De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Mart schreef: 05 mei 2019, 16:28
coby schreef: 05 mei 2019, 16:26Hoe kan Hij vrede brengen als Hij niet wordt geaccepteerd? Volgens mij waren de heidenen vernietigd of bekeerd als ze Hem wel massaal hadden aangenomen.
Laten we a.u.b. ontopic verdergaan. Dit topic gaat over de messias van de T'NaCH.
Wat is er offtopic aan? Het bezwaar tegen Jezus is dat er geen vrede kwam, zoals voorzegd in de tenach.
Maar ja, mij prima. Ik neem toch ff een pauze.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

On topic dus....alweer......yep-
Hopelijk zijn de wonderen de wereld nog niet uit en lukt het
'Zet'm op..en beantwoord ook nog de vragen die openstaan
Laatst gewijzigd door callista op 05 mei 2019, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

coby schreef: 05 mei 2019, 16:26
Boppe1986 schreef: 05 mei 2019, 15:43
Anja schreef: 05 mei 2019, 15:35 Vanuit christelijke optiek leeft een christen al in die vrede, want de enige vrede die werkelijk eeuwig kan bestaan is de vrede tussen mens en God. Hij heeft van Zijn kant die vrede al aangeboden aan het levenschenkend kruis.
Graag nog meer van deze christelijke retoriek :clown:

Het gaat om vrede tussen volkeren, tussen Israël en de volkeren eromheen. Iedereen gaat naar Israël toe om God te aanbidden. Dit zou bewerkstelligd worden door de messias. Maar daar hebben de christenen dus een tweede wederkomst voor nodig. Want ze hadden goed door dat er in die tijd geen vrede was tussen de volkeren.
Zwaarden zouden veranderen in ploegscharen, de leeuw lag bij het lammetje.. Allemaal moeten ze wachten op de tweede wederkomst van Christus. We wachten al 2000 jaar. Al 2000 jaar zeggen christenen "nu leven we echt in de eindtijd"... Paulus dacht eerst dat het in zijn tijd was dat Christus wederkwam. In Mattheus spreekt Jezus van "deze generatie zou geenszins overgaan"

Er zijn messiaspretendenten voor minder afgewezen.
Hoe kan Hij vrede brengen als Hij niet wordt geaccepteerd? Volgens mij waren de heidenen vernietigd of bekeerd als ze Hem wel massaal hadden aangenomen.
Dat is de irationaliteit van dit topic. Vanuit de afwijzing van de voortschrijdende openbaring wil men bewijzen hebben van de voortschrijdende openbaring uit een tijd waarin de voortschrijdende openbaring werd afgewezen. Dat zijn simpelweg schijnvragen, zoals reeds geconstateerd. (viewtopic.php?f=9&t=3535&start=2175#p236616)
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 05 mei 2019, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Oh...on topic weer Anja...
En dit keer echt....

Dat was de vraag en het verzoek van de TS
Niet gelezen?
Dus houd je daaraan...please....
Je hebt hier al meer dan genoeg bijgedragen. :? ..

