Raymond B schreef: 30 sep 2018, 14:30
Beste Mart, jij vraagt altijd om teksten nu dat wil ik ook.
Terecht. In Galaten 4:10-11 staat letterlijk: ''Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren''. Op de term ἡμέρας (''dagen'') zegt Ellicott's Commentary for English Readers:
In the first instance and especially, the Jewish sabbaths; but other fasts or festivals which occupied a single day may be included
Meyer's NT Commentary verklaart:
ἡμέρας - Sabbaths, fast and feast days. Comp. Romans 14:5-6
Bengel's Gnomen verklaart:
Galatians 4:10. Ἡμέρας - days: Romans 14:5, i.e. Sabbaths.
Pulpit Commentary schrijft:
The meaning of the first three of the nouns is partially suggested by Colossians 2:16, "Let no man judge you... in respect of a feast day, or a new moon, or a sabbath day (ἑορτῆς νουμηνίας, σαββάτων);" in which passage, we may observe, there is a similar tone of half-mocking mimesis; where the same ideas are apparently presented, but in a reverse order.
Vincent's Word Studies becommentarieert:
Days - Sabbaths, fast-days, feast-days, new moons. Comp. Romans 14:5, Romans 14:6; Colossians 2:16.
Gill's Exposition of the Entire Bible zegt:
By "days" are meant their seventh day sabbaths; for since they are distinguished from months and years, they must mean such days as returned weekly; and what else can they be but their weekly sabbaths?
Eveneens de Statenvertaling becommentarieert:
Dat is, de sabbatten, alle weken eens omkomende, Ex. 20:8. Kol. 2:16. Namelijk voor zoveel als die ceremonieel en den Joden eigen waren.
Daaropvolgend zegt Paulus: ''Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb'', waarop het commentaar van de Statenvertaling zegt:
Dat is, zonder vrucht; dat al mijn arbeid en moeite die ik aangewend heb om u tot Christus te bekeren, vruchteloos zou zijn, en niet bekomen haar einde, welk is uw zaligheid, die gij niet zult kunnen verkrijgen, zo gij door de wet zoudt willen gerechtvaardigd worden (
klik). De overige commentaren hebben woorden van gelijke strekking.
Eveneens had ik reeds Handelingen 15 geciteerd, waar de apostelen, ouderlingen en gemeente slechts gebieden dat niet-Joodse Christenen zich onthouden van wat de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij. Iets waar Paulus later zelfs nog nuancerender op ingaat in 1 Corinthiërs 8.
Wat Piebe zo 'terecht' stelt past precies in het al 2000 jaar durende traditie verhaaltje, wat iedereen zomaar accepteerde, zonder dat iemand het naleest.
En het 2000 jaar durende verhaaltje stelt nergens dat niet-Joodse Christenen de sjabbat moeten houden.
Ik had eigenlijk wel van je verwacht dat je Piebe en anderen uitlegde dat shabbat niet elke dag kan zijn omdat het de naam is van de 7de dag
Dat weet Piebe vast al wel. Ik vermoed dat hij eveneens reeds op de hoogte is dat Paulus in Kolossenzen 2:17 de sjabbat een
schaduw noemde van zaken die te wachten staan, waarbij de Statenvertaling opmerkt: ''
Dat is, in Christus vervuld. Want alle schaduwen des Ouden Testaments hebben op Christus en Zijn weldaden gezien, door Wiens komst zij ook een einde hebben. Zie Joh. 1:17. Gal. 4:3, 4'' (
klik).
Wel, waar zegt het NT dat niet-Joodse Christenen de sjabbat moeten houden?
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.