Zolderworm schreef: ↑28 nov 2019, 12:01Als alles wat er is één geheel is, dan spreekt het voor zich dat wij veeleer aan God gelijk zijn, of zo je wilt: een deel van God, dan geschapen zielen.
Messenger schreef: ↑28 nov 2019, 12:51Het is volstrekt irrelevant of mensen boodschappen van God (hebben) ontvangen, dit geldt evenzeer voor Neale Donald Walsch.
Waar het werkelijk om draait, is of die inzichten waardevol zijn en of deze als vanzelfsprekend zijn.
Werkt het of werkt het niet?
Zolderworm schreef: ↑28 nov 2019, 13:06
Ja, en waarom zouden het per se boodschappen van God him-/herself moeten zijn? Er zijn zoveel verschillende geestelijke entiteiten. Mag het soms ietsje minder?
Als alles wat er 'is' één geheel is, 'zijn' dan ook die 'verschillende' geestelijke entiteiten niet één?
We kunnen het als mensen niet laten om de fysieke, biologische, sociale en intellectuele werkelijkheid als bestaand uit
verschillende entiteiten te ervaren.
We moeten wel, om onszelf als 'ik', als afgescheiden van anderen, te kunnen ervaren.
Dat 'ik' hebben we nodig voor onze evolutionaire (inclusief sociaal-evolutionaire) overleving als soort en als beschaving en om ons staande te kunnen houden in onze samenleving.
In de geestelijke 'werkelijkheid' hoeven we dat niet te doen.
Daar kunnen we rustig alles als één beschouwen, daardoor als zodanig ervaren en het daardoor één
maken.
Het is niet
per se relevant of God bestaat en ons boodschappen doorgeeft, behalve dat veel mensen het nodig hebben om daar van uit te gaan, om het te kunnen geloven en mee te kunnen helpen om iets van die 'eenheid van alles' waar te kunnen maken.
Als God niet 'bestaat', zouden we het/haar/hem moeten uitvinden (als dat niet al gedaan zou zijn),
omdat dat werkt om geestelijke eenheid waar te maken.
Als geestelijke eenheid niet 'bestaat', moeten we het uitvinden, om dezelfde reden.
'Geestelijke eenheid' is een pleonasme.
Het begrip 'geest' is op zich al uitgevonden om fundamenteel anders te zijn dan het 'fysieke' (nu even als inclusief biologisch, sociaal en intellectueel bedoeld).
Fundamenteel anders ook in de zin van niet- (of in elk geval dramatisch mindere) gescheidenheid.
Die geestelijke eenheid is ook van belang voor de fysieke en biologische en vooral voor de sociale en intellectuele werkelijkheid.
Hij helpt ons om ook daarin meer eenheid en verbondenheid waar te maken.
Om ook werkelijkheden te laten evolueren in de richting van (te herscheppen tot) meer eenheid.
Om te beginnen met hoe we met elkaar omgaan, door er van uit te gaan dat we één zijn, wat we ook geloven (of niet geloven) en ons daarnaar te gedragen.
"The humble, meek, merciful, just, pious, and devout souls are everywhere of one religion; and when death has taken off the mask they will know one another, though the divers liveries they wear here makes them strangers. This world is a form; our bodies are forms; and no visible acts of devotion can be without forms. But yet the less form in religion the better, since God is a Spirit; for the more mental our worship, the more adequate to the nature of God; the more silent, the more suitable to the language of a Spirit." (William Penn,
1693)