Hallo meneer Messenger,Messenger schreef: 11 sep 2018, 10:23Ik heb mij de inzichten herinnerd, als 'kwartjes die vielen'.Martha schreef: 11 sep 2018, 09:55Goedemorgen meneer Messenger,Messenger schreef: 10 sep 2018, 17:53Ik heb het mij herinnerd. Mede dankzij de boeken van Neale Donald Walsch.ericjan schreef: OK duidelijk uitgelegd hoe ij het ziet, dank je.
Maar bij mij rijst de vraag, op basis waarvan?
Heb je het ergens lelezen, geleerd, zelf bedacht?
Hopelijk niet op basis van het ene citaat in Jesaja 45?:7
Dat u uw hoge Oorspronkelijke komaf herinnerd heeft is natuurlijk iets om u zich in te verheugen. Dat is een begin.De Katholieke Kerk maakt daarin een dwaling. Er zijn geen delen van God in opstand gekomen tegen God.Martha schreef: Wat u echter, als u tot die Oorsprong ook terug wilt keren, moet weten is wat de Kerk ons op basis van de Goddelijke Openbaring, die vervat is in de Boeken van het Oude en Nieuwe Testament en op basis van de Traditie leert. Dat is dat er een grote onzichtbare wereld bestaat. Dat is de wereld van de gelukzalige Geesten, door God geschapen, heilig, glorierijk, machtig, waardige Dienaren van de Allerhoogste. Hun verhevenheid overtreft ver alles wat wij, aardbewoners, ons kunnen voorstellen. Wij noemen hen de Heilige Engelen.
De Katholieke Kerk leert ons bovendien dat er niet alleen heilige, maar ook boze Engelen bestaan. Hierbij gaat het om afvallige geesten, die tijdens de beproeving van de Engelen al in de dageraad van de schepping tegen de Schepper in opstand gekomen zijn en door God verdoemd werden. Zij bevolken de hel en vormen het Rijk der Duisternis tegenover het Rijk van God.
Als het al gaat om 'boze' engelen, dan zijn dit individuaties van God die, doordat zij zonder herinnering aan hun verbinding met God het leven empirisch ervaren, het 'kwaad' scheppen. Zij weten niet beter. Zij komen dan van angst in plaats van liefde en dit is mogelijk vanwege de vrije wil.
Met afvalligheid heeft dit niets te maken. Evenmin is er zoiets als een hel of een Rijk der Duisternis.
Tijdens het leven kan men door de hel gaan of door de hemel gaan. Dat is een kwestie van spiritueel inzicht en perceptie.
Dit is wat u gelooft. Erg jammer dat u geen kennis heeft genomen van wat er in het vele onderzoek door de eeuwen heen, zowel modern wetenschappelijk onderzoek als in hoge mate overeenkomstige ervaringskennis uit de wijsheidstradities, bekend is over de geestenwereld. In de regel is het zo dat zodra iemand die er niet in gelooft, het zelf heeft ervaren bij bijvoorbeeld een hartstilstand met buitenlichamelijke ervaring, hij of zij weet dat wat de Traditie en de Heilige Schrift daarover zeggen, een hoge mate aan juistheid bevat, cq gewoon waar is. De negatieve ervaringen zowel als de ervaringen van Licht en Liefde.
Het Tweede Vaticaans Concilie zegt over het Rijk der Duisternis: 'Heel de geschiedenis der mensheid is getekend door zware strijd tegen de Machten der Duisternis; deze is al bij het begin van de schepping uitgebroken en zal voortduren tot aan de laatste dag. De mens, in deze strijd verwikkeld, moet zonder ophouden vechten om aan het goede trouw te blijven en kan zijn heil niet bereiken tenzij onder grote inspanningen, daarbij geholpen door Gods genade!'
In deze strijd heeft God ons door ons de Engelbewaarders te sturen een grote hulp gegeven. In overeenstemming met de Traditie verzekert de Catechismus: 'Vanaf de kinderjaren tot de dood is het menselijk leven omringd door de bescherming der Engelen. Iedere gelovige wordt terzijde gestaan door een Engel om hem als een behoeder en herder naar het leven te leiden.' Overigens spreekt de Catechismus in dit citaat over gelovigen omdat het aan gelovigen is gericht, maar ook de ongelovigen hebben hun Engelbewaarders.
De Catechismus van de Katholieke Kerk zegt bijvoorbeeld nog het volgende: 'Het bestaan van de Engelen is een geloofswaarheid... De Engelen beschikken over intelligentie en wil; het zijn persoonlijke en onsterfelijke schepselen. Zij overtreffen alle zichtbare schepselen in volmaaktheid. De glans van hun heerlijkheid is er de getuige van. Zij zijn er vanaf de schepping en in heel de heilsgeschiedenis, zij kondigen van verre en van dichtbij dit heil aan en staan in dienst van het goddelijk plan van de verwezenlijking hiervan: zij sluiten het aards paradijs, beschermen Lot, redden Hagar en kind, houden Abrahams hand tegen, door hun dienstwerk wordt de Wet meegedeeld, zij leiden het volk van God, zij kondigen geboorten en roepingen aan, zij staan de profeten bij, om maar enkele voorbeelden te noemen. Tenslotte is het de Engel Gabriël die de geboorte van de Voorloper en van Jezus zelf aankondigt.'