Gaitema schreef: ↑15 aug 2019, 00:25
Bonjour schreef: ↑14 aug 2019, 13:18
Gaitema schreef: ↑14 aug 2019, 11:50
Dit soort dingen vraag ik me ook wel af en begrijp ik ook, maar "dan nog" zijn de gegeven maten voor die tijd opmerkelijk.
Over welke tijd praat jij eigenlijk?
2500 BCE?
600 BCE?
Zal het wat uitmaken?
Ja 2000 jaar.
Als je de Bijbelse geschiedenis volgt en Noach op 2500 BCE plaatst dan komt de beschaving nog maar net op gang. Dan is het bijzonder dat hij uberhaupt een drijvend voorwerp maakte.
Als je kijkt wanneer Genesis nu gedateerd wordt, tussen 600 - 500 BCE, dan wordt er al tijden druk gevaren op de Middellandse zee.
Een lengte/breedte van 6 gebruik je voor stabiele schepen, die niet hard hoefden. Anders ga je naar bv 8.
Een breedte/hoogte groter dan 1 doe je voor schepen die door ruige omstandigheden moeten.
Rond 600 BCE waren er genoeg boten met dit soort verhoudingen. De schrijver van dit stuk van Genesis kon rustig even naar de haven gaan, een boot uitzoeken en die opschalen. Sorry hoor. Ik ga echt niet zeggen dat de ark zo bijzonder was.
Ik denk dat de bijzondere vorm en daarmee stabiliteit van de ark een fabeltje is dat door christenen in stand wordt gehouden.
En zoals ik al zei
Met een groot houten schip heb je een paar grote problemen.
- Tussen de planken kiert het en stroomt er water naar binnen.
- Planken trekken krom en als het water al niet bij het begin naar binnen stroomde doet het dat wel na een tijdje.
- Stel je even voor dat de boot voor en achter op een golf vaart, met een golfdal ertussen. Er zijn dan zulke grote krachten dat het schip gaat breken.
Daar komt nog iets bij:
- Een schip zonder aandrijving gaat alle kanten op. Als je je een jaar laat drijven heb je een leuke kans dat je bij de één van de polen komt. En ook tijdens de vloed is het daar koud. Daarom heb je toch minimaal wat zeilen en vaarervaring nodig.
- Ik zou nooit een grote deur in de zijkant maken. Je hebt namelijk alle stevigheid van de romp nodig. Als die dieren al zover gelopen hebben om bij de ark te komen, kunnen ze ook nog wel via een helling naar het dek en aan boord naar beneden. Verder geeft het alleen maar gedoe om die deur waterdicht te maken.
Vind je de ark nog steeds bijzonder?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.