Ik heb destijds niet meegedaan aan deze discussie en ik even gegoogeld. Dus dit is gebaseerd op mijn interpretatie van de term.peda schreef: Ontkent het modelafhankelijk realisme nu deze gezagsuitspraak of bestrijkt het modelafhankelijk realisme uitsluitend de wereld van de theoretische modellen.
Stel jij zegt dat je binnen 3 kwartier van Amsterdam naar Utrecht bent gereden met de auto. Dat kan ik vervolgens 2 modellen opzetten: je bent over de A2 gereden of over Hilversum. Afhankelijk van het model kunnen we vervolgens de conclusie trekken dat er geen serieuze file was po de A2 of met het andere model, dat er geen serieuze file was op de A1/A27. Maar zonder extra informatie blijven beide conclusies zwak. Maar wanneer we heel vaak meten kunnen we wellicht toch iets zeggen over de filegevoeligheid van de A2.
Voor mij is een waarneming heilig. Met de interpretaties moet je oppassen. Ik heb ooit de impuls van licht gemeten (fotonen duwen een beetje tegen een voorwerp als ze erop vallen). Uit de berekening die volgde om de grootte van die impuls te bepalen, bleek dat de impuls 10 keer groter was dan theoretisch voorspeld was. Ik denk dat je dan nog wel wat meer nodig hebt voordat je de theorie afschaft.
Echter, wanneer je een degelijk model weet te presenteren, met genoeg ondersteunende data, kan je de huidige theorie te discussie stellen, hoe die theorie dan ook tot stand is gekomen. Filosofisch, of empirisch maar bv met minder goede apparatuur.
En dan heb je nog Occam's razor. Ik kan een holle aarde best aannemelijk maken. Alleen heb ik dan wel een gek middelpunt van de aarde en een raar middelpunt van de holle aarde, waar snelheden tot nul gereduceerd zijn. En heel veel wiskunde. Zitten we daar op te wachten?
Ik hoop dat dat je vragen beantwoordt, maar de vraag was nogal ruim.