De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

coby schreef: 16 okt 2018, 16:10 Jezus staat al in het O.T.
God is mijn Jezus geworden.
Zo klaar.
https://biblehub.com/text/isaiah/12-2.htm
Nou, daar zie ik geen Jezus in...
Jesaja 12:2 NBG51
Zie, God is mijn heil, ik vertrouw en vrees niet, want mijn sterkte en mijn psalm is de HERE HERE, en Hij is mij tot heil geweest.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

HJW schreef: 16 okt 2018, 13:51
ericjan schreef: 16 okt 2018, 13:45 Maar alle gekheid op een stokje nu:

Want Yeshua verwijst zoveel naar het OT en dat dat ALLES in de Schriften MOET gebeuren en dat het daarom ook geschied, dat het onmodelijk is dat de Schrift puur door mensen gemaakt is. Dan zou Yeshua er NOOIT uit hebben geciteerd en al helemaal niet gemeld dat de dingen gebeurden omdat het in de Schrift staat.
Hel veel inlegkunde.
De joden toen hebben gekeken naar de nieuwe claims en dat het allemaal op Jezus betrekking zou hebben.
Massaal kwamen ze tot de conclusie dat de claims niet deugden en Jezus niet de messias was.
Ze hebben dat goed onderbouwd.
Dat jij wilt geloven dat Jezus is gestorven voor jouw zonden, is helemaal prima.
Maar het is niet vol te houden dat het allemaal zo mooi aansluit met de tenach. Daarvoor zijn het te veel aannames, kromme redeneringen, uit zijn verband gerukte teksten, later anders geinterpreteerde teksten, niet deugdelijke verwijzingen naar achteraf profetisch verklaarde teksten.

De joodse gemeenschap heeft gewoon veel beter onderbouwd dat Jezus niet de messias is.
Dan nog steeds heb jij het volste recht om christelijk te zijn. Maar de vermeende eenheid met de tenach is er niet.
Elke keer opnieuw proberen te manipuleren dat de hele joodse gemeenschap hetzelfde zou denken, over Yeshua of over het zg NT.
En dat iedere Jood de tamoed volgt, of dat de talmoed alleen maar wijsheid bevat, je zou het bijna geloven.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 16 okt 2018, 19:18 Elke keer opnieuw proberen te manipuleren dat de hele joodse gemeenschap hetzelfde zou denken, over Yeshua of over het zg NT.
En dat iedere Jood de tamoed volgt, of dat de talmoed alleen maar wijsheid bevat, je zou het bijna geloven.
Je liegt echt alles aan elkaar. Ik heb nergens gesteld dat de hele joodse gemeenschap hetzelfde zou denken. Wel is het een FEIT dat de overgrote meerderheid van de joodse gemeenschap toen, Jezus niet als de Messias erkende. Ik heb eens met een gelovige een poging tot een berekening gedaan. Hij kwam, in de meest optimistische schatting op rond de 10% die Jezus wel erkende.
Dus de joden hebben toen massaal Jezus niet erkend.
Verder zijn het leugens dat ik stel dat iedere jood de Talmoed volgt en dat de Talmoed alleen maar wijsheid bevat.
Ik heb daar nooit uitspraken over gedaan.
Maar jij bent degene die manipuleert en wel op basis van aanwijsbare leugens.
En dat is in flagrante strijd met het gebod dat je geen vals getuigenis mag afleggen.
En zo geef jij jouw geloof vorm.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Bij de joden was wel een Yeshua ben panthera bekend of ben Strada..als ik me niet vergis in die laatste.
Dat was een zoon van ene Myriam en een Romeinse soldaat, die volgens mij ook kon toveren...en als tovenaar bekend was....
Dus anders dan de Jezus uit het NT...maar wel dezelfde naam

Zal het nog eens nalezen.Weet jij dat HJW en anders Mart als het weer weekend is.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2690
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Inktvlam »

Piebe schreef:Christus is Israël, zie Matth. 2:15 en Hos 11:1.
Israël de weg, de waarheid en het leven? Nee, dank je.
Maar wat Hosea 11:1 betreft zien we wel enige overeenstemmingen.
“Toen Israël een kind was, heb Ik het liefgehad, en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen.” (Hosea 11:1).
Wat overeenstemt is dat Jezus teruggeroepen werd uit Egypte en Mozes die teruggeroepen werd en de joden uit Egypte terugbracht. Jezus wordt “Gods zoon” genoemd en Israël wordt “Gods zoon” genoemd. Misschien niet echt een profetie, maar wel verbondenheid.

callista schreef:Stel.......ik schrijf een boek en vermeld daarin dat Zolderworm mijn innig geliefde zoon is en jaren later wordt mijn boek geadopteerd of gejat door een sekte en wordt de naam veranderd in ericjan
Als Zolderworm z'n achternaam is, zou het kunnen. Ericjan Zolderworm.

