Een wetenschappelijke theorie is een uitleg van een aspect van de natuurlijke wereld dat herhaaldelijk kan worden getest en geverifieerd in overeenstemming met de wetenschappelijke methode, met behulp van geaccepteerde protocollen voor observatie, meting en evaluatie van resultaten. Waar mogelijk worden theorieën getest onder gecontroleerde omstandigheden in een experiment; in omstandigheden die niet vatbaar zijn voor experimentele testen, worden theorieën geëvalueerd door principes van abductief redeneren. Gevestigde wetenschappelijke theorieën hebben grondig onderzoek doorstaan en belichamen wetenschappelijke kennis.Peter79 schreef: ↑27 sep 2019, 13:36Je beroept je op autoriteiten, allen zonder uitzondering gerenommeerde biologen. Of zij hardcore evolutionist zijn zoals Richard Dawkins betwijfel ik. De meeste wetenschappers beseffen heel goed waar de grenzen van hun kennis liggen. Ik geloof niet dat de wetenschap waarheden biedt die in beton gegoten zijn.
De Relativiteits Theorie, de Kwantum Theorie, de Informatie Theorie, de Evolutie Theorie zijn wetenschappelijke theorieën en ID niet.
Het punt is dat op geloofsgesprek niemand aanwezig is die kan tippen aan de grote namen die ik noemde en die allen evolutionisten zijn. Ik denk dat het voor jou interessanter en zinvoller is een gesprek aan te gaan met hen, want een welles-nietes op geloofsgesprek is geen afspiegeling van de wetenschappelijke status: met deze wetenschappers zou je een diep wetenschappelijk gesprek aan kunnen gaan over evolutie. Ik heb te weinig verstand van dat soort zaken (ben afgestudeerd in IT, in kunst en studeer momenteel Filologie en heb nauwelijks verstand van genetica & biochemie in tegenstelling tot jou) en samen lopen betekent mank verdergaan. Ik wordt voornamelijk geactiveerd indien iemand wil beweren dat ID zou zijn bewezen, waarna ik het liefst simpel verwijs naar bovenstaande wetenschappelijke stand van zaken. Veel meer is in dit topic niet nodig.Dat is het verschil tussen jou en mij: ik leer en geniet het meest van het gesprek, het pad dat je samen loopt. Of de topicvraag uiteindelijk beantwoord wordt, vind ik van minder belang, het is eerder een stip op de horizon, een richtingwijzer om met elkaar een beetje lijn in het gesprek te houden.
Exact. Maar godsdienstigen blijven deze metafoor aanhalen, waarna deze weer wordt ontkracht om deze vervolgens weer aan te zien worden gehaald. Dat geeft een incorrecte indruk van een oneindig welles-nietes dat in werkelijkheid reeds is beslecht.Een belangrijke vraag wat betreft ID is voor mij nog steeds of ID wel buiten de bekende evolutiekritiek valt. We zijn het erover eens dat de horlogemetafoor niet opgaat.
Behe is een vreemde eend in de bijt, stelt interessante vragen, maar komt evenmin met bewijs voor ID.Wat dan overblijft is een beschrijving van de aard van de problemen die binnen het huidige schema mutatie/selectie niet kunnen worden opgelost en of deze onder een gemeenschappelijke noemer kunnen worden gebracht. Wat jij doet op basis van gezagsargumenten is geloven dat het wel goed komt met de problemen, de gaten. Dat mag, ik neem er graag kennis van hoe verschillende wetenschappers vanuit hun eigen perspectief daar tegen aan kijken. Behe is net zo goed een gerenommeerd wetenschapper als het rijtje hierboven. Kijk je in detail hoe de discussie verloopt, dan kan je je echt wel een oordeel vormen over de kwestie. Dawkins praat bijvoorbeeld geheel langs Behe heen. Er wordt dan niets weerlegd, alleen mantra's worden herhaald. Een gemiste kans voor de wetenschap.
Uiteraard niet. En dat was reeds van aanvang af bekend. Daarmee is de topicvraag feitelijk beantwoord.Om jou nog even tevreden te stellen: het wetenschappelijk bewijs dat ID juist zou zijn, is nergens geleverd.
In ieder geval vind ik het aangenaam dat je weer op geloofsgesprek aan het posten bent.