Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Bonjour
Moderator
Berichten: 7789
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Bonjour »

Anja schreef: 01 mei 2019, 13:01 Nou dat klopt natuurlijk niet. Het is wiskundig weerlegd dat er van toeval sprake kan zijn bij ET. Er is aangegeven dat al die ontbrekende schakels daadwerkelijk ontbreken in het fossielenverslag. De basis van ET zoals die nu nog is, is onderuit gehaald. Logischerwijs wijst een en ander - zelfs de gedeeltelijk doorbroken entropie- op intelligentie. ID is nog niet hetzelfde als God. Dawkins zoekt de designer in de richting van aliens, van wie hij denkt dat die zelf door evolutie tot stand zijn gekomen. Misschien vinden ze op andere planeten wel ontbrekende schakels (ik denk van niet, maarja).
Je kan alleen een model wiskundig weerleggen, maar niet bewijzen dat er geen enkel model is dat tot het resultaat kan bereiken.
Natuurlijk ontbreken er schakels. Dat is geen bezwaar. Fossielen op verkeerde plekken zouden een probleem zijn, als daar geen verklaring voor zou zijn.

Overigens betwijfel ik dat het goede model doorgerekend is.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

Mart schreef: 01 mei 2019, 13:08 Elijahoe, waarom volg je niet gewoon de huidige wetenschappelijke status?
Bs"d

Dat doe ik. Alleen zit de wetenschap ergens anders dan jij denkt. Zo is de wetenschap het er over eens dat mutaties geen nieuwe soorten kunnen maken, zoals ik hier al heb laten zien. De fossielendeskundigen zijn het er over eens dat het fossielenverslag het tegenovergestelde van evolutie laat zien. De mutation breeding heeft laten zien dat evolutie onmogelijk is vanwege de wet op de terugkerende mutaties. Dat is WET, en niet theorie of hypothese, want het is empirisch bewijsbaar.
De Evolutietheorie is wetenschap.
Zoals ik al eerder gezegd heb, het is geen wetenschap, want het kan niet door middel van experimenten bewezen worden. Het kan daarom nooit de status van hypothese of op zijn best filosofie overschrijden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jerry_Coyne

Jerry Allen Coyne (born 1949) is an American professor of biology, known for his commentary on the intelligent design debate.

"Of Vice and Men, A Case Study of Evolutionary Psychology" By Jerry Allan Coyne

"In de pikorde van de wetenschap schuilt evolutionaire biologie ergens dichtbij de bodem, veel dichter bij de frenologie (schedelmeting) dan bij de fysica. Evolutionaire biologie is immers een historische wetenschap, beladen met de onvermijdelijke onvoorspelbaarheid van de geschiedenis. Wij evolutionaire biologen kunnen geen Krijtpark genereren om precies te observeren wat de dinosauriërs doodde; en, in tegenstelling tot "hardere" wetenschappers, kunnen we meestal geen problemen oplossen met een eenvoudig experiment, zoals het toevoegen van buis A aan buis B en het vaststellen van de kleur van het mengsel.

Het laatste dode gewicht dat ons dichter bij de frenologie brengt is "evolutionaire psychologie", of de wetenschap die vroeger bekend stond als de sociobiologie, die de evolutionaire wortels van het menselijk gedrag bestudeert. Er is niets inherent mis met deze onderneming, en het heeft een aantal intrigerende theorieën voorgesteld, in het bijzonder over de evolutie van de taal. Het probleem is dat de evolutionaire psychologie lijdt onder het wetenschappelijke equivalent van megalomanie. De meeste aanhangers zijn ervan overtuigd dat vrijwel elk menselijk handelen of gevoel, inclusief depressie, homoseksualiteit, religie en bewustzijn, door natuurlijke selectie direct in onze hersenen werd gebracht. In deze visie wordt evolutie de sleutel - de enige sleutel - die onze menselijkheid kan ontsluiten.
Helaas verwarren evolutionaire psychologen routinematig theorie en speculatie door elkaar. In tegenstelling tot botten fossiliseert gedrag niet, en het begrijpen van de evolutie ervan impliceert vaak het verzinnen van verhalen die plausibel klinken maar moeilijk te testen zijn. Depressie, bijvoorbeeld, wordt gezien als een eigenschap die wordt bevorderd door natuurlijke selectie om ons in staat te stellen onze problemen op te lossen door ons terug te trekken, te reflecteren en zo onze toekomstige voortplanting te verbeteren. Aannemelijk? Misschien. Wetenschappelijk testbaar? Absoluut niet. Als evolutionaire biologie een zachte wetenschap is, dan is de evolutionaire psychologie haar slappe onderbuik.".
Zowel Sa'adia Gaon als de RaMBaM (Maimonides) - die naast commentator eveneens arts en filosoof was - beweren dat een Bijbelse passage niet letterlijk geïnterpreteerd moet worden indien het ingaat tegen waarneming, logica en rationaliteit (zie Emoenot weDe'ot, hoofdstuk 7). De RaMBaM paste dit gegeven toe op het scheppingsverhaal, dat hij in z'n algemeenheid metaforisch opvatte.
En ik heb dingen gezien waarvan de Rambam zegt dat ze niet letterlijk genomen moeten worden, omdat dat in zijn tijd ondenkbaar was, waarvan nu gebleken is dat ze toch wel letterlijk waar zijn.

