Ik heb geen verstand van midrasj en Mart geeft in het oorspronkelijke topic "Godsbeelden" aan, dat het in de midrasj een andere betekenis heeft.Storm schreef: 21 jun 2019, 17:07Ook ik hoorde in de gereformeerde (PKN kerk) dat het verhaal van Jona waarschijnlijk een midrasj is, het heeft iets te vertellen zoals ook Peter79 eerder aangaf.Mart schreef: 21 jun 2019, 15:24Klopt. Doden staan normaal gesproken niet op en claims die daaromtrent worden gedaan zijn uitermate bevreemdend. Neemt niet weg dat Jonah aannemelijkerwijs niet is opgeslokt door een walvis in beide scenarios.Peter79 schreef: 21 jun 2019, 15:14Je kan slechts stellen dat doden normaal gesproken niet opstaan en dat claims die daaromtrent worden gedaan, uitermate bevreemdend zijn en waarschijnlijk een andere verklaring behoeven. Doen alsof je er naast stond en geconstateerd hebt dat Jona niet werd opgeslokt, is absurd en onnodig.
Peter79,
Jona ging niet alleen dood; het zeemonster staat gelijk aan het dodenrijk.
Vergelijk met psalm 139: al ging ik naar het dodenrijk, gij zijt daar. Het dodenrijk is het verste weg wat Jona kon gaan. Niets is zeker maar die uitleg spreekt mij het meeste aan.
Ik lees de Bijbel als een literair boek. Ik stel het verhaal centraal. Literaire analyse zoekt naar de oorspronkelijke bedoelingen van de auteurs. De verbanden tussen de teksten interesseren me erg. Wat literair lezen is, staat bijvoorbeeld in dit artikel (of zie ook dit. Enkele aandachtspunten van zo'n literaire benadering zijn:
*] De bijbel ‘lezen als literatuur’ is iets heel anders dan ‘lezen als fictie’. [...]‘Lezen als literatuur’ betekent niet dat het zo niet gebeurd is, maar dat de literaire vorm er tussen zit. Die literaire vorm wordt door de bijbelschrijver ingezet om zijn boodschap over te brengen. Als je de vorm (de beelden, de taal, de opzet) op waarde schat, heeft die schrijver je waar hij je hebben wil: je kunt zijn boodschap begrijpen en overwegen die te aanvaarden.
*] Literair bijbellezen begint bij het letten op de opbouw van een passage, van een bijbelboek. Wordt er iets herhaald, en gebeurt dat letterlijk of is er een variatie op het patroon? [...]Met hoe meer literaire aandacht je leest, hoe gebrekkiger de helden worden. Neem de richters of rechters. Die zijn binnen het gelijknamige boek op rij gezet van toenemende vakonbekwaamheid.
*] Niet alleen door middel van een doordachte verhaalstructuur weet de bijbelverteller zijn lezer te bereiken. Hij doet dat ook door zuinig te zijn met commentaar. Het moment dat de verteller aangeeft wat God ergens van vindt dan wel God sprekend of handelend invoert, is cruciaal voor de interpretatie
*] Literair lezen behelst ten slotte dat je leest alsof het nu gebeurt. Vertelt men een roman na, dan gebeurt dat steevast in de tegenwoordige tijd: het personage keert terug naar zijn geboorteplaats en vindt daar alles veranderd… Het is tegelijk nu en hier én geenszins hier maar daar in die tekst. Elke schrijver zal dit heden proberen te creëren, een bijbelschrijver doet dit zeker.
In Psalm 139: 7-12 lees je met literaire/poëtische omhaal van woorden dat je nergens kan weggaan voor Gods aangezicht: niet naar de hemel en niet naar het dodenrijk (twee uitersten), niet naar het uiterste oosten (zonsopkomst) of naar het uiterste westen (de uitersten van de Middellandse zee), het duister van de nacht versus het licht van de nacht; overal is God.
Jona ging na het ontvangen van zijn opdracht (bij wijze van spreken) weg van het aangezicht van de HEER. Tarsis lag de uiterste andere kant op ten opzichte van Ninevé. In het verhaal belandt Jona in de vis. Zijn gebed doet mij denken aan een psalm. Het ingewand van de vis is voor hem een ervaring van het dodenrijk - letterlijk: uit de schoot van het dodenrijk schreeuwde ik - maar ook in het beeld van dat hij neerzinkt tot de grondvesten van de aarde, de grendelen van de aarde waren voor altijd achter hem.
Iets wat ik me dan afvraag, Jona wilde zover mogelijk weggaan (wat natuurlijk geen zin had), is het dan God die Hem laat ervaren wat pas echt ver weg is (voor een mens)? En Jona schreeuwt en God hoort, ook daar. Dan verschilt de midrasj van Mart niet zoveel van een doordenken van het verhaal.
Je kunt het boek Jona op allerlei manieren en niveaus bekijken. Bijvoorbeeld hoe het verhaal van Jona verwerkt is in het Nieuwe Testament. Maar los van het Nieuwe Testament is een belangrijk statement van Jona dat een profetie niet hoeft uit te komen. Als een volk zich bekeert, dan komt de onheilsprofetie niet uit; toch maakt dat de profeet niet tot een valse profeet. Daarmee positioneert het boek zich (of de schrijver daarvan) in een voortgaande discussie over profetie (elders in de Bijbel lees je andere standpunten). En het boek houdt daarom ook een spiegel voor aan degenen die graag een oordeel zien: wie moet zich eigenlijk bekeren?