeeld vroeg of reïncarnatie, volgens hem, een feit was, dat dan zijn antwoord was: "Waarom wil je dat weten?" En dan begon hij vervolgens een heel betoog over waarom je het wilt weten. Dat word je al gauw zat natuurlijk. Ik hoef niet te weten waarom ik het wil weten. Ik wil weten of het een feit is. De rest interesseert me niet.
Haha, ja, je moet natuurlijk geen vragen over reïncarnatie stellen aan iemand die een dergelijke concrete vragen, over hoe de wereld van tijd zich precies manifesteert, aan iemand die dat absoluut geen essentiële vraag vindt.
Misschien doe je nu toch wel een beetje waar je elders (in antwoord op inktvlam) het als struikelblok ziet: het uitgaan van zelf geschapen beelden.
Ik denk dat er veel verschillende kanten zaten aan K.
Zoals die in zekere zin aan ieder mens zitten, alleen in sommigen wat meer dan anderen. Om een bekende uitspraak te parafraseren.
Dat waren zeker niet alleen positieve kanten.
Met het woord 'mediumschap' blijf ik persoonlijk wat moeite houden.
Dat vat ik op alsof de wijsheid (zo het wijsheid is) zeer gericht vanuit een andere entiteit komt ofzo.
Voor mezelf vind ik dat veel teveel invullen.
De wijsheid (zo het wijsheid is) is er en wordt door K. uitgesproken.
Net als de maar al te menselijke, maar ook wereldvreemde eigenschappen K.
Verder ben ik de afgelopen 40 jaar niet gekomen
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.