Dus ik hou me aan de letterlijke tekst, zoals je zelf zegt: 'Ejn mikra jotsej lejadaj pesjoeto'. Volgens mij is dat citaat niet helemaal correct, en is het niet LE maar MEpesjieta. "Bachol haTorah koela, één mikra jotsee MIdee pesjoeta". In de hele Torah is er geen vers wat zijn letterlijke mening verlaat. Maar ik heb het niet opgezocht, of het LE of ME is, maar ik weet dat dit citaat in veel plaatsen in sjas te vinden is. En ik ga bij dat citaat, want meer en meer, naarmate de kennis toeneemt, blijkt het toch wel allemaal letterlijk waar te zijn. Neem het vers uit de Psalmen wat we reciteren in Hallel: "de bergen sprongen op als rammen, de heuvels als lammeren." Kan je niet letterlijk nemen toch? Toch wel is nu gebleken.
En zo nog veel meer. Dus dingen waar ik nu nog geen verklaring voor heb, bv sprekende ezels en slangen, die neem ik wel gewoon letterlijk, en ik twijfel er niet aan dat in de toekomst duidelijk wordt hoe of wat.

Zo weten we nu ook dat tijd relatief is en dat 15 miljard jaar probleemloos in 6 dagen past. No problem. Maar had je dat vroeger gezegd dan hadden ze je de brandstapel opgejaagd of in een inrichting opgesloten.
En hij zegt in Moreh Nevoekiem 2:8 dat hetgeen is aangetoond, dient te worden geaccepteerd. Moleculaire biologie, Biogeografie, vergelijkende anatomie, Paleontologie, etc. wijzen allemaal in de richting van evolutie en openstaande vragen zullen wetenschappelijk moeten worden benaderd. Je voorbarige radicale sprong op de ID-trein gaat aan alle wetenschap voorbij.
Al die grote woorden doen mij niks. Ik heb jou (en vele anderen) gevraagd om bewijs voor de ET, en de stilte is en blijft oorverdovend.

Alle indicaties van de wetenschap, fossielenverslag, de wereld om ons heen, het wijst allemaal op schepping, en het toont aan dat evolutie onmogelijk is.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Christiaan »

Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 12:56
Christiaan schreef: 01 mei 2019, 12:51
Christiaan schreef: 01 mei 2019, 12:05 Eliyahu, leg eens met eigen woorden uit wat entropie is. Dan kan ik je mss uitleggen waar het misverstand zit.
@Eliyahu
Bs"d

De toename van wanorde in een systeem.
En entropie is van toepassing op een geïsoleerd systeem. Dus een systeem waar geen energie uit of in kan. Het universum is zo'n geïsoleerd systeem.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

Christiaan schreef: 01 mei 2019, 13:47
Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 12:56 Bs"d

De toename van wanorde in een systeem.
En entropie is van toepassing op een geïsoleerd systeem. Dus een systeem waar geen energie uit of in kan. Het universum is zo'n geïsoleerd systeem.
Bs"d

