Yolanda_dB schreef: 19 sep 2018, 00:57
Zolderworm schreef:Ik geef je zo vijftig euro als je kunt aantonen dat ik heb beweerd dat je het MOET doen. Ik heb alleen gezegd: als je zou handelen in de geest van de Bijbel, dan zou je dat gedaan hebben.
Die vijftig euro mag je houden.
Wat je letterlijk schreef, was:
"Als de christenen zouden hebben gehandeld in de geest van de bijbel, dan zouden ze inmiddels alle steden waar mensen met een ander geloof wonen hebben platgebrand en uitgemoord en de maagden als oorlogsbuit hebben meegenomen."
Wat jij wilt: je hebt inderdaad het woord "moeten" niet gebruikt.
Maar jij beweert hier dat het in jouw ogen bij de geest van de Bijbel hoort om steden plat te branden en uit te moorden;
Jij beweert dat die twee bij elkaar horen.
En ook al gebruik je het woord "moeten" niet, in het "bij elkaar horen" wordt dat geïmpliceerd.
Maar ondanks dat alles heb je nog steeds niet aangetoond dat dat de essentie van de Bijbel is.
Sterker, je hebt zelf al aangegeven dat het hierin om een klein stukje van de Bijbel gaat.
En zoals eerder gezegd: als je de Bijbel recht wilt doen, moet je dat doen op basis van de hele Bijbel, niet op basis van 1 stukje dat jou goed past.
Je zult dus ook moeten aantonen dat deze opdrachten ook nog gelden voor christenen.
Dat zij het zouden moeten (om in jouw visie echt te handelen naar de geest van de Bijbel), of zelfs zouden mogen.
Als christen heb ik mij bijv. wel te houden aan het onderwijs van Jezus, die o.a. de geboden herhaalt dat ik niet mag moorden.
Als christen lees ik dat de Mozaïtische wetten voor mij niet gelden.
Maar ik lees nergens dat ik ondanks dat steden zou
moeten uitmoorden, en ook niet dat ik steden zou
mogen uitmoorden,
laat staat dat het
de essentie van het christelijke evangelie is om steden uit te moorden.
Je hebt dus nog een behoorlijk stuk bewijs te leveren.
En dat je dat keer op keer probeert te omzeilen door in essentie te suggereren dat de Bijbel zegt dat ik als Christen wel mag moorden, en dat ik wel de Joodse wetten en opdrachten moet volgen, zegt mij genoeg om mijn conclusie te handhaven.
Want als je het wel zou snappen, zou je OF je bewering intrekken, OF met bewijzen komen.
Je doet geen van beide.
Zolderworm schreef:Feit is gewoon dat jouw God in een klein deel van de Bijbel zich duidelijk schuldig maakt aan genocide. En dat jij geen redenen hebt om te twijfelen aan Gods handelen. Dus ook niet in deze gedeelten. Dus sta jij achter deze genocide. En dat iemand die op de sabbat hout sprokkelt, in opdracht van God, wordt dood-gestenigd, acht jij ook volkomen rechtvaardig. Als ik jou tegenkom, dan ga ik een straatje om.
Blijkbaar heb je geen tegenargumenten en kom je niet verder dan te roepen dat ik geen snars van de Bijbel snap, wat natuurlijk een zwakke argumentatie is.
Of ik al dan niet ergens achter sta, en wat dat "ergens achter staan" inhoudt, was ook niet het punt van discussie.
Waar het om gaat, is jouw bewering dat het in jouw optiek bij een christen hoort om steden uit te moorden en plat te branden.
Dat dus een christen een bepaald voorschrift voor een specifieke situaties voor
Joden ook moet volgen.
Dat heb je nog steeds niet aangetoond.
Elke keer probeer je het er maar op te gooien dat ik als Christen de Joodse regels en wetten moet volgen.
Maar als ik jou vraag om dat aan te tonen, kom je met allerlei bla bla bla en nutteloze riedeltjes dat het wel zo moet zijn omdat het de essentie van een klein stukje van de Bijbel is. En dat het een essentie van een klein deel van de Bijbel
is, is ook nog maar de vraag, maar die discussie wilde je in het verleden niet aangaan, omdat je dat onzinnig vond.
Zolderworm schreef:Blijkbaar heb je geen tegenargumenten en kom je niet verder dan te roepen dat ik geen snars van de Bijbel snap, wat natuurlijk een zwakke argumentatie is.
Dat je geen snars van de Bijbel snapt, is geen argument, maar een conclusie.
En die is ondertussen ruimschoots onderbouwd.