HJW schreef:
Inktvlam schreef:Bravo, heel goed. Ik heb die punten ook allemaal genoemd (zie de 15 punten). Om die redenen kan Israël inderdaad nooit en te nimmer de lijdende dienaar zijn.
En Mart heeft, uitstekend onderbouwd, aangetoond dat het niet Jezus kan zijn geweest.
Vallen beide opties dus af.
Het kan alleen maar Jezus zijn en niemand anders.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Inktvlam schreef: 16 okt 2018, 20:25 Als Zolderworm z'n achternaam is, zou het kunnen. Ericjan Zolderworm.
:lol:
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Inktvlam schreef: 16 okt 2018, 20:25 Het kan alleen maar Jezus zijn en niemand anders.
De joden kenden hun geschriften uitstekend en op basis van die geschriften was het hen duidelijk dat Jezus niet de Messias was.
Hij voldeed aan teveel verwachtingen niet.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Inktvlam schreef: 16 okt 2018, 20:25
Piebe schreef:Christus is Israël, zie Matth. 2:15 en Hos 11:1.
Israël de weg, de waarheid en het leven? Nee, dank je.
Maar wat Hosea 11:1 betreft zien we wel enige overeenstemmingen.
“Toen Israël een kind was, heb Ik het liefgehad, en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen.” (Hosea 11:1).
Wat overeenstemt is dat Jezus teruggeroepen werd uit Egypte en Mozes die teruggeroepen werd en de joden uit Egypte terugbracht. Jezus wordt “Gods zoon” genoemd en Israël wordt “Gods zoon” genoemd. Misschien niet echt een profetie, maar wel verbondenheid.
Volgens Matheus was het wel een profetie.

'En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.' (Mat 5,17)

Onmiskenbaar citeert Mattheus de profeet Hosea en de consequentie is dat Jezus Christus dus Israël is. Doch maakt dat het volk nog niet de weg, het leven en de waarheid. Die conclusie lijkt mij wat voorbarig.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 16 okt 2018, 19:26
Raymond B schreef: 16 okt 2018, 19:18 Elke keer opnieuw proberen te manipuleren dat de hele joodse gemeenschap hetzelfde zou denken, over Yeshua of over het zg NT.
En dat iedere Jood de tamoed volgt, of dat de talmoed alleen maar wijsheid bevat, je zou het bijna geloven.
Je liegt echt alles aan elkaar. Ik heb nergens gesteld dat de hele joodse gemeenschap hetzelfde zou denken. Wel is het een FEIT dat de overgrote meerderheid van de joodse gemeenschap toen, Jezus niet als de Messias erkende. Ik heb eens met een gelovige een poging tot een berekening gedaan. Hij kwam, in de meest optimistische schatting op rond de 10% die Jezus wel erkende.
Dus de joden hebben toen massaal Jezus niet erkend.
Verder zijn het leugens dat ik stel dat iedere jood de Talmoed volgt en dat de Talmoed alleen maar wijsheid bevat.
Ik heb daar nooit uitspraken over gedaan.
Maar jij bent degene die manipuleert en wel op basis van aanwijsbare leugens.
En dat is in flagrante strijd met het gebod dat je geen vals getuigenis mag afleggen.
En zo geef jij jouw geloof vorm.
Ik zat op te zoeken hoeveel, maar duidelijk is het niet.
Toen zag ik toevallig dit. Dat is wel een hoop, die Messiaanse Joden.

