Bonjour schreef: 20 dec 2018, 19:12
Alpha schreef: 19 dec 2018, 06:05
Sorry, ik ken geen dogma's. Ik probeer weer te geven wat de bijbel leert.
Als jezus zegt: "Uw woord is waarheid", liegt hij dan?
Heb JIJ bewijs dat dat niet waar is, dan?
Is het dan slim om goede Bijbelse raad te negeren?
Jezus volgelingen volgden zijn raad op in het jaar 70.
Zij overleefden.
Jij kent geen dogma's? Volgens mij weet je niet wat een dogma betekent of je herkent ze niet.
bv, als je wilt weergeven wat de Bijbel leert en niet gewoon een boek is, moet je aantonen dat de Bijbel het woord van God is. Dan heb je al 2 dogma's die je niet kan aantonen. Je kan niet aantonen dat God bestaat en je kan niet aantonen dat de Bijbel het woord van God is.
Heb jij bewijs dat Jezus iets gezegd heeft? Nee. Je hebt een boek waarin een schrijver, we weten niet wie, een karakter iets laat zeggen. We weten niet of ie het hele boek verzonnen heeft. Het is een dogma om aan te nemen dat er een Jezus aan de basis gestaan heeft.
En ik heb nog nergens gelezen dat het de christenen zoveel beter afging dan de joden in de eerste en tweede eeuw. Als ik de christelijke verhalen mag geloven zijn er velen gemarteld. Waarschijnlijk groeiden in de eerste eeuw je overlevingskansen aardig als je overstapte naar het Romeinse geloof.
Wiki:Een dogma is een leerstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd door een religie, ideologie of andere organisatie.
VOOR miljoenen katholieken wereldwijd is het besluit van het Eerste Vaticaans Concilie uit 1870 een dogma, een bindende leerstelling. Maar is het een Schriftuurlijke leerstelling? Is paus Franciscus echt een opvolger van de apostel Petrus? En was Petrus de eerste paus?
Wanneer een leerstelling niet door de bijbel wordt ondersteund, is het een dogma.
Ik weet wat Jezus zei:„Uw woord is waarheid.” — Joh 17:17.
In de NWV staat een lijst met Bijbelboeken over wie, wat en waar het geschreven is.
Het is kennelijk voor sommigen aantrekkelijk om heidense leringen aan te hangen.
Zoals het vreten op aarde feest. Daar heeft men een miljard voor over.
Interessant is dat de apostel Lukas, een arts, een verslag heeft gemaakt van ooggetuigen.
Lukas 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest. 3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus,
4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV.
Vandaar dat ik niet hoef te twijfelen.