Peter79 schreef: 06 nov 2018, 22:25
Ik sluit niet uit dat Melchizedek God is, dus hou ik de mogelijkheid open.
Dat is een goed begin, maar persoonlijk ben ik meer van het knopen doorhakken. Melchizedek heeft begin noch eind en leeft voor eeuwig (Heb 7,3) en die eigenschappen bezit niemand dus hak ik de knoop door: Melchizedek is God.
Peter79 schreef: 06 nov 2018, 22:25Van Melchizedek weet ik bijna niets, dat is anders dan bij Jezus.
Bijna niets? De Hebreeën schrijver besteedt heel het zevende hoofdstuk in zijn brief aan hem en leert dat hij:
- de Hogepriester is van de Allerhoogste.
- de koning was van Salem en is van gerechtigheid en vrede
- hoger is dan Levi
- geen vader en moeder heeft
- geen geslachtsregister
- geen begin van dagen
- geen levenseinde heeft
- Abraham zegende (en dus hoger in rang is dan Abraham)
- gelijk werd aan Gods Zoon (Christus)
- tienden kreeg van Abraham (de levieten droegen tienden af aan God)
Vind je dat weinig? Het is meer dan wat we weten van de de meeste profeten.
Peter79 schreef: 06 nov 2018, 22:25Maar wat er van Melchizedek bekend is, matcht met Jezus. Op deze manier laat de Hebreeenschrijver zien dat Jezus hogepriester is, ondanks dat hij niet uit Levi stamt. Dat vind ik een knap staaltje werk.
Ik vind het ook een zeer knap staaltje. En je zegt terecht dat Melchizedek matcht met Jezus i.p.v dat Jezus matcht met Melchizedek, want de Hebreeën schrijver stelt dat Melchizedek gelijk werd aan Gods Zoon.
1 WANT
deze Melchizédek was koning van Salem, een priester des allerhoogsten Gods, die Abraham tegemoetging als hij wederkeerde van het slaan der koningen, en hem zegende;
2 Aan welken ook Abraham van alles de tiende deelde; die vooreerst overgezet wordt: koning der gerechtigheid, en daarna ook was een koning van Salem, hetwelk is een koning des vredes;
3 Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening, noch begin der dagen, noch einde des levens hebbende;
maar den Zone Gods gelijk geworden zijnde, blijft hij een priester in eeuwigheid.
4 Aanmerkt nu hoe groot deze geweest is, aan denwelken ook Abraham, de patriarch, tiende gegeven heeft uit den buit.
Hij zegt dus niet dat Christus gelijk geworden is aan Melchizdek, maar andersom dat Melchizedek gelijk geworden is aan de Zoon van God. Een subtiel doch essentieel verschil met hoe dit doorgaans geïnterpreteerd wordt. Het doet me deugd dat we dit misverstand samen hebben opgelost.