Vanuit mijn perspectief is ook zen-boeddhisme een religie, ja.Zolderworm schreef:Nou, dat denk ik niet. Religie is feitelijk zichzelf een voorstelling scheppen van hoe de wereld in elkaar steekt, zonder dit wetenschappelijke te toetsen. [...] Daartegenover staat (en dat noemen we soms ook religie, maar het is het feitelijk niet) het aanreiken van middelen om ons "ik" te overstijgen en op een andere, meer creatieve manier waar te nemen, zoals bijvoorbeeld het zen-boeddhisme.Wim Nusselder schreef:religie [is] (met wetenschap en kunst) één van de manieren voor de mens om zichzelf te overstijgen, om zelfs verder te reiken dan denkkaders en bewuste overwegingen.
Misschien een betere dan andere, maar ik ken hem niet goed genoeg om dat te beoordelen.
Ik had misschien beter kunnen schrijven "manieren voor de mens om te proberen zichzelf te overstijgen".
Ik weet niet zo heel zeker of het echt mogelijk is (en te blijven leven).
Hooguit tijdelijk vermoedelijk.
In elk geval is het proberen jezelf te overstijgen typisch menselijk, volgens sommigen zelfs dat wat homo sapiens onderscheidde van eerdere mensensoorten.
Voor de rest lijken we aardig op één lijn te zitten!
Met v&Vriendengroet,
Wim