Of open anders zelf een topic als je daaraan niet kunt of wilt voldoen...
Laatst gewijzigd door callista op 05 mei 2019, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 05 mei 2019, 16:31
Mart schreef: 05 mei 2019, 16:28
coby schreef: 05 mei 2019, 16:26Hoe kan Hij vrede brengen als Hij niet wordt geaccepteerd? Volgens mij waren de heidenen vernietigd of bekeerd als ze Hem wel massaal hadden aangenomen.
Laten we a.u.b. ontopic verdergaan. Dit topic gaat over de messias van de T'NaCH.
Wat is er offtopic aan? Het bezwaar tegen Jezus is dat er geen vrede kwam, zoals voorzegd in de tenach.
Maar ja, mij prima. Ik neem toch ff een pauze.
Pauze? Niks er van, ik ben amper terug! :naughty:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 05 mei 2019, 16:54
coby schreef: 05 mei 2019, 16:31
Mart schreef: 05 mei 2019, 16:28
coby schreef: 05 mei 2019, 16:26Hoe kan Hij vrede brengen als Hij niet wordt geaccepteerd? Volgens mij waren de heidenen vernietigd of bekeerd als ze Hem wel massaal hadden aangenomen.
Laten we a.u.b. ontopic verdergaan. Dit topic gaat over de messias van de T'NaCH.
Wat is er offtopic aan? Het bezwaar tegen Jezus is dat er geen vrede kwam, zoals voorzegd in de tenach.
Maar ja, mij prima. Ik neem toch ff een pauze.
Pauze? Niks er van, ik ben amper terug! :naughty:
Lol. Wel ff pauze van dit onderwerp hoor.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 05 mei 2019, 16:57
Piebe Paulusma schreef: 05 mei 2019, 16:54
coby schreef: 05 mei 2019, 16:31
Mart schreef: 05 mei 2019, 16:28
coby schreef: 05 mei 2019, 16:26Hoe kan Hij vrede brengen als Hij niet wordt geaccepteerd? Volgens mij waren de heidenen vernietigd of bekeerd als ze Hem wel massaal hadden aangenomen.
Laten we a.u.b. ontopic verdergaan. Dit topic gaat over de messias van de T'NaCH.
Wat is er offtopic aan? Het bezwaar tegen Jezus is dat er geen vrede kwam, zoals voorzegd in de tenach.
Maar ja, mij prima. Ik neem toch ff een pauze.
Pauze? Niks er van, ik ben amper terug! :naughty:
Lol. Wel ff pauze van dit onderwerp hoor.
Nou vooruit dan maar! :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Boppe1986
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 mei 2019, 15:01
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Boppe1986 »

coby schreef: 05 mei 2019, 16:31 Wat is er offtopic aan? Het bezwaar tegen Jezus is dat er geen vrede kwam, zoals voorzegd in de tenach.
Maar ja, mij prima. Ik neem toch ff een pauze.

Ik vind het ook ontopic, maar kan aan mij liggen..

En ik vrees dat je het paard achter de wagen aan het zetten bent. Want men geloofde niet in Jezus als messias OMDAT er geen vrede kwam, iets wat de messias moest bewerkstelligen. Als er pas vrede zou komen als iedereen in de messias zou geloven en hem zou aannemen dan was het geen daad van de messias maar van de gelovigen..
Kwestie van logisch nadenken en beredeneren...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9178
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

coby schreef: 05 mei 2019, 16:31Wat is er offtopic aan? Het bezwaar tegen Jezus is dat er geen vrede kwam.
Dit topic gaat over de messias van de T'NaCH. Indien je daadwerkelijk vindt dat Jezus de messias van de T'NaCH zou zijn, dan ben ik benieuwd naar de argumenten.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2964
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

Anja schreef: 05 mei 2019, 15:17 Wie voortschrijdende openbaring afwijst, blijft onder de bedekking van het Oude Verbond. Veel succes met het houden van de wet.
Bs"d

Dank je. Want dat is waar het allemaal om gaat.

http://tiny.cc/Pred-12-13
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Eliyahu schreef: 05 mei 2019, 17:24
Anja schreef: 05 mei 2019, 15:17 Wie voortschrijdende openbaring afwijst, blijft onder de bedekking van het Oude Verbond. Veel succes met het houden van de wet.
Bs"d

Dank je. Want dat is waar het allemaal om gaat.

http://tiny.cc/Pred-12-13
Die uitspraak van Anja was een sneer naar mij toe...dus aan mij gericht...terwijl ze donders goed weet dat ik een atheïst ben en niets met orthodoxie van welke orde dan ook te maken heb..en al helemaal niets met het stupide woord "bedekking" of het houden van een wet
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 05 mei 2019, 17:26
Eliyahu schreef: 05 mei 2019, 17:24
Anja schreef: 05 mei 2019, 15:17 Wie voortschrijdende openbaring afwijst, blijft onder de bedekking van het Oude Verbond. Veel succes met het houden van de wet.
Bs"d

Dank je. Want dat is waar het allemaal om gaat.

http://tiny.cc/Pred-12-13
Die uitspraak van Anja was een sneer naar mij toe...dus aan mij gericht...terwijl ze donders goed weet dat ik een atheïst ben en niets met orthodoxie van welke orde dan ook te maken heb..en al helemaal niets met het stupide woord "bedekking"
De noachidische wetten uit het jodendom zijn dan ook uitsluitend bedoeld voor atheisten cq niet-joden. Dat zijn gewoon de feiten. Maar ik begrijp nu uit je woorden dat je alliantie met het jodendom slechts zo ver reikt als dat je het in kunt zetten tegen het Nieuwe Testament en het christendom.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Je hoeft mij niets te leren over de noachidische wetten Anja..