Adult Jewish population of the United States

Jews by religion (Judaism) 4.2 million
Messianic Jews, Christian Jews, “completed Jews”* 1.7 million
Jews of no religion 1.1 million

Total # of adult Jews in major belief groups 7.0 million

Jews by background with other types of religious beliefs* 0.7 million
Other Jews by affinity* 0.5 million
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Dat een jood geen christen zou kunnen zijn is aantoonbaar onjuist, maar christenen die joden willen zijn spelen met de genade, zie Galaten 2 vanaf vers 16.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

When asked why he believed so strongly in God, Mark Twain replied, “The Jew, my friend, the Jew!” You ask how I know we are living in the Last Days and about to see the restoration of all things and the return of the Messiah . . . “The Messianic Jew, my friend, the Messianic Jew!”
https://www.jewishvoice.org/read/blog/m ... -last-days
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 16 okt 2018, 22:33 When asked why he believed so strongly in God, Mark Twain replied, “The Jew, my friend, the Jew!” You ask how I know we are living in the Last Days and about to see the restoration of all things and the return of the Messiah . . . “The Messianic Jew, my friend, the Messianic Jew!”
https://www.jewishvoice.org/read/blog/m ... -last-days
Ik heb niks met eindtijd denken.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:28 Dat een jood geen christen zou kunnen zijn is aantoonbaar onjuist, maar christenen die joden willen zijn spelen met de genade, zie Galaten 2 vanaf vers 16.
Je kunt niet én het joodse geloof aanhangen én het christelijke geloof.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef: 16 okt 2018, 12:44
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 11:37 Christus is Israël, zie Matth. 2:15 en Hos 11:1.
15 En hij bleef daar tot de dood van Herodes, opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
Matteus 2

1 Toen Israël een kind was, had Ik hem lief, en uit Egypte heb Ik Mijn zoon geroepen.
Heosea 11

Hier is Mijn Zoon Israel en NIET (alleen) Yeshua.

Het Uitverkoren volkje Israel is begonnen als zodanig na Jacob en de Eed aan hem door G'd gedaan.
Jacob zijn 12 zonen werden de 12 stammen van Israel.
Jozef kwam via slaverij als onderkoning in Egypte terecht.
Daar is het volkje Israel tot ontwikkeling gekomen, totdat het door jaloersheid van de Egyptenaren vanwege de Zegeningen die zij hadden tot slaverij werd gedwongen. Daarna heeft G'd Zijn uitverkoren Volkje Israel via Mozes het beloofde land geschonken.
Op DIE wijze doelen de citaten waarme je komt op Israel.
En DIT alles (via Israel) heeft G'd zo gedaan om Yeshua te verwekken bij de maagd Maria.
Niet voor niets verhaalt de Schrift zo duidelijk over de stamboom van Christus.
Veel christenen slaan het over als niet belangrijk en missen veel van G'd Zijn bedoelingen. :(
Maar je denkt toch niet serieus dat Christus afstamt van de Israëli's? Verder maak jij afkomst veel belangrijker dan het is. Jezus' broers volgden hem niet eens (Joh. 7:5) en Christus sprak in niet mis te verstane bewoordingen over nakomelingen van David toen hij zei dat het vlees geen nut heeft (Joh. 6:63 ) waarna vele joden kwaad wegliepen (Joh 6,66) en wat zou jij hebben gedaan beste Erickan?

'Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.' (Luk 3,8)

De joden die jij de bruid noemt heeft Christus tegen gezegd:

'Die Mij haat, die haat ook Mijn Vader.' (Joh 15,23)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 16 okt 2018, 22:17
Adult Jewish population of the United States

Jews by religion (Judaism) 4.2 million
Messianic Jews, Christian Jews, “completed Jews”* 1.7 million
Jews of no religion 1.1 million

Total # of adult Jews in major belief groups 7.0 million

Jews by background with other types of religious beliefs* 0.7 million
Other Jews by affinity* 0.5 million
De getallen van heden willen nog wel eens verschillen.
De 10% schatting is van de begintijd.
Los daarvan waren het allemaal leugens van Raymond.
Niet bepaald christelijk.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 16 okt 2018, 22:48
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:28 Dat een jood geen christen zou kunnen zijn is aantoonbaar onjuist, maar christenen die joden willen zijn spelen met de genade, zie Galaten 2 vanaf vers 16.
Je kunt niet én het joodse geloof aanhangen én het christelijke geloof.
Paulus claimde van wel en kon niet veroordeeld worden, zie Handelingen.