Die professor is het niet met je eens, hij zegt dat de entropie in de natuur hier op deze aarde constant toeneemt.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 13:50
Christiaan schreef: 01 mei 2019, 13:47
Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 12:56 Bs"d

De toename van wanorde in een systeem.
En entropie is van toepassing op een geïsoleerd systeem. Dus een systeem waar geen energie uit of in kan. Het universum is zo'n geïsoleerd systeem.
Bs"d

Die professor is het niet met je eens, hij zegt dat de entropie in de natuur hier op deze aarde constant toeneemt.
Bs"d

Zoals ook in die slide show van die professor te zien is, entropie komt simpelweg door kansberekeningen. De kans dat een systeem uit elkaar valt is een ziljoen keer groter dan dat het omhoog gaat in complexiteit.

En zoals ik al eerder gevraagd heb, maar natuurlijk geen antwoord op gekregen heb; "Welk mechanisme schakelt de wetten van de kansberekening uit als een systeem niet gesloten is?"
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Christiaan »

Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 13:50
Christiaan schreef: 01 mei 2019, 13:47
Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 12:56 Bs"d

De toename van wanorde in een systeem.
En entropie is van toepassing op een geïsoleerd systeem. Dus een systeem waar geen energie uit of in kan. Het universum is zo'n geïsoleerd systeem.
Bs"d

Die professor is het niet met je eens, hij zegt dat de entropie in de natuur hier op deze aarde constant toeneemt.
Ik heb het alleen nog maar gehad over het universum, niet eens over de aarde. Die professor is het eens m.b.t. wat ik gezegd heb.
"The entropy of an isolated system never decreases. It either stays constant or increases"
Je laat voorbeeldig zien dat je vooringenomen bent en niet eens wilt luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Je staat dus niet open voor kennis. Prima, maar dan houdt het op.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 01 mei 2019, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7789
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Bonjour »

Eliyahu
Jij begrijpt die prof helemaal niet. Wat ik je al tijden probeer duidelijk te maken is dat lokaal de entropie af kan nemen als daardoor elders de entropie toeneemt. Maar jij begrijpt het verschil niet tussen een open, gesloten en geïsoleerd systeem en weet niet wanneer je wat toe moet passen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef: 01 mei 2019, 13:01
Mart schreef: 01 mei 2019, 12:53
Storm schreef: 01 mei 2019, 12:39
Mart schreef: 01 mei 2019, 12:12 Ik luister naar Bonjour op dit gebied. Hij is fysicus en praat geen onzin.
@Mart,
En ik luister naar Peter want hij is bioloog en praat geen onzin. :)
Ik lees maar snap er weinig van; al lijkt het dat E-T de beste papieren heeft.
En volgens zowel Bonjour als Peter is de Evolutie Theorie het beste dat de wetenschap heeft (daar moeten we het helaas mee doen) en is ID geen wetenschappelijke theorie. Dat was de beginstatus van het topic, dat is nog steeds de status en zal aan het eind van dit draadje - na legio ad hominems - nergens zijn veranderd.
Nou dat klopt natuurlijk niet. Het is wiskundig weerlegd dat er van toeval sprake kan zijn bij ET. Er is aangegeven dat al die ontbrekende schakels daadwerkelijk ontbreken in het fossielenverslag. De basis van ET zoals die nu nog is, is onderuit gehaald. Logischerwijs wijst een en ander - zelfs de gedeeltelijk doorbroken entropie- op intelligentie. ID is nog niet hetzelfde als God. Dawkins zoekt de designer in de richting van aliens, van wie hij denkt dat die zelf door evolutie tot stand zijn gekomen. Misschien vinden ze op andere planeten wel ontbrekende schakels (ik denk van niet, maarja).
Het is niet zozeer wiskundig weerlegd, maar de kans erop is erg klein. https://evolutionnews.org/2007/06/dualc ... ly_imposs/
Wie had honderd jaar geleden gedacht dat ooit de quantumcomputer er zou zijn? Het is niet uitgesloten dat in de toekomst een mechanisme wordt ontdekt dat het ontstaan van dual coding genes verklaart. Dat kun je niet uitsluiten.
Het is voorts zo dat maar een zeer klein deel van de dieren ooit gefossiliseerd zijn.
Maar wijzen op intelligentie is natuurlijk een logische gedachte. Maar men moet niet gaan beweren dat ID hiermee bewezen is.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 21450
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 13:50
Christiaan schreef: 01 mei 2019, 13:47
Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 12:56 Bs"d

