pyro schreef: 15 sep 2018, 18:46
Het is bij een onderwerp als belediging wel zinvol te onderscheiden welke intentie iemand heeft denk ik. EricJan volgt een schrift uitleg en heeft daarbij (m.i.) helemaal niet de intentie te beledigen. Hij wil gewoon die schrift uitleg voor het voetlicht brengen omdat die naar zijn inzicht de waarheid is.
Ik snap echt de commotie niet.
Ik ga het nogmaals proberen uit te leggen.
De verschillende punten zal ik oppakken.
Heeft Ericjan de intentie om te beledigen ? Nee, die lijkt mij kraakhelder. Hij zal er ook vanuit gaan dat hij helemaal niet beledigt omdat de tekst zijn geloof weergeeft.
Iets anders is, dat betreffende uitleg als een belediging van groepen mensen kan worden opgevat. Ik denk dat ik snap dat jij dat laatste vindt en ook waarom je dat vindt
Of ik dat vind is wat mij betreft in deze discussie niet relevant.
Laat ik dan de crux dan proberen samen te vatten:
Volgens mij is het niet correct om te stellen dat als iemand gelooft dat iets waar is, dat hij dan per definitie niet beledigt. Ericjan gelooft de tekst en DUS is het niet beledigend, omdat hij nou eenmaal de tekst gelooft.
Dat is volgens mij gewoon onjuist. Vandaar dat ik met het voorbeeld van de KKK kwam.Ik snap dat die prikkelend kan worden opgevat, maar het is alleen ter onderbouwing van een standpunt en geen vergelijk tussen inhoud van beide overtuigingen.
Als je namelijk de eerste stelling aanhangt (als je het gelooft, dan is het niet beledigend), dan geldt die ook in andere gevallen. Mijn insteek was geen andere dan met een voorbeeld de onjuistheid van de eerste stelling aan te tonen.
Ik zie daarbij twee zaken:
- degene over wie het gaat kan zich beledigd voelen
- andere mensen die begaan zijn met de persoon over wie het gaat kunnen het beledigend vinden over die persoon
Het tweede is wat Zolderworm met enige humor naar voren bracht.
Een verder gesprek daarover heeft dan wel baat bij nuancering
Prima, laten we dat doen in plaats van de discussie te stoppen.
Het 'heilige vuur' dat ik jou in de strijd zie werpen vind ik begrijpelijk, maar is niet zo dienstbaar aan het scheppen van ruimte tot een genuanceerd gesprek
Het is niet zozeer heilig vuur, want ik denk niet dat het goddelijke zich beledigd voelt. Ik snap dat mijn directheid van formulering wat weerstand kan oproepen. Ik schatte Peda in dat hij dat zou begrijpen, maar dat zal ik moeten bijstellen. Geen verwijt naar Peda of naar mijzelf, maar voor mij is dat niet meer dan een feitelijke constatering.
Tin schreef: 15 sep 2018, 18:49
Ik denk dat er een verschil zit tussen beledigen en beledigd kunnen worden.
God kan lijkt mij niet beledigd worden omdat met God iets veel groters wordt aangeduid dan de licht geraakte mens. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik niet beledigend bezig kan zijn?
Klopt. Heeft daar zeker mee te maken. Maar nogmaals de kern van mijn punt: het is niet zo dat iets per definitie niet-beledigend is omdat iemand slechts weergeeft wat hij gelooft.