Hallo Zolderworm,Zolderworm schreef: Het celibaat is in mijn ogen een zinloze exercitie, omdat het altijd uitloopt op een onderdrukking van de seksuele begeerte, en dat geeft geen bevrijding. Bovendien is onthouding ook nog eens ongezond voor een mens.
De enige weg is de begeerte-structuur te transformeren, zoals inderdaad door Sri Aurobindo beschreven. Immers de mens is een product van de natuur. Ondanks onze complexe hersenen en ons denkvermogen zijn wij een dier, dat wil zeggen: een aan instincten gebonden wezen. Onze biologische natuur is de diepere grond van oorlogen en burenruzies, rassendiscriminatie, achterstelling van vrouwen, sociale ongelijkheid.
Aan de hand van een fundamentele bewustzijnsverandering kunnen innerlijke natuurmechanismen buiten spel worden gezet om er een nieuwe, boven de natuur verheven bewustzijnswerkzaamheid voor in de plaats te stellen. Dit proces, de natuuroverstijgende transformatie, maakt ons uiteindelijk tot nieuwe, van instinctieve drijfveren bevrijde mensen. Het biedt ons niet alleen nieuwe bovennatuurlijke vermogens, maar stelt ons vooral ook in staat onze medemensen werkelijk lief te hebben en op basis van die liefde een nieuwe samenleving te stichten.
En het stelt ons in staat vrij te komen van de seksuele begeerten, voor wie dat wil. Het celibaat leidt daar niet toe, en is dus, volgens mij, een nutteloze aangelegenheid.
Of het celibaat voor iedere beoefenaar een zinloze exercitie is, durf ik zo globaal niet te stellen. De geslachtsdrift of de libido is qua aanleg niet bij een ieder op dezelfde wijze ontwikkeld. De weg van Sri Aurobindo is de ontsnapping op eigen kracht via natuuroverstijgende transformatie aan de instictieve wereld waarin alle mensen zich bevinden. Het christendom ontkent dat de mens op eigen kracht deze "' ontsnapping "" kan realiseren en dat daarvoor het Kruisoffer werd gebracht. De mens wordt daardoor weliswaar niet zondeloos ( blijft mens met zijn gebreken ) , maar de zonden worden hem/haar door God niet meer aangerekend, vermits het Kruisoffer in geloof wordt gevolgd. Het gaat dus om het volgen van de weg van de eigen kracht, of het volgen van de weg van het Kruisoffer gebracht door een ander ( J C ).