De toename van wanorde in een systeem.
En entropie is van toepassing op een geïsoleerd systeem. Dus een systeem waar geen energie uit of in kan. Het universum is zo'n geïsoleerd systeem.
Bs"d

Die professor is het niet met je eens, hij zegt dat de entropie in de natuur hier op deze aarde constant toeneemt.
Ik ken de berekeningen niet, maar denk ook dat de professor gelijk heeft. Alleen valt het saldo van lage entropie ( biologie ) en hoge entropie ( kosmische toenemende wanorde ) hier op aarde ook uit naar hoge entropie. De denkfout die jij maakt is dat jij ontkent dat toename van lage entropie door bijzondere lokale omstandigheden mogelijk is. Deze verkeerde premisse, leidt dan dwingend tot de uitkomst die jij wilt zien. Biologie levert lokaal een toename van lage entropie immers een volgroeide plant draagt in zich meer bruikbare energie ( lage entropie ) als het zaadje waaruit het is ontstaan. De hoeveelheid bruikbare energie in de "'volwassen"' plant is dus toegenomen ( lage entropie ) . Nu stop ik er echt mee. Groetjes, Peda.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Christiaan »

peda schreef: 01 mei 2019, 14:12
Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 13:50
Christiaan schreef: 01 mei 2019, 13:47
Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 12:56 Bs"d

De toename van wanorde in een systeem.
En entropie is van toepassing op een geïsoleerd systeem. Dus een systeem waar geen energie uit of in kan. Het universum is zo'n geïsoleerd systeem.
Bs"d

Die professor is het niet met je eens, hij zegt dat de entropie in de natuur hier op deze aarde constant toeneemt.
Ik ken de berekeningen niet, maar denk ook dat de professor gelijk heeft. Alleen valt het saldo van lage entropie ( biologie ) en hoge entropie ( kosmische toenemende wanorde ) hier op aarde ook uit naar hoge entropie. De denkfout die jij maakt is dat jij ontkent dat toename van lage entropie door bijzondere lokale omstandigheden mogelijk is. Deze verkeerde premisse, leidt dan dwingend tot de uitkomst die jij wilt zien. Biologie levert lokaal een toename van lage entropie immers een volgroeide plant draagt in zich meer bruikbare energie ( lage entropie ) als het zaadje waaruit het is ontstaan. De hoeveelheid bruikbare energie in de "'volwassen"' plant is dus toegenomen ( lage entropie ) . Nu stop ik er echt mee. Groetjes, Peda.
Ik kan het niet beter uitleggen dan jij doet. Maar zoals eerder gezegd, ik heb niet het idee dat Eliyahu hier voor open staat. Het zij zo.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9178
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 13:36
Mart schreef: 01 mei 2019, 13:08 Elijahoe, waarom volg je niet gewoon de huidige wetenschappelijke status?
Dat doe ik. Alleen zit de wetenschap ergens anders dan jij denkt.
Dit gaat nergens naar toe. De Evolutie Theorie geldt als wetenschap, wordt op wetenschappelijke universiteiten als wetenschap onderwezen, is als wetenschap bepaald tot in rechtzaal toe, in tegenstelling tot een sprong op de ID-trein die aan alle wetenschappelijke benadering voorbij sjeest. Je suggereert telkens de wetenschap te volgen, maar je negeert dezelfde wetenschappers als het gaat om hun antwoorden. Hiaten binnen het fossielen-bestand worden gecompleteerd door andere takken van wetenschap zoals Genetica (bijv. het Human Genome Project), Moleculaire biologie, Biogeografie, vergelijkende anatomie, Paleontologie, etc. en wijzen allemaal heel sterk in de richting van evolutie. Openstaande vragen zullen wetenschappelijk moeten worden benaderd.

