Gaitema schreef: 16 jun 2019, 08:33
Messenger schreef: 11 jun 2019, 18:04
coby schreef: 11 jun 2019, 17:48Ik denk dat mensen wel onvoorwaardelijke liefde hebben voor kinderen meestal.
En liefde voor kinderen, dat is volgens jou liefde zonder regels, zonder voorwaarden, zonder straf?
Persoonlijk ken ik geen ouders die op die manier van kinderen houden. Liefde van ouders is zover ik weet altijd voorwaardelijk.
Onvoorwaardelijke liefde kent geen regels, geen voorwaarden, geen straf. Die liefde verlangt ook niets terug. Dergelijke liefde is om niet, zonder oordeel.
Wat een onzin. Eergisteren liet ik mijn dochter van 2 achter me buiten lopen, waarbij ze wel heel gevaarlijk richting een rijdende vrachtwagen liep. Had ik haar moeten laten gaan? Ik nam haar toch maar bij de hand.
Anja schreef: 16 jun 2019, 09:34
callista schreef: 16 jun 2019, 09:15
Dat zegt Messenger helemaal niet.
Lees nog maar eens goed terug.
Jazeker wel. Gaitema maakt een uitstekend punt. Onvoorwaardelijke liefde stelt wel degelijk regels. Als liefde dat niet doet is zij juist voorwaardelijk, want dan denkt zij "ik mag geen aanwijzingen geven want anders word ik niet geaccepteerd" ---> de voorwaarde is dus acceptatie.
Je kind geen aanwijzingen geven, je kind niet bij de hand grijpen als het richting zelfdestructie (vrachtwagen) gaat, is geen onvoorwaardelijke liefde maar voorwaardelijke liefde: " ik zeg niets, want ánders.....vindt zij mij niet lief". God Is Liefde. En wie de Liefde Zelve Is, die heeft het niet nodig om per se lief gevónden te wórden, omdat Die Weet dat ie Liefde IS. Het Zijnde hoeft niet gevonden te worden om te Zijn.
Gaitema reageerde op zijn instincten toen hij zijn 2-jarig dochtertje aan de hand nam.
Daarin had hij geen oordeel, tijd om erover na te denken was er niet, dus was zijn ingrijpen uiterst liefdevol. Niet slechts liefdevol, het was (instinctief) een daad van onvoorwaardelijke liefde.
Ik bedoel met voorwaardelijke liefde van ouders dat zij regels hanteren zoals huisregels, grenzen aangeven van wat toelaatbaar is, bestraffen van ongehoorzame kinderen, onterven van kinderen, kinderen het ouderlijk huis uitzetten etc.
Onvoorwaardelijke liefde die God is, bakent geen regels af en stelt geen sancties in het vooruitzicht. Sancties zijn er niet als er geen voorwaarden (regels) zijn. Oordeel is er dus evenmin.
Als mensen hun lichaam beschadigen (letsel of dood) zien zij dat als rampzalig.
God ziet dat anders, omdat elk deel van God (net als God zelf) onkwetsbaar is.
De gevreesde dood bestaat niet, wat wij sterven noemen is eigenlijk het veranderen van vorm.
Een eindeloos leven waarin je telkens van vorm verandert en de rollen speelt in je eindeloze leven, net als een acteur met een gigantische carrière.
Mensen zullen elkaar behoeden voor onheil, omdat zij gevaar zien. Zo zul je, als je dochter van 16 naar de disco gaat haar een avondklok voorhouden. Een nieuw vriendje van je dochter zul je beoordelen en eventueel afwijzen. Je bakent dan regels af met een sanctie bij overtreding daarvan (huisarrest).
Liefde met regels is voorwaardelijke liefde (er zijn immers voorwaarden aan verbonden).
Zijn die regels of voorwaarden er niet, dan is er sprake van onvoorwaardelijke liefde.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.