Pseudowetenschap is een scheldwoord en dient in een gesprek over wat de argumenten of bewijzen zijn voor ID geen enkel ander doel dan haar weg te zetten als leugen of kwakzalverij. Dat dit in een rechtszaak gebeurt om duidelijkheid te scheppen is tot daar aan toe, al zal de term ook daar waarschijnlijk niet door de rechter zijn bedacht of uit een wetboek gehaald, maar is een definitie aangeleverd door tegenstanders van ID en heeft de rechter volgens die definitie geoordeeld. Het betekent geenszins dat een rechter in Amerika, Rusland, Iran of waar dan ook een internationale discussie hoe wetenschap wordt afgegrensd voor eens en altijd kan beslechten.Mart schreef: ↑27 jun 2019, 19:57Had het over de betekenis van het woord ''wetenschap'' en de tegenhanger ervan: ''pseudo-wetenschap''. Indien we communiceren, dan is het zinvol een gemeenschappelijke definitie te hanteren en niet de definitie van woorden aan te passen op gedecentraliseerde eigen autoriteit en met andere falsificatiecriteria -- dat is dat geen correcte manier van communiceren.
Officieel is in dit geval volgens een Amerikaanse rechtbank. Jij aanvaardt dat als officieel, ik niet. Gelukkig vallen we hier niet onder Amerikaanse jurisdictie en jurisprudentie.Wetenschap is het gebruik van bewijsmateriaal om toetsbare verklaringen en voorspellingen van natuurlijke fenomenen te construeren, evenals de kennis die door dit proces wordt gegenereerd. ET is officieel wetenschap en ID is officieel geen wetenschap.
Het is afhankelijk van het perspectief of er toegegeven wordt of niet. Zei Behe letterlijk "ik geef toe..." ?Behe gaf notabene toe dat zijn bredere definitie van wetenschap die ID omvat, eveneens de astrologie zou omarmen.
en is het letterlijk "omarmen" of bedoel je " omvatten". ?
Je hebt twee soorten fouten: je kan wetenschap te breed maken of te smal.
Karl Popper kwam daarom met het falsificatiecriterium om de astrologie buiten de wetenschap te houden (https://www.lerenfilosoferen.nl/filosof ... wetenschap). Ik vermoed dat dit ook Behes standpunt is, ik zal zijn boek er nog eens op naslaan.
Er is geen bewijsvoering die het verschil maakt tussen ET en ID. De bewijzen die er zijn passen in beide plaatjes. Als er een vermoeden is dat je op dood spoor bent beland, dan is het fijn als mensen suggesties doen. Dan moet je brainstormen, je creatieve vermogens gebruiken. Het is kortzichtig om te doen alsof dat niets met wetenschapsbeoefening te maken heeft. Jij hebt de luxe om te denken dat men met alleen mutatie en selectie niet op een dood spoor zit. Jij hebt er zelfs zo'n sterk geloof in dat mutatie en selectie samen voldoende zijn, dat je ID zwart wit benadert en niet een genuanceerdere benadering van sterktes en zwaktes kiest.Wil ID als wetenschap kunnen worden beschouwd, dan zullen de basisregels van de wetenschap zelfs zodanig moeten worden uitgebreid dat ze rekening houden met bovennatuurlijke krachten
Een wetenschappelijke theorie is ''Een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses kan bevatten''. En wanneer wetenschappers het hebben over de evolutietheorie, de atoomtheorie, de relativiteitstheorie, etc., dan drukken ze geen reserves uit over de waarheid ervan. De Evolutie Theorie is een wetenschappelijke theorie en ID is geen wetenschappelijke theorie. Behe geeft zelfs toe dat ID inderdaad geen theorie is en men geeft eveneens toe dat ID op zijn best 'randwetenschap' is die geen acceptatie heeft bereikt in de wetenschappelijke gemeenschap. ID kan geeneens een werkend mechanisme aanbieden en een ontwerper aantonen.
Zowel wetenschap als rechtspraak betreft mensenwerk uitgaande van aantoonbare bewijsvoering, hetgeen we van ID niet kunnen zeggen.Ook rechtspraak is mensenwerk. In de VS mag het officieel zo zijn, ik ben blij dat ik daar niet woon.