'MANNEN broeders en vaders, hoort mijn verantwoording, die ik tegenwoordig tot u doen zal.(Als zij nu hoorden dat hij in de Hebreeuwse taal hen aansprak, hielden zij zich te meer stil. En hij zeide:) Ik ben een Joods man, en te Tarsen in Cilícië geboren, opgevoed in deze stad aan de voeten van Gamáliël, onderwezen naar de bescheidenste wijze der vaderlijke wet, zijnde een ijveraar Gods, gelijkerwijs gij allen heden zijt' (Hand 22, 1-3)

'Maar dit beken ik u, dat ik naar dien weg, welken zij sekte noemen, den God der vaderen alzo dien, gelovende alles wat in de Wet en in de Profeten geschreven is; (Hand 24,14)

En Jezus verklaarde in Mat 5,17: 'Meent niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om die te ontbinden, maar te vervullen.'
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:49 Jezus' broers volgden hem niet eens (Joh. 7:5)
Toen niet. Later wel.
Hand. 1:14, Galaten 1:19
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 16 okt 2018, 23:25
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:49 Jezus' broers volgden hem niet eens (Joh. 7:5)
Toen niet. Later wel.
Hand. 1:14,
Dat waren zijn neven en bloedverwanten, Matth. 12:46, als daar waren Jakobus en Joses, Simon en Judas, zonen van Maria, Christus’ moeders zuster, Matth. 13:55.
coby schreef: 16 okt 2018, 23:25Galaten 1:19
Dat is, neef. Een Hebreeuwse wijze van spreken. Zie Gen. 14:14. Matth. 12:46, 47. 1 Kor. 9:5. Van dezen zie Matth. 10:3. Mark. 15:40.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 23:36
coby schreef: 16 okt 2018, 23:25
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:49 Jezus' broers volgden hem niet eens (Joh. 7:5)
Toen niet. Later wel.
Hand. 1:14,
Dat waren zijn neven en bloedverwanten, Matth. 12:46, als daar waren Jakobus en Joses, Simon en Judas, zonen van Maria, Christus’ moeders zuster, Matth. 13:55.
coby schreef: 16 okt 2018, 23:25Galaten 1:19
Dat is, neef. Een Hebreeuwse wijze van spreken. Zie Gen. 14:14. Matth. 12:46, 47. 1 Kor. 9:5. Van dezen zie Matth. 10:3. Mark. 15:40.
Is dat niet door de katholieken verzonnen omdat ze altoos maagd bleef?
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 23:05 Paulus claimde van wel en kon niet veroordeeld worden, zie Handelingen.

'MANNEN broeders en vaders, hoort mijn verantwoording, die ik tegenwoordig tot u doen zal.(Als zij nu hoorden dat hij in de Hebreeuwse taal hen aansprak, hielden zij zich te meer stil. En hij zeide:) Ik ben een Joods man, en te Tarsen in Cilícië geboren, opgevoed in deze stad aan de voeten van Gamáliël, onderwezen naar de bescheidenste wijze der vaderlijke wet, zijnde een ijveraar Gods, gelijkerwijs gij allen heden zijt' (Hand 22, 1-3)

'Maar dit beken ik u, dat ik naar dien weg, welken zij sekte noemen, den God der vaderen alzo dien, gelovende alles wat in de Wet en in de Profeten geschreven is; (Hand 24,14)

En Jezus verklaarde in Mat 5,17: 'Meent niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om die te ontbinden, maar te vervullen.'
Jezus was een jood, en stichtte ook helemaal geen nieuwe godsdienst. Zijn leer is gewoon joods, met wat aanpassingen.
Paulus daarentegen heeft de beginselen gelegd voor een heel nieuwe godsdienst.
Vanuit zijn woorden is een fundamenteel andere godsdienst gekomen, met fundamenteel andere geloofsovertuigingen.
Net zoals je niet moslim unt zijn en tegelijk christen, zo kun je ook niet het goodse geloof aanhangen en tegelijkertijd het christelijke geloof.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 16 okt 2018, 23:44 Is dat niet door de katholieken verzonnen omdat ze altoos maagd bleef?
Inderdaad. En zo leest vrijwel iedereen de bijbel vanuit zijn eigen gedachten en overtuigingen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:49 Maar je denkt toch niet serieus dat Christus afstamt van de Israëli's?
Elke bijbelgetrouwe christen weet zeker dat Yeshua puur uit het volk Israel is voortgekomen Piebe, omdat het in G'd Zijn onfeilbaar Woord*) in de Schrift staat vermeld.
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:49Verder maak jij afkomst veel belangrijker dan het is. Jezus' broers volgden hem niet eens (Joh. 7:5) en Christus sprak in niet mis te verstane bewoordingen over nakomelingen van David toen hij zei dat het vlees geen nut heeft (Joh. 6:63 ) waarna vele joden kwaad wegliepen (Joh 6,66) en wat zou jij hebben gedaan beste Erickan?

'Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.' (Luk 3,8)

De joden die jij de bruid noemt heeft Christus tegen gezegd:

'Die Mij haat, die haat ook Mijn Vader.' (Joh 15,23)
Niet ik maak het niet belangrijker dan het is, jij Piebe wilt er niet aan.
Wie hier als nieuwe deelnemer zonder voorkeur zou aan spitten in je comments op dit forum, kan niet anders dan je aversie tegen het Jodendom en Joden en Israel opmerken. (En dan druk ik mij erg keurig uit ditmaal)

Al jou aangedragen citaten Piebe, zijn allemaal bestemd voor de Joden als afstammelingen van Isaac en Jacob waar de Eeuwige Belofte op rust van G'd.
En voor de Joden die daar Christus volgden doet inderdaad het vlees er niet meer toe doet.
Maar voor de Joden die Christus nog niet volgen (bewust voor het evangelie verblind door G'd om zo Zijn belofte aan hen na te kunnen komen) blijft de Eeuwige Belofte bestaan en van toepassing.

[modbreak Trajecto] *) Bij het uitleggen van je standpunt is het weliswaar dienstig om te vermermelden hoe je de Bijbel beziet, maar eenieder steeds opleggen dat de Bijbel dient te worden gezien als onfeilbaar is niet de bedoeling.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 16 okt 2018, 23:44
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 23:36
coby schreef: 16 okt 2018, 23:25
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:49 Jezus' broers volgden hem niet eens (Joh. 7:5)
Toen niet. Later wel.
Hand. 1:14,
Dat waren zijn neven en bloedverwanten, Matth. 12:46, als daar waren Jakobus en Joses, Simon en Judas, zonen van Maria, Christus’ moeders zuster, Matth. 13:55.
coby schreef: 16 okt 2018, 23:25Galaten 1:19
Dat is, neef. Een Hebreeuwse wijze van spreken. Zie Gen. 14:14. Matth. 12:46, 47. 1 Kor. 9:5. Van dezen zie Matth. 10:3. Mark. 15:40.
Is dat niet door de katholieken verzonnen omdat ze altoos maagd bleef?
Deze kanttekeningen komen uit een gereformeerde Bijbel (de SV) en niemand ontkent dat Jezus broers had. Er wordt ontkend dat zijn broers in hem geloofden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 17 okt 2018, 07:42
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 23:05 Paulus claimde van wel en kon niet veroordeeld worden, zie Handelingen.

'MANNEN broeders en vaders, hoort mijn verantwoording, die ik tegenwoordig tot u doen zal.(Als zij nu hoorden dat hij in de Hebreeuwse taal hen aansprak, hielden zij zich te meer stil. En hij zeide:) Ik ben een Joods man, en te Tarsen in Cilícië geboren, opgevoed in deze stad aan de voeten van Gamáliël, onderwezen naar de bescheidenste wijze der vaderlijke wet, zijnde een ijveraar Gods, gelijkerwijs gij allen heden zijt' (Hand 22, 1-3)

'Maar dit beken ik u, dat ik naar dien weg, welken zij sekte noemen, den God der vaderen alzo dien, gelovende alles wat in de Wet en in de Profeten geschreven is; (Hand 24,14)

En Jezus verklaarde in Mat 5,17: 'Meent niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om die te ontbinden, maar te vervullen.'
Jezus was een jood, en stichtte ook helemaal geen nieuwe godsdienst. Zijn leer is gewoon joods, met wat aanpassingen.
Paulus daarentegen heeft de beginselen gelegd voor een heel nieuwe godsdienst.
Vanuit zijn woorden is een fundamenteel andere godsdienst gekomen, met fundamenteel andere geloofsovertuigingen.
Net zoals je niet moslim unt zijn en tegelijk christen, zo kun je ook niet het goodse geloof aanhangen en tegelijkertijd het christelijke geloof.
Je begint al aardig te klinken als een moslim.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 16 okt 2018, 22:48
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:28 Dat een jood geen christen zou kunnen zijn is aantoonbaar onjuist, maar christenen die joden willen zijn spelen met de genade, zie Galaten 2 vanaf vers 16.
Je kunt niet én het joodse geloof aanhangen én het christelijke geloof.
AMEN HJW !
Hier sla je de spijker volledig op zijn kop ;)
En op DIT standpunt zijn de ciaten waar Piebe mee tracht te schermen altijd weer terug te leiden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.