Mart schreef:
Yolanda_dB schreef:Je had het over "kunnen genezen" van homofilie, niet over wat je nu noemt.
En dan kan je blijven herhalen dat ik het (nog) maar eens moet lezen,
maar hoe vaak ik het ook lees, het staat er niet, en het wordt ook niet bedoeld.
Inderdaad, je haalt de discussie die we hadden uit de context ...
Nee, ik wijs op een statement van jou dat gewoonweg weer de zoveelste onwaarheid is die over de Nashville verklaring gaat.
Dat heeft verder niets te maken met eventuele andere gesprekslijnen.
Mart schreef:...en knip je uit een andere posting die niet eens aan jou gericht is ...
Zo ben jij ook 'ons gesprek' begonnen: reagerend op een opmerking van mij gericht aan iemand anders.
En in zo ongeveer de eerste reactie van mij daarop stel ik jou een vraag,
die jij beantwoordt met
"Het verband met het topic ontgaat me hier. Ik ben geen Christen en ben in m'n theistische leven altijd meer een fan van Farizeeërs als Rabbi Akiva, Hillel, Rabbi Eliezer, Rabban Gamli'el, etc. geweest. Noch ga ik uit van de correctheid van de Bijbel ...".
Ik constateer daardoor dat het weinig zin heeft om over Bijbelse noties te praten, en dat ik het er verder bij laat.
Je doet daarna nog wel een poging om alsnog een antwoord te geven op mijn vraag,
maar dat doet aan deze constatering niets af.
Daarna reageer jij weer op een opmerking van mij naar iemand anders,
die verder niet inhoudelijk is, maar in feite alleen de mening dat christenen hun mening niet in het openbaar zouden mogen uiten.
(
Velen met mij doen er alles aan om de gedachte achter de Nashville-verklaring succesvol en stevig in de maatschappelijke marge te duwen, verborgen achter orthodoxe kerkdeuren waar het m.i. thuishoort.)
En vervolgens meen jij te moeten constateren dat ik dingen "misversta",
en herhaal je nogmaals twee keer dat meningen ala de Nashvile Verklaring "in de kast thuis horen".
Dan komt de discussie met weer andere deelnemers op de vraag om hun opmerkingen te onderbouwen.
Opnieuw haak jij daar op in.
Maar uiteindelijk blijft mijn punt
niet aangetoond.
Het document IS niet tegen homo's e.a., dat wordt er van gemaakt. Ook door jou, door o.a. dat artikel 10 anders te lezen dan er staat en anders dan er bedoeld is.
Ook jij komt niet verder dan "wat neerkomt op".
Het geneuzel over A en B.
Ik ben daar wel klaar mee.
Als je bereid bent om te praten over wat WEL in de verklaring staat, doe ik wellicht weer mee.
En anders niet meer.
Dan beperk ik mij alleen tot het 'aanwijzen' van leugens over de verklaring.
Mart schreef:Een homofiel is okay maar homoseksualiteit is blijkbaar foute foei.
Nog even hierover:
Dit klopt, maar dit is niet de hele 'waarheid'.
In deze taal weergegeven zou het juister zijn te zeggen:
"Een homofiel is okay; homoseksualiteit is blijkbaar foute foei, maar daarmee is nog niet de homofiel foute foei."
En iedereen die er van wil maken:
"Een homofiel is okay; homoseksualiteit is blijkbaar foute foei, en daarom is ook de homofiel foute foei."
dan maak je er van wat er niet staat, en ook niet bedoeld is.
Realiseer je dat de Nashville verklaring in beginsel is bedoeld voor het gesprek binnen het christendom.
Niet om als christendom tegen de wereld te zeggen: kijk eens wereld, wat de Bijbel jullie te zeggen heeft.
Daarom staat er "kerktaal" in het document, die veel mensen (onbewust EN bewust) verkeerd uitleggen en/of verdraaien.
Even kort door de bocht:
In de kern van het christendom is sprake van "de oude mens" en "de nieuwe mens".
De oude mens is de mens die leeft ZONDER God, en zich niks aantrekt van wie Hij is en wat Hij wil.
De nieuwe mens is de mens die leeft MET God, die zich bekeerd heeft, die gelooft, en die als discipel van Jezus wil leven.
ELK mens is in de basis "een oude mens". Ook ik als heterosexuele vrouw.
En de Bijbel spreekt er dan zo over, dat wanneer ik een nieuwe mens wil worden, dat de oude mens moet "sterven".
En dat wordt soms op deze manier benoemd, maar soms ook benoemd als "ik moet de oude mens, en wat daar bij hoort, doden."
Dat is een opdracht die voor IEDEREEN geldt.
Voor man en vrouw, jong en oud, homo en hetro, getrouwd en ongetrouwd, enz. enz.
Iedereen.
Jezus geeft het voorbeeld bij de overspelige vrouw dat we liefdevol met 'zondaars' om moeten, ja: moeten, gaan.
Maar vervolgens zegt Hij NIET: en ga maar lekker door met zondigen.
Nee, Hij zegt: en zondig niet meer.
En dan is de Bijbel behoorlijk duidelijk over wat dat op het gebied van sexualiteit inhoudt.
Dat gaat bijvoorbeeld ook over mijn sexuele verlangens als ongetrouwde vrouw, en grenzen op dat gebied.
Dat gaat ook over de hetrosexuele getrouwde man die 'vreemd gaat'.
Dat gaat ook over de volwassene die sex heeft of wil hebben met kinderen.
En zo voort.
En ja: dat gaat ook over seks tussen mensen van hetzelfde geslacht.
Dat gaat er dan niet over dat ik van mijn sexuele verlangens moet "genezen",
maar dat het niet past bij "de nieuwe mens".
Mocht je dit alles flauwekul vinden: prima.
Mocht je het er (gewoon) niet mee eens zijn: ook prima.
Als je blijft vasthouden aan de bewering dat deze verklaring stelt dat homosexualiteit te genezen is: ook prima.
Maar in dat laatste geval neem ik je absoluut niet meer serieus, en hoef je ook niet de moeite te nemen om te reageren.