En als vermeld, de evolutionist Stephen Jay Gould die je zelf aanhaalt, was juist een groot tegenstander van het onwetenschappelijke ID en zegt notabene letterlijk: "Het citaat, hoewel het juist is als een gedeeltelijke bronvermelding, is oneerlijk in het weglaten van het daaropvolgende verklarende materiaal dat mijn ware doel laat zien - om de mate aan evolutionaire verandering te bespreken, niet om het feit van de evolutie te ontkennen" (Evolution and the Nature of Science, National Academy Press, 1998, pg. 43, 56, 57). Ook de evolutionist Ernst Mayr, die je eveneens citeerde, verklaart zijn overtuiging dat "... evolutie niet langer een theorie is; het is gewoon een feit" (What is Evolution, pg. 189 -- 2001). Het betekent simpel dat het relatief ontbreken van overgangen meer vertelt over de snelheid van de sprongen waarmee evolutie plaatsvond dan dat er wel of geen evolutie plaatsvond, hetgeen genetisch gewoon kan worden vastgesteld.
sprekende ezels en slangen, die neem ik wel gewoon letterlijk, en ik twijfel er niet aan dat in de toekomst duidelijk wordt hoe of wat.
I rest my case.
Ik heb jou (en vele anderen) gevraagd om bewijs voor de ET, en de stilte is en blijft oorverdovend.
Het bewijsmateriaal dat spreekt voor evolutie is veelvuldig en komt tegelijk uit meerdere takken van wetenschap; ook al staan er nog genoeg vragen open. Dit is bijzonder eenvoudig te vinden op iedere gezaghebbende wetenschappelijke website over evolutie (bijv. http://humanorigins.si.edu/evidence).
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

We kunnen het bewijzen door een ezel te laten praten.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9178
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

coby schreef: 01 mei 2019, 14:43
Mart schreef: 01 mei 2019, 13:08
Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 13:36sprekende ezels en slangen, die neem ik wel gewoon letterlijk, en ik twijfel er niet aan dat in de toekomst duidelijk wordt hoe of wat.
I rest my case.
We kunnen het bewijzen door een ezel te laten praten.
Klopt. Al kunnen we vooralsnog stellen dat ezels en slangen met stembanden die gebruikt zouden worden voor verbale intelligente communicatie met mensen een erg onwaarschijnlijk fenomeen blijken.
Laatst gewijzigd door Mart op 01 mei 2019, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Bonjour
Moderator
Berichten: 7789
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Bonjour »

coby schreef: 01 mei 2019, 14:43 We kunnen het bewijzen door een ezel te laten praten.
Je kan iets alleen aannemelijk maken.

We hebben koeien in melkfabrieken veranderd, kippen in ei-fabrieken. Is dat niet genoeg?
Je kan kijken hoeveel mutaties er nodig waren om van een primaat een mens te maken en vervolgens dat vergelijken met de gemeten mutatiesnelheid.

Maar we hebben het weer over ET. We zouden het over ID hebben.
Je kan ID bewijzen door te bidden en morgen een pratende ezel te demonstreren. Helaas kan je het niet op die maner falsificeren.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

Dat zou wel geniaal zijn, als er ineens een ezel alles feilloos wetenschappelijk uit zou leggen met die entropie en weet ik veel.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7789
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Bonjour »

Voor de mensen die willen doorlezen:
http://www.talkorigins.org/faqs/thermo/entropy.html
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 21450
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

coby schreef: 01 mei 2019, 15:07 Dat zou wel geniaal zijn, als er ineens een ezel alles feilloos wetenschappelijk uit zou leggen met die entropie en weet ik veel.
Dat is nu juist het punt. Waarom laat God Zich totaal niet zien. Laat Hij mensen over Zich praten, maar neemt Zelve nooit het woord. Volkomen verborgen, Totaal afwezig. In de wereld gaat de misere maar voort, immens leed op veel plaatsen, terwijl de Almachtige daar onmiddellijk een einde aan zou kunnen maken. De Almachtige duwt in de wereld wel de aminozuren bij de soorten in een goede volgorde maar de Hoofdpersoon laat onmiddellijk na het duwen zijn bemoeien met de wereld volkomen los. Priesters, Rabbi's, Dominee's allemaal beroepsgelovigen, moeten voor Hem buikspreken en vertellen Wat God Wil, Hoe God het Wil, Waarom God het Wil enz, enz, Het duwen van aminozuren heeft betrekking op I D, dus ik blijf met deze inbreng wel on-topic.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

Bonjour schreef: 01 mei 2019, 14:58 Je kan kijken hoeveel mutaties er nodig waren om van een primaat een mens te maken en vervolgens dat vergelijken met de gemeten mutatiesnelheid.
Bs"d

Ja, dat kan. En dan zien we ook weer dat evolutie onmogelijk is.

