Er zijn enkelen hier die de Mysterie benadering aanspreekt. Of je het dan over de Grond, het Tao of andere benamingen hebt maakt niet zo heel erg veel uit.peda schreef: ↑09 aug 2019, 11:00Dat de Werkelijkheid groter is dan wat wij met ons beperkte waarnemingsvermogen kunnen zien en begrijpen "' daarmede ben ik het volledig eens. Ik noem die Werkelijkheid het Mysterie. De vraag is in welke richting de oplossing van het Mysterie wordt gezocht. Volg je de theistische Openbaring ( de Sprekende Persoonsachtige God ) of zoek je het in een Abstracte Onpersoonlijke Richting, dat door "'Wijzen/Mystici"' ervaren kan worden, zoals Bewust ( zijn ), Het Zijn, De Grond, De Leegte, Tao, Natuur, Idee, de Ultieme Essentie van Alles, of hoe ook verder te noemen. Ik denk dat er maar weinigen op deze wereld rondlopen die niet leven met de Mysterie-gedachte. Op een forum als hier ontmoeten al deze richtingwijzers elkaar. Omdat er maar heel weinig actieve forumdeelnemers zijn, lukt het niet om per "' richtingbord "' een groepje van gelijkdenkenden te formeren. Je blijft dan steken in het ( al of niet met argumenten omkleed ) afwijzen van het door de ander gevolgde richtingbord. Op zich kan dat best wel interessante inzichten opleveren, maar dan moet je van dat richtingbord wel van de hoed en de rand weten. Zoals reeds eerder opgemerkt komen de echte "' kenners "" niet op forums. Helaas.Tin schreef: ↑06 aug 2019, 22:56Om de verwarring even compleet te maken
Strikt genomen kan een atheïst natuurlijk best in een ziel geloven.
Maar ik moet zeggen dat ik het woord meestal ook zeer breed interpreteer. En dat is dan ook juist de reden dat ik me niet snel een atheïst zal noemen.
Niet omdat ik geloof in wat veel mensen bedoelen met 'God', maar omdat ik het logisch vind te veronderstellen dat de werkelijkheid groter is dan wat we met ons beperkte waarnemingsvermogen kunnen zien en begrijpen.
Kenners zijn dat niet, omdat het Mysterie geen kwestie van kennis is.
Mensen met veel kennis van specifieke christelijke, atheïstisch wetenscahppelijke of andere denkwijzen zouden interessant materiaal kunnen aandragen, dat klopt. Maar op zich zou het ons niet dichter bij het Mysterie brengen lijkt me.