Ik heb deze
link van Callista bekeken en van commentaar voorzien:
Gabrielle van Doorn (10 september 2011) schreef:… new age-beweging. Bij nader inzien de verzamelnaam voor een groot aantal groeperingen en richtingen, die als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat zij een alternatief willen bieden voor het rationalistische en materialistische mens- en wereldbeeld zoals voorheen gangbaar is in de moderne westerse natuur-, medische en sociale wetenschappen met name biologie, psychologie en pedagogie en in de traditionele religieuze instituties en de gangbare kunstzinnige praktijk.
Daarin lijkt New Age tegenover het modernisme te staan, net als het postmodernisme. Waar het postmodernisme gekarakteriseerd kan worden als een grondhouding van wantrouwen tegenover grote woorden, daar is New Age een soort van alternatief: iets dat juist niet past in het modernisme en waar het modernisme een afkeer van heeft.
Gabrielle schreef:De new age-beweging doet dit door de eenheid van mens, natuur en kosmos te benadrukken en kent een grote betekenis toe aan intuïtieve en gevoelsmatige benadering van problemen en zaken.
Hetzelfde als hierboven: kritiek op het reductionisme, daartegenover holisme en benaderingen die het modernisme heeft laten liggen.
Gabrielle schreef:… met mogelijkheden voor de ontwikkeling van een nieuw menselijk bewustzijn, dat niet dualistisch, maar holistisch, heelmakend te werk gaat en fundamenteel identiek is met het kosmisch bewustzijn of de goddelijke energie. Teneinde deel uit te kunnen maken van deze bewustwording, dient de mens aandacht te krijgen voor de spiritualiteit van het leven, dwz. voor de geestelijke dimensies van zijn bestaan, de aarde en de kosmos.
Dit nieuwe bewustzijn, waarin een grote plaats is ingeruimd voor gevoel en intuïtie, kan de mens zichzelf ontwikkelen in een proces van bewustzijnsverandering en bewustzijnsverruiming door middel van allerlei, vaak aan oosterse religies ontleende, meditatie technieken.
Hierdoor komt de afzonderlijke mens en uiteindelijk de gehele mensheid tot zelfverwerkelijking, die bestaat uit de eenheid met de ‘bron van het bestaan’. In deze visie wordt de mens gezien als zich bevindend in een evolutionair proces, waarbij hij zich, al of niet in meer levens (reïncarnatie), ontwikkelt naar hogere niveaus.
Met andere woorden: het ontstaan van de nieuwe mens.
- Het menselijke gaat op in het goddelijke (christendom: het goddelijke en het menselijke blijven naast elkaar bestaan).
- Bewustzijnsverruiming door meditatie (christendom: tot rust komen, tot de essentie komen)
- Zelfverwerkelijking: =absolute harmonie? (christendom: goddelijk ingrijpen aan het eind van de tijd; discontinuïteit). Wat houdt die zelfverwerkelijking in? Kan het zijn dat alle mensen hiernaar uitzien, maar dat het verschil bestaat in de weg ernaartoe?
Gabrielle schreef:In veel new-age-theorieën wordt de werkelijkheid gezien als bestaand uit de complementaire delen, gesymboliseerd in het Chinese teken yin en yang: het goede is niet mogelijk zonder het kwade, het mannelijke niet zonder het vrouwelijke. De erkenning van dit feit zal tot grotere harmonie leiden.
Dit op zichzelf is al een discussie waard. Maar die grotere harmonie ontstaat, dit principe volgend, alleen als het feit tegelijkertijd ook meer
niet-erkend wordt. Of begrijp ik het verkeerd?
Gabrielle schreef:het kwade (niet als zonde te kwalificeren, maar als niet-verlicht zijn), veroorzaakt door persoonlijk Karma dat via reïncarnatie moet worden gesublimeerd;
Als je verlicht bent, dan is er dus geen sprake meer van goed en kwaad (christendom: het kwaad is persoonlijk, heeft een strategie).
Gabrielle schreef:de wereld (niet geschapen, maar een emanatie uit ‘t goddelijke) en de verlossing niet door kracht van buiten, maar door de mogelijkheid van zelfverwerkelijking.
Spreekt voor zich.