peda schreef:Omdat de Alverzoening in de bijbel niet helder uit de verf komt is het gissen. Zo kun je i.p.v. Alverzoening ook spreken over Uiteindelijke Alverzoening. Dan is het uitgangspunt dat na de dood de geestelijke rijping niet volledig stopt, maar doorgaat. Bonting heeft aan dit aspect aandacht geschonken. In het klassieke christendom is uitsluitend het juiste geloof en het wedergeboren zijn hier op aarde van beslissende betekenis voor wat na de dood verwacht mag worden. Dan zou Alverzoening inderdaad neerkomen op de redenering van "' het maakt helemaal niets uit hoe er geleefd wordt, het komt voor iedereen toch goed "". Denk je aan een voortgaande ontwikkeling na de dood, dan komt het geheel in een ander licht te staan. Maar het is theologisch gissen omdat de bijbel het thema niet verduidelijkt. Mijn punt met het klassieke christendom is dat door de dogma's God volkomen vast is te komen zitten in zijn eigen web. De Rechtvaardigheid uitroepen als behorend tot het Wezen van God betekent dat God niet anders kan als schepselen beoordelen na hun dood. De Liefde van God wordt dan automatisch een voorwaardelijke Liefde, namelijk alleen geldend voor een kleine groep van intimi. Wordt dan ook nog eens een voortgaande ontwikkeling na de dood uitgesloten dan zit je volop met een God die door zeer velen anno 2018 niet meer te begrijpen is, omdat deze God niet meer past in het huidig tijdsbeeld. De God die stil is blijven staan in het culturele denken uit lang vervlogen tijden. God is Onveranderlijk en deze God doet niet meer mee in een tijd die met reuze vaart steeds op nieuwheid aanstuurt. In de procestheologie verandert God tenminste nog door de waarneming van het menselijk gedrag, de mens is daar mede-schepper. Zo'n denken is in het klassieke christendom volledig uitgesloten.
Ik denk dat de door jou geschetste opvattingen over het “klassieke christendom” niet juist zijn. God die niet meer zou passen in het huidige tijdsbeeld is een beeld wat mij volledig vreemd is. De theologische wijsneuzen die dat schrijven, menen toch niet dat ze God in liefde en wijsheid kunnen overtreffen?
Maar de grote vraag is dus: is er ook in het hiernamaals nog groei, nog verdere geestelijke ontwikkeling mogelijk? Het antwoord is: jazeker. Dat kan toch ook niet anders. Zoals de boom valt, blijft ie liggen, dat wil zeggen: onvolmaakt gaan we hier vandaan, onvolmaakt komen we daar aan. En het is de bedoeling dat we ooit volmaakt en zelfs goden worden. Paulus verwijst naar de hoge roeping van de mens: “Weet gij niet dat wij over engelen oordelen zullen?” (1 Kor.6:3).
Jezus is zelf afgedaald in de hel (nedergedaald ter helle, 1 Petr.3:19-20 en 1 Petr.4:6). Voor mensen die Jezus niet kennen of zich geestelijk niet hebben kunnen ontwikkelen, zegt Jezus: “in het huis van mijn Vader zijn vele woningen” (Joh.14:2). Ook in het hiernamaals is nog veel mogelijk voor een verdere geestelijke groei. “Ook in het hiernamaals wordt aan de zielen het evangelie door de engelen verkondigd” (1 Petr.4:6).
Hel en hemel zijn innerlijke gesteldheden in de mens. Ontwikkelingsstadia van de ziel. Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich. “Het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21). Die innerlijke hemel en hel kunnen wel plaatsen worden als gelijkgestemde zielen elkaar opzoeken. Maar het moet vooral eerst hemel in jezelf worden voordat je rijp bent voor het samenzijn in de hemel met de Allerhoogste. In de hemel heerst nederigheid en zachtmoedigheid. De kenmerken van de hel zijn trots en hoogmoed. Dus ook in het hiernamaals kun je je bevrijden van de hel door de hel uit jezelf te verwijderen. Maak er een hemel van.
Toch benadrukt Lorber (en ook de bijbel) om hier op aarde al te streven naar geestelijke wedergeboorte. Dat is de kortste weg. Hier op aarde kun je in één dag meer leren, dan 1000 jaar in het hiernamaals, vertelt ons de Nieuwe Openbaring.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.