ericjan schreef: 05 dec 2018, 10:21
Piebe Paulusma schreef: 05 dec 2018, 10:09
In het OT staan reeds de bepalingen voor hoe het verbond beëindigd kan worden (Deut. 24:1) dus alleen al daaruit kan je concluderen dat eeuwig in die context niet zonder einde betekende.
'
de kinderen Israëls hebben Uw verbond verlaten, Uw altaren afgebroken en Uw profeten met het zwaard gedood' (1 Kon 19,10)
Daarom gaat G'd met israel ook een nieuw verbond afsluiten leert Hij ons in Romeinen 11
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
Merk op dat G'd het hier over een NIEUW verbond heeft met Israel waarmee Hij Zelf de Godeloosheid zal afwenden en hun zonden zal wegneen.
Merk op dat dit nieuwe verbond dus NIET het evangelie is, want daarvan zegt G'd vervolgens dat Israel een vijand is van het evangelie, maar desondanks Israel liefheeft vanwege de Zijn Israel verkiezing en Zijn Eed aan de voorvadreen Abraham, Isaac en Jacob, naar wie G'd ZIch heeft laten noemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
Romeinen 11
4 Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zeven duizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben.
5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.
6 En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.
7 Wat dan? Hetgeen Israël zoekt,
dat heeft het niet verkregen; maar
de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.
9 En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.
10 Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd.
11 Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar
door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.
God gaat verder met de overblijsel, onder de verkiezing van de genade. De komst van de Here Jezus is Gods genade (27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen). Geld ook voor de letterlijke Israel. Dat wat geestelijk is is alleen geestelijk te verstaan. Daarom is er verwarring en ongeloof dat de Here Jezus Israel is.
28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie. Betekend: dat letterlijk Israel het evangelie van de Here Jezus verworpen hebben. Zij geloofden in een letterlijke aardse koningkrijk dat niet gekomen is. Dat is op de dag vanvandaag nog zo en vele christenen gaan daarin in mee.
Het gaat niet meer om de letterlijke Israel die tijd is al vol.