Hallo Zolder,Zolderworm schreef: 24 jul 2019, 09:26Ik zie geen einde voor het bestaan voor de menselijke ziel, om het maar zo te noemen. Maar wat het hogere zelf, de godsvonk en atman betreft weet ik het natuurlijk niet. Die dingen heb ik niet zelf ervaren. Daar geloof ik alleen maar aan. Ik heb alleen m'n uittredingen gehad, waarbij ik onder meer mezelf vanaf een afstandje in bed zag liggen, of één keer dat ik boven m'n lichaam zweefde en mezelf beneden mij zag liggen slapen (wat een bijzonder vreemd gezicht is). En dat alles niet in een soort droom, maar bij helder waak-achtig bewustzijn. Dat heeft mij beslist overtuigd van een voortbestaan na de dood.peda schreef: 23 jul 2019, 20:46Zolder ziet naar eigen uitspraak na de dood zeker geen einde "'bestaan "" voor de menselijke ziel, het hogere zelf, de godsvonk, de atman of hoe je het geestelijke/bewustzijn ook moge noemen.Tin schreef: 23 jul 2019, 19:52
Gecondoleerd met je buurman, Peda.
Dat zal ook voor jou wel even schrikken zijn als je dat hoort.
Inderdaad. We weten het niet, hoe 'de buurman' nu te bezien, laat staan hoe hij zichzelf al of niet beziet.
Ook daar kunnen tijd en ruimte misschien wel eens rare trucjes spelen.
Vanuit menselijk oogpunt bezien een voortgang?
Het lijkt ergens niet zo voor de hand liggend, de vele gedachten over het tegendeel ten spijt.
Maar misschien moet ik weer eens een etentje met Zolder hebben, die heeft er denk ik een meer duidelijke voorstelling van en één van bevestigende aard.
Feit blijft dat het ik zich niet voor kan stellen niet te zijn.
Een innerlijk voelen of illusie?
Maar of hij of de vele anderen die allen zo'n "" bestaan "" weer totaal verschillend invullen ook gelijk hebben en zo ja welke "' vorm/structuur "' dat "' bestaan "' dan weer zal hebben, het is in mijn optiek niet te weten, wel te geloven uiteraard. Zelf kan ik mij met de beste wil van de wereld een individueel puur onstoffelijk voortbestaan op geen enkele wijze voorstellen.
Jij hebt persoonlijke ervaringen en ik ben de laatste om daar op af te dingen. Het punt is dat mijn persoontje zulke ingrijpende ervaringen nooit heeft beleefd, ik kan er derhalve niet over meepraten. Talloze mensen op deze wereld zitten in dezelfde positie als ik zelf. Wanneer je dan een voortgaand leven na de dood gaat invullen, moet je ( bij gebrek aan eigen ervaring ) terugvallen op wat anderen daarover vertellen. Ten diepste dus tweede hands kennis/weten . Tweede hands bedoel ik hier niet denigrerend, maar als van anderen overgenomen. Omdat er ontzettend veel tweede hands kennis in de bibliotheken is vastgehouden, kan nooit alle literatuur daarover door een mens worden gelezen, dus moet je bij een keuze selectief omgaan met de bronnen van kennis. Dat zie je in de praktijk ook gebeuren. De plaats waar je wordt geboren, de aldaar heersende cultuur, de leefomgeving, de scholing, het is allemaal dominant voor de later gemaakte keuze van vele miljoenen aardelingen. Jij zag jezelf liggen, een ander hoort God spreken of ervaart het Sublieme, kortom er bestaat een hoop ervaringsdeskundigheid van uiteenlopende aard, maar de meesten missen de primaire ervaring.