Evolutionisten stellen mutaties verantwoordelijk voor evolutie. En dat is ongeveer hetzelfde als een sloperskogel verantwoordelijk stellen voor de bouw van een kathedraal, want het overgrote deel van de mutaties is schadelijk.

Maar afgezien daarvan: In een mens komt er gemiddeld 1 mutatie voor. Een mens heeft ongeveer 100.000 genen. Dus de kans dat in de volgende generatie datzelfde gen weer muteert is dus 1 op 100.000. De kans dat datzelfde gen 10 keer achter elkaar door een mutatie getroffen wordt is dan 1 op 10 tot de macht 50. (10^50) Als je in aanmerking neemt dat er 5 miljard mensen op deze aarbol rondlopen, dan neemt de kans toe tot 10^ -40.
Maar, dan moeten we ook weer in acht nemen dat het over-overgrote deel van de mutaties schadelijk zijn, en het gen zullen verwoesten in plaats van verbeteren.
De evolutionisten nemen graag de waarde 1% voor het aantal goede mutaties. Dit is natuurlijk veel te hoog, maar laten we dat eens invoeren in onze berekening.
Dan wordt de kans dat er 10 keer achter elkaar een goede mutatie voorkomt 10^ -20. Dat gecombineerd met het getal 10^40 voor de kans dat er uberhaupt een gen 10 keer achter elkaar geraakt wordt door een mutatie, brengt ons op de kans 10^ -60 voor een gen om 10 keer achter elkaar geraakt te worden door een goede mutatie.

De wiskundige Borel heeft gesteld dat iets wat een kans heeft op gebeuren van 10^ -50, dat dat nooit gebeurt.

Dus het ziet er zeer hopeloos uit voor de evolutionisten.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

peda schreef: 01 mei 2019, 15:26Het duwen van aminozuren heeft betrekking op I D, dus ik blijf met deze inbreng wel on-topic.
:D
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9178
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

peda schreef: 01 mei 2019, 15:26 Dat is nu juist het punt. Waarom laat God Zich totaal niet zien. Laat Hij mensen over Zich praten, maar neemt Zelve nooit het woord. Volkomen verborgen, Totaal afwezig. In de wereld gaat de misere maar voort, immens leed op veel plaatsen, terwijl de Almachtige daar onmiddellijk een einde aan zou kunnen maken. De Almachtige duwt in de wereld wel de aminozuren bij de soorten in een goede volgorde maar de Hoofdpersoon laat onmiddellijk na het duwen zijn bemoeien met de wereld volkomen los. Priesters, Rabbi's, Dominee's allemaal beroepsgelovigen, moeten voor Hem buikspreken en vertellen Wat God Wil, Hoe God het Wil, Waarom God het Wil enz, enz,
Exact. God schijnt ons te hebben geschapen, schijnt te hebben geproken met Adam, met Eva, met de slang, schijnt te hebben gezocht naar Adam die zich schaamde en zich verstopte, schijnt te hebben gecommuniceerd met Noach, schijnt Avraham op te hebben gezocht en met hem te hebben gesproken en schijnt eveneens de gehele Israelische gemeenschap toe te hebben gesproken vanaf de berg Chorev, maar het enige dat we daadwerkelijk kunnen verifiëren is dat het schijnbare woord van God gericht tot de wereldgemeenschap telkens volledig in handen blijkt van menselijke woordvoerders.
Laatst gewijzigd door Mart op 01 mei 2019, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Zolderworm »

Eliyahu schreef: 01 mei 2019, 15:41
Bonjour schreef: 01 mei 2019, 14:58 Je kan kijken hoeveel mutaties er nodig waren om van een primaat een mens te maken en vervolgens dat vergelijken met de gemeten mutatiesnelheid.
Bs"d

Ja, dat kan. En dan zien we ook weer dat evolutie onmogelijk is.

