Raymond B schreef: ↑06 okt 2018, 09:59
Hallo Mart, heb gewacht tot je weer terug was.
Okay, geen probleem.
Dat JHWH het eind der dagen vanaf het begin verkondigd en dat Hij Zijn redding geeft door Zijn bloed. Of dat bloed nu komt door wat voor instrument dan ook het gaat om Zijn bloed wat Hij geeft voor onze verzoening. (...) Dus kruisiging specifiek nee, maar de Bijbel hint daar genoeg naar in de verhalen van Jozef, Mozes, ...
Waar staat dat God zijn eigen bloed geeft voor de verzoening voor mensheid?
Het bloed van JHWH wat door Zijn genade is vervuld in Zijn levend woord Yesuha, vervangt die eerdere overeenkomst /testament waarin stond dat dat bloed door dieren moest worden gedaan, niks meer niks minder, de rest van het testament staat dus nog gewoon.
Ik heb reeds viermaal gezegd dat een kruisiging niet eens werd uitgevoerd door de correcte personen (Leviticus 4:27-29), maar door Romeinen. Eveneens is al viermaal vermeld dat de procedure van zo'n offer daarnaast enorm afweek van hetgeen de Torah voorschreef (Leviticus 4:30-31, Exodus 12:6-10) en ook dat het offer bovendien zonder fysiek defect diende te zijn (Deuteronomium 17:1), waar dan eveneens een metaforisch sausje overheen zal moeten worden gegooid (waar je reeds mee bezig was); en eveneens dat onbesneden mannen evenmin aan het korban pesach mochten deelnemen en dat het slechts vergeving betrof voor ongewilde fouten (Numeri 15:27-31) en dan slechts de vergissingen begaan voorafgaand aan het offer, wat geldt voor alle offers zoals eveneens het zonde-offer (chattat) als het schuld-offer (asjam); en dat het offeren van een mens niet geldig was, en sterker: het was niet eens toegestaan en bovendien staat expliciet gesteld dat ieder persoon bij een doodvonnis zal sterven voor zijn/haar eigen schulden (Deuteronomium 24:16), etc. Daar ga je nu reeds vijfmaal niet inhoudelijk op in, maar vermeldt slechts dat er ook vergelijkingen in de T'NaCH staan.
Dan spreek je over dat aviv geen maand is en terecht spreek je dat nissan door het huidige Judaisme wordt aangehaald alszijnde de maand van Pascha.
Dat gebeurde reeds in Babylon (zie Nehemiah 2:1 en Esther 3:7). Aviv is geen maand. De term ''aviv'' betekent letterlijk ''tarwe aren'' (zie bijv. Leviticus 2:14) en
chodesj ha'aviv betekent ''de maand
van de aren'' of ''de maand
van groeiend groen'', wat verwijst naar de maand die men later Niesan noemde: בחדש ניסן (in de maand Niesan) en niet בחדש
הניסן (in de maand van Niesan).
Hieruit blijkt dat je je eigen geschiedenis niet kent, de reden dat 'men' nissan aanhoud is omdat ze sinds hun verblijf in Babylon ook een heleboel van Babylonische rituelen ,feesten namen, taal, schrijven en gebruiken hebben meegenomen, en de Torah hebben aangevuld waarvan JHWH ze da dat niet mocht.
De talmoed zegt dus nissan en de hele Joodse wereld volgt maar JHWH zegt in Zijn woord.
Het grootste gedeelte van de Joodse religie kwam uit Babylon, aangevuld met een flink aantal oude Kana'anitische verhalen en gebruiken. Veel zaken, zoals de Egyptische ballingschap, Avraham, Mosjeh, Ja'akov, Jitschak, etc. hebben waarschijnlijk helemaal niet bestaan.
Exodus 13:4
Heden gaat gijlieden uit, in de maand Abib.
Aviv is geen maand. Als gezegd, staat er niet ''in de maand aviv'' (beChodesj aviv), maar ''in de maand VAN aviv'' (beChodesh
HA'aviv): בחדש
האביב, ''in de maand van de aren'', of ''in de maand van het groeiende groen''.
Exodus 23:15
Het feest van de ongezuurde broden zult gij houden; zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten (gelijk Ik u geboden heb), ter bestemder tijd in de maand Abib, want in dezelve zijt gij uit Egypte getogen; doch men zal niet ledig voor Mijn aangezicht verschijnen.
Weer, als gezegd, staat er niet ''in de maand aviv'' (beChodesj aviv), maar ''in de maand VAN aviv'' (beChodesj
HA'aviv): בחדש
האביב, ''in de maand van de aren'', of ''in de maand van het groeiende groen''.
Exodus 34:18
Het feest der ongezuurde broden zult gij houden; zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten, gelijk Ik u geboden heb, ter gezetter tijd der maand Abib; want in de maand Abib zijt gij uit Egypte uitgegaan.
En nogmaals, als gezegd, staat er niet ''in de maand aviv'' (beChodesj aviv), maar ''in de maand VAN aviv'' (beChodesh
HA'aviv): בחדש
האביב, ''in de maand van de aren'', of ''in de maand van het groeiende groen''.
Deuteronomium 16:1
Neemt waar de maand Abib, dat gij den HEERE, uw God, pascha houdt; want in de maand Abib heeft u de HEERE, uw God, uit Egypteland uitgevoerd, bij nacht.
En nogmaals, als gezegd, staat er niet ''in de maand aviv'' (beChodesj aviv), maar ''in de maand VAN aviv'' (beChodesh
HA'aviv): בחדש
האביב, ''in de maand van de aren'', of ''in de maand van het groeiende groen''.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.