Christus toonde zich als Melchizedek aan Abraham, die wel wist wie hij voor zich had want hij offerde hem tienden. Lees Hebreeen 7 hieromtrent. Christus maakte hij zich als mens steeds bekend aan enkelingen. Toen Petrus verklaarde dat Jezus de Christus was en de zoon van de levende God, verbood die hem en de andere twaalf verboden hier over te spreken (Matth. 16:16-17) tot na de dood en opstanding.peda schreef: ↑02 mei 2019, 10:27Hallo Piebe,Piebe Paulusma schreef: ↑02 mei 2019, 10:05De drie-eenheid in de Bijbel bestaat uit Geest, water en bloed (1 Joh 5,8) en van die drie is alleen de Geest heilig. En hoewel ik niet beweer dat mijn toetsen waterdicht zijn, ben ik geen haatpredikant en toch verwerp ik de katholieke traditie betreffende de drie-eenheid.Anja schreef: ↑02 mei 2019, 09:48 Wie de Heilige Drieëenheid verwerpt zal nooit in staat zijn te toetsen wat anno 2019 van God is, want de Drie Spreken Uit Eén Mond. Een voorbeeld van zo'n onjuist getoetste is zo'n haatpredikant die de mensen tot homohaat wil brengen. God werd mens in Jezus van Nazareth om de mensen aan het verstand te peuteren dat God Liefde is en dat Hij Zelf de verzoening voor de mensen tot stand heeft gebracht. Iets wat men bij verwerping van het Nieuwe Testament niet gelooft.
Jouw theologie is toch dat God reeds in O T tijden als mens op aarde heeft rondgelopen ( w.o. in Melzichedek ). In Melchizedek nog verborgen, in Christus ( Jezus ) voor een ieder helder en duidelijk, het Nieuwe (geprofeteerd door Jeremia ) Verbond ( voor de hele wereld ) brengend en het Oude Verbond ( de Wet voor de Joden alleen ) ten grave brengend.
Een van de vele misverstanden omtrent Jezus is dat hij als mens bekend was (Matth. 16:16-etc).
Een ieder die in dat misverstand blijft hangen, zal in gebreke blijven omtrent Jezus' mens zijn.
Christus was zelf een rabbijn en rabbijnen zijn het altijd met elkaar oneens, ze worden zo fel dat sommigen bijna hondsdol lijken. Christus echter bleef meestal kalm valt uit het NT op te maken. De Tenach an sich is geen opvatting, maar een geschrift. Christus en Paulus verwijzen haar het OT zijnde rabbijnen en introduceren nieuwe zaken. De leer van Christus is nieuw en nooit eerder bedacht.peda schreef: ↑02 mei 2019, 10:27Om het Oude Verbond van Godswege in jouw optiek te kunnen verbreken, moest Christus sterven. Ook deze theologie spoort mijns inziens niet met de Joodse Tenach opvattingen en grijpt dus eveneens terug op de voortgaande Openbaring zoals vastgelegd in de canon van het N T .
'Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien die Hem liefhebben.' (1 Kor. 2:9)
Nee, zo kijk ik ook naar het jodendom. Het jodendom beschouwt zichzelf nog steeds als zijnde gehuwd met Jahweh, maar Johannes noemt hun stad een weduwe en de joden wezen in ontkenning. Hij zegt dus dat de God van de joden dood is.peda schreef: ↑02 mei 2019, 10:27Jouw theologie wijkt sterk af van de christelijke, maar dat is oude koek. Volgens mijn begrijpen beschouwt de main-stream van het Jodendom zich nog steeds als zich bevindende in het Oude door JHWH niet verlaten Verbond. Jezus en zijn kruisdood, hebben in de Joodse geloofsbeleving geen enkele betekenis. Wijk ik met het bovenstaande sterk af van jouw invulling?
Sta mij toe een pittige uitspraak te doen alvorens ik ga trainen.
Jezus en de apostelen hebben Jahweh doodverklaard.