peda schreef: 30 dec 2018, 14:48
Piebe Paulusma schreef: 30 dec 2018, 14:20
Elk mens wil Jezus zijn, dat zit er diep in inderdaad. Maar daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee, want één is Christus.
Bestaat God of bestaat God niet dat is altijd de eerste vraag. Wanneer de persoonlijke basis overtuiging is dat God bestaat, dan is de volgende vraag of de innerlijke mens ten diepste van hetzelfde Wezen is als God of niet. Jij ontkent dat omdat jij de mens ziet als door God geschapen en het schepsel is in jouw optiek niet gelijk aan God.
Wat wij vinden doet in deze niet echt ter zake vind ik, ik beperk me slechts tot wat er in het NT staat hieromtrent. En in het Mattheüs evangelie staan twee passages die betrekking hebben op gelijk willen zijn aan Christus. Eerder schreef ik je al eens dat 'zitten aan de rechterhand' in de Bijbel beteken 'gelijk (willen) zijn aan'. Dat komt in de volgende passage uit hoofdstuk 20 ook goed naar voren.
20 Toen kwam de moeder der zonen van Zebedéüs tot Hem met haar zonen, Hem aanbiddende en begerende wat van Hem.
21 En Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg dat deze mijn twee zonen zitten mogen, de een tot Uw rechter- en de ander tot Uw linkerhand in Uw Koninkrijk.
22 Maar Jezus antwoordde en zeide: Gijlieden weet niet wat gij begeert; kunt gij den drinkbeker drinken dien Ik drinken zal, en met den doop gedoopt worden waarmede Ik gedoopt word? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen.
23 En Hij zeide tot hen: Mijn drinkbeker zult gij wel drinken, en met den doop waar Ik mede gedoopt word, zult gij gedoopt worden; maar het zitten tot Mijn rechter- en tot Mijn linkerhand staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.
Wie gelijk wil zijn aan Christus weet niet wat hij wenst, want het is een juk dat veel te zwaar is om te dragen. Het betekent namelijk dat je dezelfde beker moet drinken als Christus en dus ook gekruisigd moet worden. En in hoofdstuk 23 vers 8-10 lezen we dat Jezus leerde dat Eén de Christus is:
Doch gij zult niet rabbi genaamd worden; want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders;
En zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Eén is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.
En gij zult niet meesters genoemd worden; want Eén is uw Meester, namelijk Christus.
Eén is de Christus, Dezelfde die bij machte was de beker te drinken die voor hem gevuld was. Dát is wat het NT hierover leert en dat is wat ik wilde aankaarten. Niet zozeer wat ik vind, maar wat ik vind is dat wie zegt Christus te volgen, tenminste notie neemt van wat hij leerde. En wat hij leerde is dat volgelingen van Christus niet de Christus zijn.
peda schreef: 30 dec 2018, 14:48Anja bevindt zich onder de grote paraplu van de esoterie en daar is de innerlijke mens geen schepping, maar ten diepste een soort emanatie uit God/ Het Goddelijke, een uitvloeiing uit God/ Het Goddelijke of hoe je het ook noemen wilt. In de esoterie is de innerlijke mens van hetzelfde Wezen als God Zelve, dus 100% Goddelijk. Vandaar dat Anja de God-Menseenheid in ieder mens ziet en jij niet. Bij jou is het Christus/God bestaat Buiten/ Boven de mens. Het is de keuze die je vervolgens kunt maken wanneer je de weg van ""God bestaat"' positief hebt beantwoord. Anja, Zolderworm en Messenger zie ik weliswaar op verschillende posities, maar wel onder de enorm brede paraplu van de esoterie.
Ik zie de mens als een afspiegeling van God, maar niet God zelf. Want als de mens daadwerkelijk God zelf was dan ging het er hier wel anders aan toe. De mens heeft aanleg om een god te worden maar ook een duivel. Daar zijn zoveel voorbeelden voor te bedenken dat ik me niet voor kan stellen dat iemand dat anders zou willen zien. Geldzucht is immers geen goddelijk eigenschap en jaloezie en haat ook niet. Steeds als die eigenschappen worden toegekend aan God spreken we van een vermenselijken van de Eeuwige dus hoe is de mens die hieronder levenslang gebukt gaat God? De mens is een ijdeltuit die denkt dat hij God is, maar the sky is the limit!
Iedereen (behalve een handvol) is zeker dat God niet kan sterven. Geef mij een geweer en ik toon je aan dat een ieder die claimt ten diepste goddelijk te zijn liegt.