Heb je al antwoorden op al die vragen die je gesteld zijn?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9178
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Anja schreef: 05 mei 2019, 19:22Johannes was naast Petrus, de eerste, die in zijn neef Jezus de Christus, de Messias,... knip
Dat is wat het NT beweert. Aangezien het messiasschap van Jezus kennelijk niet op grond van de T'NaCH kan worden aangetoond, moeten we blijkbaar eerst het NT accepteren om te zien dat het NT okay is. En nogmaals, tenzij je de correctheid van het NT kunt aantonen op basis van de T'NaCH, zie ik geen reden van het Christelijke document uit te gaan.

Wat dat betreft heb ik antwoord gegeven op je claims dat de messias uit een maagd zou worden geboren (klik), dat de messias in BejtLechem geboren zou worden (klik), dat de duivel en de zogenaamde uit-een-maagd-geboren messias tegenover elkaar zouden staan (klik). In plaats van daarop in te gaan, herhaal je je onbeargumenteerde claim maar weer eens.
Laatst gewijzigd door Mart op 05 mei 2019, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 05 mei 2019, 13:42
Je beweerde hier eveneens reeds dat we aan vervangingsleer doen ( :shock: ) en dat het Joodse volk vrij massaal de antichrist voor hun messias zal aanzien
Zoals jij behoort te weten gelooft men in de Joodse traditie (Rambam) dat iedere jood die begint met de herbouw van de Tempel een potentiële Messias is. De Joden hebben zich 2000 jaar geleden gestoten aan de Lijdende Messias, Onze Heer Jezus Christus. Zij zagen uit naar een Messias die hen zou bevrijden van Rome, maar niet naar een Messias die zou sterven voor hun zonden. Zij wilden een koning, en geen Redder.

Anno nu heeft het tempelinstituut enige tijd geleden een munt laten drukken met Trump en de gedroomde derde tempel erop. Trump kan hun gedroomde Messias niet zijn, want hij is geen jood, maar Trump vervulde wel een aantal profetieën in de ogen van de Joden. Van een klein jaartje geleden: https://m.youtube.com/watch?v=PZ0BQALRpGA

Het is door deze traditie eenvoudig te zien hoe men de Antichrist zal beschouwen als de Joodse Messias. Een vredestichter kan alleen een schijnvredestichter zijn, zolang ze niet verzoend zijn met God in Christus. Voortschrijdende openbaring zou hen hebben geleerd dat, “Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten” (1 Thessalonicenzen 5:3).
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

Eliyahu schreef: 05 mei 2019, 17:24
Anja schreef: 05 mei 2019, 15:17 Wie voortschrijdende openbaring afwijst, blijft onder de bedekking van het Oude Verbond. Veel succes met het houden van de wet.
Bs"d

Dank je. Want dat is waar het allemaal om gaat.

http://tiny.cc/Pred-12-13
Dat is zeker waar het allemaal om gaat, namelijk om het inzicht dat de mens, ook niet de joodse mens, de Wet niet houden kan. Met de komst van Jezus Christus heeft God er in wezen nog een schepje bovenop gedaan, op die Wet:

Matteus 5,43 "Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;"

Oog om oog, tand om tand, wat Israël doet (begrijpelijk, en in mijn ogen voorbestemd in het Plan Gods, maar wel tegen Gods Wet), - en zoals het voorbeeld dat ik gaf van de Palestijnse meneer wiens familie al 100 jaar een landgoed had, wat door nederzettingen te bouwen van hem is afgenomen, waarna hij alleen het terrein nog op mag om als vuilnisman te werken en dan ook nog zelf als een stuk vuil behandeld te worden - is schending van Gods Wet. Voortschrijdende openbaring leert
Romeinen 12 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.
4 Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben;
5 Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.
6 Hebbende nu verscheidene gaven, naar de genade, die ons gegeven is,
7 Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren;
8 Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.
9 De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan.
10 Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde; met eer de een den ander voorgaande.
11 Zijt niet traag in het benaarstigen. Zijt vurig van geest. Dient den Heere.
12 Verblijdt u in de hoop. Zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed.
13 Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Tracht naar herbergzaamheid.
14 Zegent hen, die u vervolgen; zegent en vervloekt niet.
15 Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden.
16 Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven.
17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.
18 Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.
19 Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
20 Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.
21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 05 mei 2019, 18:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Anja schreef: 05 mei 2019, 18:31
Eliyahu schreef: 05 mei 2019, 17:24
Anja schreef: 05 mei 2019, 15:17 Wie voortschrijdende openbaring afwijst, blijft onder de bedekking van het Oude Verbond. Veel succes met het houden van de wet.
Bs"d

