Omdat erop gewezen werd dat het niet on-topic was in het voorsteltopic, neem ik maar even de vrijheid er een nieuwe topic van te maken. Ik hoop en denk dat jullie dat wel okay vinden.
peda schreef:Ook in de filosofie wordt er enorm veel gesproken Over God ( wat daaronder ook te verstaan ). Dat de traditionele gelovigen, daarbij de woorden van Paulus volgende, weinig waardering hebben voor de filosofische benadering is duidelijk. In de filosofie gaat het om denkwerk en niet om de gevoelsmatige benadering van God. Omdat ik geen relatie voel met een Persoonsachtige God analyseer ik het begrip God met mijn denkraam. Derhalve heb ik veel waardering voor het filosofisch denken, ook al omdat daar de bijbelinhoud als vermeende Openbaring niet centraal staat.
Wim Nusselder schreef: 15 dec 2018, 11:32 Hoi Peter,
Geloven in God is inderdaad lastig zonder concept van het goddelijke.Peter79 schreef: 15 dec 2018, 10:44Het kan me geloven in God moeilijk voorstellen zonder concept van wie of wat God is. Filosofen doen nuttig werk als ze taal verschaffen om over God te spreken.
Geloven als uitvloeisel van ervaring van het goddelijke kan echter zonder concept van wie of wat God is, in mijn ervaring.
'Geloven als werkwoord' (het thema van het gesprek uit de stilte dat we als Haagse Quakers afgelopen zondag organiseerden in de Bethelkapel) wordt vaak opgevat als 'iets (een opvatting, een geloofsinhoud) voor waar houden' (in lijn met het dagelijks spraakgebruik waarin het 'niet helemaal zeker weten' betekent).
In gesprekken over wat 'geloven' voor mensen individueel betekent worden echter ook al gauw woorden als 'vertrouwen' en 'verlangen' genoemd.
Zo'n interpretatie van 'geloven' is beter te combineren met (de religieuze beleving van) liefde in je hart.
'Vertrouwen' (of 'verlangen') als werkwoord zonder (noodzakelijk) object, als verwijzend naar ervaring in plaats van overtuiging, vermoedelijk deels voortkomend uit een liefdevolle, veilige opvoeding, dat is mijn favoriete interpretatie van 'geloven'.
Het bestaan van God of begrip van het goddelijke is niet essentieel voor zo'n geloofsbeleving, al kan het daardoor wel verrijkt worden.
Een al te conceptuele/dogmatische benadering van wie of wat God is kan echter ook heel makkelijk "the love in the heart" vermoorden.
Met v&Vriendengroet,
Wim
In elk geval wil ik jullie beiden bedanken voor jullie accurate beschrijvingen. Ik kan mij er in elk geval zelf heel goed in vinden.
Ik denk dat je voor zo'n opvatting van geloof een beetje een filosofische levensinstelling nodig hebt. Zoals Peda de filosofie aanhaalt. Dan bedoel ik de filosofie als de kunst van verwondering. Socrates zegt " Het gevoel van verwondering is de toetssteen van de filosoof. Filosofie begint pas met verwondering."
Vandaag de dag vat men filosofie ((helaas, vind ik) eerder op als droog conceptueel onderzoek. Voor mij persoonlijk is duidelijk geworden dat ik dan uiteindelijk verdwaal in een doolhof van woorden. Zelf had (en heb) ik meer belangstelling voor een spirituele filosofie, die me juist uit het woordendoolhof naar de ervaring van het mysterie heeft geleid.
Spirituele filosofie wil het mysterie niet vertroebelen met ideeën, maar juist het mysterie via ideeën onthullen. In zo'n vorm van filosofie wordt het feit erkend, dat concepten slechts concepten zijn, die het mysterie nooit kunnen omvatten. Een dergelijke filosofie biedt geen ultieme antwoorden, maar reikt een nieuwe zienswijze aan, die de ervaring van het leven zelfs nog wonderbaarlijker maakt. Bijvoorbeeld Plotinus (neoplatonist) spreekt zich voor deze vorm van filosofie uit; hij zegt "Het is de taak van de filosoof ons te doen ontwaken voor het visioen", waarmee Plotinus erop wijst, dat het de taak is van de filosofie om de mens te helpen zich zodanig te verwonderen, dat hij voobij de woorden tot de verwondering van het "wow" komt.
Een moderne, oosterse filosoof, Sankara Saranam schrijft in zijn boek " God zonder religie;een nieuwe visie op eeuwenoude waarheden" het volgende:
" Verwondering is de poort tot kennis. Iedereen die deze poort binnengaat om spirituele kennis te zoeken, zal gerichte vragen over de aard van God stellen. Hoe meer vragen iemand stelt, hoe diepgaander de antwoorden zijn, wat tot nog diepere vragen zal leiden. Door elke conclusie voortdurend in discussie te brengen en onze kennis van God steeds verder te verfijnen, voorkomen we dat we zowel intellecrueel als spiritueel stil blijven stilstaan. Tegelijk zorgen deze daden van verwondering en voor dat weeeuwig blijven vereren."
Je zou God ook kunnen vereren door te geloven in de conclusies van anderen, maar deze benadering werpt barrières op voor je eigen intellectuele en spirituele groei. Individuen die klakkeloos de overgeleverde ideeën over God aanvaarden, blijven uiteindelijk met een beperkte visie op zichzelf, de mensheid en de natuurlijke wereld zitten. Anderen brengen hun overgeleverde overtuigingen in discussie en nemen dan toch gehaast de conclusies van een leraar over, wiens antwoorden op spirituele vragen universeler zijn, omdat ze een uitgebreidere liefde, meer mensen en een bredere kennis omvatten. Als je deze antwoorden echt niet zelf toetst, kun je ook niet persoonlijk als gelovigen ervaren. In beide gevallen wordt je eigen persoonlijke vooruitgang belemmerd door het aanvaarden van de leer van een ander.
Verering door verwondering doet precies het tegenovergestelde en brengt voortdurend de volgende stap naar voren aan het licht. Zolang iemand zich over God verwondert, boekt hij vooruitgang dankzij de bevrijdende kennis die hij door persoonlijke studie heeft verworven. En hoe meer vragen hij stelt, hoe omvattender zijn perspectief wordt, omdat dóórvragen elke barrière uitholt, die door het geloof wordt opgelegd. Telkens wanneer een vragensteller een verfijnder antwoord inlast, breidt hij dus niet alleen zijn idee van God, maar ook zijn zelfbewustzijn uit. Stap voor stap helpen verfijnde antwoorden om onze spirituele identiteit te verbreden via hun katalyserende uitwerking op onze intellectuele en spirituele vrijheid."
Komt jouw visie hier ook mee overeen, Wim, of zie jij het anders?
Peda, wat vindt jij van de spirituele filosofie van Plotinus? Wil jij het aanvullen en eventueel corrigeren? Zelf weet ik niet zoveel van de filosofie. Misschien breng ik het wat klungelig. Bij voorbaat excuses daarvoor.