Je isoleert nu 1 zin - die ik overigens juist mild bedoel, want ik geloof niet dat hij wel weet wat hij doet, anders zou hij het zeker niet doen, dat geloof ik.Trajecto schreef: ↑21 mei 2019, 01:59Uit de forumregels:Wat jij zegt is niet direct dat, maar het valt wel onder de bedoeling van dit forumregelgedeelte. Jij duwt iemand in de hoek van niet-wetende wat hij doet.Het is ook niet toegestaan om over een bepaalde richting te gaan spreken in termen van valse leer of dwaalleer. Men kan wel met argumenten onderbouwd redenerend uitleggen waarom men een bepaalde richting als onjuiste/valse leer beschouwt, maar zomaar stellen dat iets dwaalleer is alsof dat een door iedereen erkende zaak zou zijn mag niet.
Maar ik schreef dus:
Ik heb het onderbouwd. Aan jou de vraag: hangt Paulus daar een "valse leer" aan dan? Want daar ging het vanaf den beginne om. Volgens Gaitema is de Triniteit "valse leer". Zelfs een biblicist kan dat niet volhouden in het licht van 2 Kor.13,13.Anja schreef:Zoals reeds gezegd onderschrijf ik op basis van de rechtstreekse ervaring het geloofsmysterie precies zoals verwoord in het Trinitarisch Dogma. De Drievuldige God, dat is de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, God 'Die is en Die was en Die komt' (Op.1,8). De Zending is gezamenlijk, waarin de Zoon en de Geest wel zijn te onderscheiden maar niet te scheiden. Het is Christus Die verschijnt - het zichtbare beeld van de Vader. Maar het is de Geest Die Hem openbaart.
De Drievuldigheidsgroet van Paulus luidt dan ook niet voor niets in 2 Kor. 13,13: "De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen.Amen'
Ik ga hier niet over strijden, doch laat mij ook niet intimideren. Een ander hoeft er niets mee. Doch wie van de christenen het blind aanvalt als zogenaamde "valse leer" (zoals Gaitema deed in de betreffende topic), weet niet wat ie doet.
De Vader legt de mensen door de Geest aan de voeten van de Zoon.