Dank je. Want dat is waar het allemaal om gaat.

http://tiny.cc/Pred-12-13
Dat is zeker waar het allemaal om gaat, namelijk om het inzicht dat de mens, ook niet de joodse mens, de Wet niet houden kan. Met de komst van Jezus Christus heeft God er in wezen nog een schepje bovenop gedaan, op die Wet:

Matteus 5,43 "Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;"
Bewijzen uit de T'NaCH Anja..inzake dit onderwerp....
Ik zie ze niet...alleen maar teksten uit het NT die er helemaal niet toe doen....

Doe nog eens een poging...
En open anders een eigen topic....
Laatst gewijzigd door callista op 05 mei 2019, 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9178
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Anja schreef: 05 mei 2019, 18:27
Mart schreef: 05 mei 2019, 13:42
Je beweerde hier eveneens reeds dat we aan vervangingsleer doen ( :shock: ) en dat het Joodse volk vrij massaal de antichrist voor hun messias zal aanzien
De Joden hebben zich 2000 jaar geleden gestoten aan de Lijdende Messias, Onze Heer Jezus Christus. Zij zagen uit naar een Messias die hen zou bevrijden van Rome, maar niet naar een Messias die zou sterven voor hun zonden. Zij wilden een koning, en geen Redder. Anno nu heeft het tempelinstituut enige tijd geleden een munt laten drukken met Trump en de gedroomde derde tempel erop. Trump kan hun gedroomde Messias niet zijn, want hij is geen jood, maar Trump vervulde wel een aantal profetieën in de ogen van de Joden. Het is door deze traditie eenvoudig te zien hoe men de Antichrist zal beschouwen als de Joodse Messias. Een vredestichter kan alleen een schijnvredestichter zijn, zolang ze niet verzoend zijn met God in Christus. Voortschrijdende openbaring zou hen hebben geleerd dat, “Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten” (1 Thessalonicenzen 5:3).
Dus wat jij wilt zeggen is dat de Joden Jezus (waarvan kennelijk niet op grond van de T'NaCH kan worden aangetoond dat deze de messias zou zijn) zouden vervangen voor geloof in de Antichrist (komt niet in de T'NaCH voor, maar is een NT-claim) op basis van de T'NaCH. Gaat er dan geen belletje rinkelen, dat zegt dat je niet alleen een off-topic argument poneert, maar eveneens impliceert dat Jezus niet de messias van de T'NaCH is? ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9178
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Anja schreef: 05 mei 2019, 18:31Matteus 5,43 "Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen." Voortschrijdende openbaring leert
Romeinen 12 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. 2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. 3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft. 4 Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; 5 Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden. 6 Hebbende nu verscheidene gaven, naar de genade, die ons gegeven is,
7 Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren; 8 Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid. 9 De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan. 10 Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde; met eer de een den ander voorgaande. 11 Zijt niet traag in het benaarstigen. Zijt vurig van geest. Dient den Heere. 12 Verblijdt u in de hoop. Zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed. 13 Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Tracht naar herbergzaamheid. 14 Zegent hen, die u vervolgen; zegent en vervloekt niet. 15 Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden. 16 Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven. 17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen. 18 Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen. 19 Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere. 20 Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen. 21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.
Dit topic gaat over de messias van de T'NaCH. Indien je daadwerkelijk vindt dat Jezus de messias van de T'NaCH zou zijn, ben ik benieuwd naar de argumenten op basis van de T'NaCH.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 05 mei 2019, 18:43
Anja schreef: 05 mei 2019, 18:31Matteus 5,43 "Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen." Voortschrijdende openbaring leert
Romeinen 12 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. 2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. 3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft. 4 Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; 5 Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden. 6 Hebbende nu verscheidene gaven, naar de genade, die ons gegeven is,
7 Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren; 8 Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid. 9 De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan. 10 Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde; met eer de een den ander voorgaande. 11 Zijt niet traag in het benaarstigen. Zijt vurig van geest. Dient den Heere. 12 Verblijdt u in de hoop. Zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed. 13 Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Tracht naar herbergzaamheid. 14 Zegent hen, die u vervolgen; zegent en vervloekt niet. 15 Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden. 16 Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven. 17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen. 18 Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen. 19 Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere. 20 Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen. 21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.
Dit topic gaat over de messias van de T'NaCH. Indien je daadwerkelijk vindt dat Jezus de messias van de T'NaCH zou zijn, ben ik benieuwd naar de argumenten op basis van de T'NaCH.
Die zijn je gegeven, je ziet ze niet/interpreteert ze anders. Het zij zo.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Ik zie ze niet...en ik volg toch alles
Kun je aanwijzen waar ze staan?
Laatst gewijzigd door callista op 05 mei 2019, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Boppe1986
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 mei 2019, 15:01
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Boppe1986 »