Evolutionisten stellen mutaties verantwoordelijk voor evolutie. En dat is ongeveer hetzelfde als een sloperskogel verantwoordelijk stellen voor de bouw van een kathedraal, want het overgrote deel van de mutaties is schadelijk.

Maar afgezien daarvan: In een mens komt er gemiddeld 1 mutatie voor. Een mens heeft ongeveer 100.000 genen. Dus de kans dat in de volgende generatie datzelfde gen weer muteert is dus 1 op 100.000. De kans dat datzelfde gen 10 keer achter elkaar door een mutatie getroffen wordt is dan 1 op 10 tot de macht 50. (10^50) Als je in aanmerking neemt dat er 5 miljard mensen op deze aarbol rondlopen, dan neemt de kans toe tot 10^ -40.
Maar, dan moeten we ook weer in acht nemen dat het over-overgrote deel van de mutaties schadelijk zijn, en het gen zullen verwoesten in plaats van verbeteren.
De evolutionisten nemen graag de waarde 1% voor het aantal goede mutaties. Dit is natuurlijk veel te hoog, maar laten we dat eens invoeren in onze berekening.
Dan wordt de kans dat er 10 keer achter elkaar een goede mutatie voorkomt 10^ -20. Dat gecombineerd met het getal 10^40 voor de kans dat er uberhaupt een gen 10 keer achter elkaar geraakt wordt door een mutatie, brengt ons op de kans 10^ -60 voor een gen om 10 keer achter elkaar geraakt te worden door een goede mutatie.

De wiskundige Borel heeft gesteld dat iets wat een kans heeft op gebeuren van 10^ -50, dat dat nooit gebeurt.

Dus het ziet er zeer hopeloos uit voor de evolutionisten.
https://www.nu.nl/wetenschap/2074182/sn ... eld--.html

Mutaties zorgen meestal voor veranderingen in hele systemen: "Bestraling van de eieren van de fruitvlieg met uv-licht of röntgenstralen geeft een indrukwekkende rij mutanten: de eliminatie van een borstelpaar op de thorax (borststuk), gele in plaats van donkere lichaamskleur, extra borstels op bepaalde delen van de thorax, uitval van de voorste structuren, gebogen en onvolledige vleugels of poten, antenne wordt vervangen door een poot, halteren worden vervangen door extra vleugels, het ontbreken van de voorste delen, de metathorax (borststuk) wordt veranderd in het eerste abdominaal segment (deel van het achterlijf), voorste zone in de vleugel ontbreekt (of is vervangen door een spiegelbeeldig duplicaat van de rest van de vleugel), geen ogen (gecombineerd met vergroting van de basistargus [voet] en onderbrekingen van het intersegmentale membraan), abnormale of omgekeerde polarisaties van borstels en haren in de buurt van sommige membraan-openingen, staafvormige ogen.
Bij veel mutaties wordt een bepaald deel van het lijf veranderd in een ander deel:
'Genitaalschijf wordt getransdetermineerd tot poot of antenne; pootschijf tot antenne of vleugel; antenneschijf tot poot of vleugel: oog- en haltereschijf tot vleugel; en vleugelschijf voornamelijk tot mesothorax' (het middelste deel van het borststuk)." (Faber en {niet-toegestaan woord}) (lachen, de auteur heet Gei.lenkirchen)
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Alpha »

Anja schreef: 27 apr 2019, 16:13
Christiaan schreef: 27 apr 2019, 16:05
Mart schreef: 27 apr 2019, 15:50
Alpha schreef: 27 apr 2019, 15:41Wel, vanwege het feit, dat je toch niets van mij wil accepteren, zal ik niet weer deze informatie opzoeken. Het kost erg veel tijd om dat op te zoeken. Ik draag nu eenmaal niet graag water naar de zee.
Duidelijk. ID is geen wetenschap. De controversiële Christen Michael Behe vond dat ID wetenschap zou zijn en heeft die suggestie zelfs tweemaal verdedigd in het rechtshof en uiteraard beide keren verloren.
Wat ik mij nog kan herinneren is dat hij het begrip ‘wetenschap’ wilde rekken zodat ID als wetenschap zou gelden. Tegelijkertijd moest hij erkennen dat met het rekken van dat begrip, ook astrologie zou behoren tot de wetenschap. :shock:
Tsja, zo zijn er ook evolutionisten die wetenschapsfraude toepassen. Je kunt ook "de wetenschap" niet blindelings vertrouwen. Denk maar aan de frauduleuze truucjes van een Haeckel. Om zijn zaak te ondersteunen ging Haeckel er zélfs toe over om bewijsmateriaal te vervalsen. Pas toen hij beschuldigd werd door vijf professoren en veroordeeld door een universitair hof in Jena kon hij niet meer onder zijn vervalsingen uit. Maar hij beweerde daarbij ook schaamteloos "dat honderden van de beste waarnemers en biologen onder dezelfde beschuldiging liggen". (Michaël Pitman; Adam en Evolutie; 1984, p.120 ).
Wetenschappers zijn net mensen, hè?

