peda schreef: 13 sep 2018, 10:08
Martha schreef: 13 sep 2018, 09:55
peda schreef: 13 sep 2018, 09:38
Voor mij is het duidelijk. Nadat de christen-heidenen in de tweede eeuw de regie in de vroege kerk volledig hadden overgenomen, kon er niet meer geleefd worden met twee naast elkaar staande verbonden. Vergeet niet alle kerkelijke notabelen rond het midden van de tweede eeuw van heidense afkomst waren. De gemeente ( lees de kerkelijke organisatie ) had de Joodse verbondsrechten volledig overgenomen, er bestond nog slechts het nieuwe verbond. Hand in hand daarmede namen anti-semitische tendensen toe, zo leert de geschiedenis. De Joden hadden de hoofdschuld aan het Kruisoffer, waarbij snel vergeten werd dat de heidense Romeinen op eigen gezag de executie hadden doorgevoerd. Bovendien Moest het Kruisoffer van "" Hogerhand "' Voorbestemd plaats vinden, immers in verband met de Verlossing was voor Jezus een natuurlijke dood op hoge leeftijd niet weggelegd. Dan was het N T nooit geschreven.
Goedemorgen meneer Peda,
Omdat u het bent, uw bijdragen zijn door mij zeer gewaardeerd, geef ik hier toch nog even antwoord op. Willens en wetens wordt wille-keurig uit de context gerukt door enkele lieden en uit gespreksverband. Zij die dit doen, doen zelf en zullen zelf doen waar ze de ander valselijk van beschuldigen. Ongelovigen laat ik onbeantwoord. Doch als iemand zich een christen noemt en die doet dat, zoals de heer Eric Jan, dan is dat in mijn optiek een zeer kwalijke zaak. Men gebruikt dan de Bijbel tegen de Bijbel en de Bijbel tegen Christus.
De geschiedenis gebruiken om de persoonlijke eenmanstheologie kracht bij te zetten, is geen theologisch argument.
Verder in navolging van mijn Heer.....
Een goede dag toegewenst en tot een volgende keer.
Hallo Martha,
De situatie rond de Kruisdood vind ik persoonlijk een uiterst lastige. De Verlossing die gekoppeld is aan de Kruisdood is van Ultieme betekenis in het Heilsplan. Het is in mijn ogen daarom onwaarschijnlijk dat God de executie van Jezus heeft overgelaten aan het toevallig buiten Hem om handelen van mensen. Judas had Jezus door ander gebruik van de vrije wil niet hoeven te verraden, Karafas had zijn schouders kunnen ophalen en aan Jezus geen enkele aandacht schenken en Pilatus had zijn handen niet in onschuld hoeven te wassen, maar een onschuldig verklaring uitspreken. Een kleine andere vrije wil beslissing bij de hoofdrolspelers en de hele geschiedenis was anders gelopen en het N T was nooit geschreven geworden. Voor mij ligt de Voorbestemming van het gehele gebeuren dan wel dicht bij de hand. Het Moest zo gebeuren omdat het zo gebeuren Moest.
Goedemiddag meneer Peda,
Het godsbeeld dat u hier beschrijft (waarvan ik niet zeg dat het het uwe is, maar u haalt het aan) is het godsbeeld van de moderne zogenaamde Alverzoening. Zij maken van God een duivel, die briesend tekeer gaat, totdat ie genoeg gekalmeerd is. Zij maken van God een duivelse marionettenspeler, die een kwaadaardig toneelstuk opvoert, zich in kwade zin uitleeft op zijn onschuldige schepselen en als hij zin heeft komt HIJ een keer tot inkeer en bezinning. De omgekeerde wereld. Zijn Naam zal geheiligd worden, in Hem is geen duisternis.
Ieder mens heeft een vrije wil. Wie die nog niet gevonden heeft, zal dieper en consequenter zelfonderzoek cq gewetensonderzoek moeten doen. Door de omstandigheden waarin wij zijn gevallen, kan het zo zijn en zou ik zo zeggen ís het zo dat we die vrije wil op een bepaald moment (en sommigen misschien wel hun hele leven, geen idee, want wij weten niet of iemand bij zijn laatste adem alsnog berouw zal hebben) niet opmerken, en we als mens in gevallen toestand niet bestand zijn tegen dwalingen.
De Heilige Schrift beschrijft dat de Kruisdood vaststond, niet de omstandigheden. Als de joodse religieuze leiders, die Jezus adderengebroed noemde, en hun betreffende volgelingen, geen opdracht hadden gegeven tot de Kruisdood, was Hij even goed gekruisigd, maar dan op het conto van alleen de betreffende Romeinen.
De Heilige Schrift laat er geen onduidelijkheid over bestaan dat Judas in onrechtvaardigheid stierf, zelfs al noemde Jezus hem vriend. De Joden hebben Jezus de Christus nodig. Net als alle overige mensen. Punt.
Sorry dat ik kort maar krachtig antwoord. Ik ben (alleen) bezig met het ontruimen van een deel van een woning en schrijf dit tussendoor. Het kan eleganter, maar nu (voorlopig) even niet.
De Joden hebben Jezus de Christus nodig, net als alle overige volkeren.
Leest u ook nog eens na wie het is die het Joodse volk in de verdrukking brengt. Degenen die het joodse volk blijven verafgoden, maken God in wezen uit voor misdadiger. Wij hebben onze joodse medemens lief, gunnen hen hun plek in de wereld, maar wij zijn niet blind in aanbidding voor hen.
Moet nu weer weg. Tot later.