Van Newton naar Einstein kan je nog zien als omwenteling en daarvoor had je Copernicus. Maar sinds Einstein hebben de nieuwe inzichten toch meer het karakter van bijstellingen binnen een bestaand onderzoeksprogramma is mijn indruk.peda schreef: ↑03 jan 2019, 08:35In de kosmologie is het waarnemen gemakkelijker als in de omgeving van de E T. In de kosmologie kun je het verleden waarnemen op grote afstand. Je bent als het ware steeds opnieuw ooggetuige van gebeurtenissen. Door steeds verfijndere apparatuur worden de waarnemingsmogelijkheden ook steeds beter, waardoor de kennis toeneemt. De recent waargenomen gravitatie golven zijn daarvan een sprekend voorbeeld. Hypothesen kunnen derhalve redelijk eenvoudig empirisch worden getoetst omdat in het onmetelijk grote heelal er altijd ergens wel objekten worden gevonden die als ijkpositie kunnen dienen. Omdat helaas waarnemingen in het heelal die zich in het tijdvak bevinden tot zo'n ca 400000 jaren na de ''opstart"' , met de huidige beschikbare instrumenten onmogelijk te meten zijn, blijven hypotheses aangaande de "' opstart "' en het eventueel daaraan voorafgaande ook buiten de empirische toetsing. Maar de strijd tussen de verschillende hypothese kampen is daar minder hevig als tussen de E T uitleggers. Misschien omdat het E T domein meer gezien wordt als de arena waarin de strijd tussen God ja of God neen zich afspeelt.Peter79 schreef: ↑03 jan 2019, 07:24Ik denk dat paradigmaveranderingen in de wetenschap zeldzame gebeurtenissen zijn. Dogma's in het geloof zijn m.i. eerder vergelijkbaar met axioma's in de wiskunde. Paradigmawisselingen in de zin van geloof worden geduid als bekering, wedergeboorte of afstand doen van geloof.peda schreef: ↑02 jan 2019, 14:27Ik spreek liever van paradigma. In de wetenschap komen er regelmatig zeer grote, hoogst intelligente/creatieve koppen naar voren die het wel degelijk lukt om op basis van geleverde kwaliteit, een paradigma verandering tot stand te brengen. Dat is bij een geloofsdogma niet mogelijk, dat heeft voor de gelovige volgers eeuwigheidswaarde.Peter79 schreef: ↑02 jan 2019, 13:32 Ik vond gisteren een interessante link toen ik op zoek was naar een artikel over dogma's: https://www.scienceguide.nl/2018/01/wet ... oorbreken/
Een wetenschappelijk dogma is niet te doorbreken.
Voor ET is geen alternatief behalve het oude paradigma van het catastrofisme en daar wil men niet naar terug. Ik zie ID voor zover ik het ken als een discussie binnen ET: veel argumenten focussen op zwaktes en leemtes binnen ET. Zolang niet erkend wordt dat deze problematisch zijn, blijft er een voedingsbodem voor conflict over ET.