Toch bewijst de schepping, m.i. overduidelijk, de schepper.
Ik kom regelmatig allerlei bewijzen tegen, die dan weer "wetenschappeilijk" worden ontkent.
Dat evolutie een verzinsel blijkt te zijn, o.m. door de hardnekkige beweringen van evolutionisten, blijkt vaak uit natuur films. Je krijgt dan uitspraken als: De natuur heeft dat mooi gemaakt, ontworpen.
Ook de Griekse filosofen kenden een evolutie achtige verklaring, er is dus niets nieuws onder de zon.

Van de week zag ik weer zo'n natuurfilm. Die liet zien dat een libelle uit het water kwam, waar die als larve tot bestaan was gekomen. Het dier kroop uit het water via een riet stengel, kroop uit zijn larve omhulsel, et voilà, een complete libelle kwam tevoorschijn. Dergelijke metamorfoses zijn ook waargenomen bij vlinders en bepaalds soorten kevers.
Vervolgens toonde men in de film een versteend libelle fossiel uit de begintijd van de schepping.
Er was weinig verschil met de hedendaagse libelle, alleen was de hedendaagse een formaatje kleiner.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Alpha »

Mart schreef: 27 apr 2019, 16:13
peda schreef: 27 apr 2019, 15:38 Alpha, waarop baseer jij theologisch de Aseiteit van God? God is daar een Zelfveroorzaakt Wezen. Dat betekent dat de Oorzaak van Zijn Bestaan in Hem Zelve ligt?
Indien aseitas een daadwerkelijke mogelijkheid zou zijn, waarom daarbovenop dan nog een these van een aseïtische God veronderstellen? Indien aseïtiteit daadwerkelijk een optie blijkt, kan het heelal gewoon zijn ontstaan, zoals in de quantumwereld deeltjes voortkomen uit het niets.
Pasteur bewees al: uit niets ontstaat niets.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Alpha »

Christiaan schreef: 27 apr 2019, 16:31
Alpha schreef: 27 apr 2019, 16:12
Christiaan schreef: 27 apr 2019, 16:05
Mart schreef: 27 apr 2019, 15:50
Alpha schreef: 27 apr 2019, 15:41Wel, vanwege het feit, dat je toch niets van mij wil accepteren, zal ik niet weer deze informatie opzoeken. Het kost erg veel tijd om dat op te zoeken. Ik draag nu eenmaal niet graag water naar de zee.
Duidelijk. ID is geen wetenschap. De controversiële Christen Michael Behe vond dat ID wetenschap zou zijn en heeft die suggestie zelfs tweemaal verdedigd in het rechtshof en uiteraard beide keren verloren.
Wat ik mij nog kan herinneren is dat hij het begrip ‘wetenschap’ wilde rekken zodat ID als wetenschap zou gelden. Tegelijkertijd moest hij erkennen dat met het rekken van dat begrip, ook astrologie zou behoren tot de wetenschap. :shock:
De getoonde filmpjes laten wat anders zien.
Geef bewijs, dat het niet kan?
Dat wat niet kan? Hoe is dit een reactie op mijn post?
De filmpjes tonen aan dat ID een feit moet zijn.
Ik heb tot nu toe geen plausibele wetenschappelijke verklaring gezien van de getoonde fenomenen.
Wanneer je kijkt naar de evolutie van een auto, zal geen zinnig mens beweren dat die in miljoenen jaren is ontstaan.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Eindelijk zijn we er uit.
Het verlossende woord...