Anja schreef: 05 mei 2019, 18:27 Zoals jij behoort te weten gelooft men in de Joodse traditie (Rambam) dat iedere jood die begint met de herbouw van de Tempel een potentiële Messias is. De Joden hebben zich 2000 jaar geleden gestoten aan de Lijdende Messias, Onze Heer Jezus Christus. Zij zagen uit naar een Messias die hen zou bevrijden van Rome, maar niet naar een Messias die zou sterven voor hun zonden. Zij wilden een koning, en geen Redder.
Je begint je een beetje voor te doen als een religekkie. Met je citeren uit de bijbel.
Waar in het oude testament staat dat een ander kan sterven voor de zonde van de een?
Dus dat redden was nergens voor nodig, want die joden toen geloofden niet in de toorn van God die pas zou rusten als er gestorven was voor de zonden van de mensheid. De christenen hebben een probleem geschapen en meteen het antwoord erbij gegeven.. Maar zonder probleem is het antwoord niet nodig.

Het is door deze traditie eenvoudig te zien hoe men de Antichrist zal beschouwen als de Joodse Messias. Een vredestichter kan alleen een schijnvredestichter zijn, zolang ze niet verzoend zijn met God in Christus. Voortschrijdende openbaring zou hen hebben geleerd dat, “Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten” (1 Thessalonicenzen 5:3).
1 thes komt uit het NT.

Voortschrijnende openbaring is alsof God meerdere persoonlijkheden heeft. Bij het geven van de wet heeft Mozes gezegd, volgens de joodse traditie, dat iedereen die zich aan die wet kan houden. En in het NT beweert Paulus dat de wet slechts gegeven was om aan te tonen dat niemand zich aan de wet kon houden. Maar Paulus hoef je niet serieus te nemen...
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Mart schreef: 06 sep 2018, 22:44
coby schreef: 06 sep 2018, 21:39 Genesis 49:10
de scepter *H.T.* zal van Juda niet wijken, noch de wetgever *H.T.* van tusschen zijne voeten, totdat Silo komt, en hem zullen de volkeren *H.T.* gehoorzaam zijn, of tot hem zullen de volkeren vergaderd worden."
De scepter, heersersstaf en wetgeving zijn van Jehoedah geweken tijdens de regering van koning Saul, die van de stam van Benjamin was, toen de misjkan (de ark) in Sjilo stond.
Toen had Juda nog geen scepter die kon wijken. Saul was de eerste koning.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 05 mei 2019, 11:17
coby schreef: 05 mei 2019, 09:02
Eliyahu schreef: 05 mei 2019, 08:32
coby schreef: 05 mei 2019, 02:13 Er wordt altijd gezegd dat Jezus niet de Messias kan zijn, want dat is afgoderij, maar een gewoon mens als messias is afgoderij
Bs"d

Een gewoon mens als messias is geen probleem.

Een gewoon mens als God is afgodendienst.

"Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!"
Micha 4:5
Wie zegt dat het geen probleem is? Een leider over de hele wereld kan niet anders dan een narcist zijn, als het een gewoon mens is.
Bs"d

Mozes was de koning van heel Israel, althans in elk geval de leider, en hij was tevens de grootste profeet die ooit geleefd heeft.

En daarbovenop was hij ook de meest nederige man ter wereld.
Hij was leider, maar geen koning zoals de andere volken hadden. Waarom maakte God er dan een probleem van, als Mozes ook een soort koning was?
Oh zag het antwoord al ergens. Het moest een koning zijn die Hij had aangesteld.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2964
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

Anja schreef: 05 mei 2019, 18:31 Dat is zeker waar het allemaal om gaat, namelijk om het inzicht dat de mens, ook niet de joodse mens, de Wet niet houden kan.
Bs"d

Dat is de christelijke insteek, dat de mens de wet niet houden kan. Maar aangezien er zware vervloekingen staan op het niet houden van de wet, en volgens jou is dat onmogelijk, dan betekent dat dat God de Joden vervloekt heeft door ze de wet te geven. :roll:

Gelukkig denkt God heel anders over of het mogelijk is om de wet te houden:

"Want dit gebod, dat ik u heden gebied, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg.
12 Het is niet in de hemel, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons naar de hemel opstijgen om het voor ons te halen en ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
13 Het is ook niet aan de overzijde van de zee, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons oversteken naar de overzijde van de zee om het voor ons te halen en het ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
14 Want dit woord is heel dicht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te doen.
15 Zie, ik heb u heden het leven en het goede voorgehouden, maar ook de dood en het kwade.
16 Want ik gebied u heden J-H-W-H uw God, lief te hebben, in Zijn wegen te gaan en Zijn geboden, Zijn verordeningen en Zijn bepalingen in acht te nemen. Dan zult u leven en talrijk worden, en zal J-H-W-H uw God, u zegenen in het land waar u naartoe gaat om het in bezit te nemen.
17 Maar als uw hart zich afkeert en u niet luistert, en u zich laat verleiden om u voor andere goden neer te buigen en die te dienen,
18 dan verkondig ik u heden dat u zeker zult omkomen; u zult uw dagen niet verlengen in het land waarvoor u de Jordaan oversteekt om er te komen en het in bezit te nemen.
19 Ik roep heden de hemel en de aarde tot getuigen tegen u: het leven en de dood heb ik u voorgehouden, de zegen en de vloek! Kies dan het leven, opdat u leeft, u en uw nageslacht,
20 door J-H-W-H uw God, lief te hebben, Zijn stem te gehoorzamen en u aan Hem vast te houden – want Hij is uw leven en de verlenging van uw dagen – om te blijven in het land dat J-H-W-H uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft hun te geven."
Met de komst van Jezus Christus heeft God er in wezen nog een schepje bovenop gedaan, op die Wet:

Matteus 5,43 "Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;"

Oog om oog, tand om tand, wat Israël doet (begrijpelijk, en in mijn ogen voorbestemd in het Plan Gods, maar wel tegen Gods Wet),
Oog om oog en tand om tand tegen Gods wet??

Zie hier wat de wet zegt: " 21 Laat uw oog hem niet ontzien: leven voor leven, oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet."
Deut 19
- en zoals het voorbeeld dat ik gaf van de Palestijnse meneer wiens familie al 100 jaar een landgoed had, wat door nederzettingen te bouwen van hem is afgenomen, waarna hij alleen het terrein nog op mag om als vuilnisman te werken en dan ook nog zelf als een stuk vuil behandeld te worden - is schending van Gods Wet. Voortschrijdende openbaring leert
Gods wetten zijn voor eeuwig. Israel is van de Joden, en niet van de arabieren. Dat landgoed was dus nooit van die arabier. Hij mag blij zijn dat hij het tijdelijk heeft mogen gebruiken, en nu de Joden terug zijn is het tijd voor hem om te vertrekken naar Arabië.
20 Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.
"Als iemand die u haat, hongerlijdt, geef hem brood te eten, en als hij dorstig is, geef hem water te drinken, 22 want zo zult u vurige kolen op zijn hoofd hopen, en J-H-W-H zal het u vergelden."
Spreuken 25:21

http://tiny.cc/oog-om-oog
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 05 mei 2019, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13