Als ik over realiteit nadenk denk ik ook in de richting van perceptie en hoe ik de wereld waarneem en of dat dan gelijk of verschillend is met hoe anderen de wereld waarnemen.Messenger schreef: ↑01 dec 2019, 12:11Omdat dat voor ieder een eigen, unieke en persoonlijke ervaring is, betekent dit dat ieder met zijn/haar eigen perceptie een ándere ervaring heeft. Aldus wordt de totale empirische ervaring van God, door ons aller ervaring, zeer divers en rijk geschakeerd.HJW schreef: ↑01 dec 2019, 20:39Oke. Helder.
Ik had wat andere gedachten bij de ultieme realiteit. Ik dacht meer aan het kader waarbinnen aardse zaken plaatsvinden.
De vraag of er een God bestaat, of dat het een droom is, of een matrix achtig iets, of er onvoorwaardelijke liefde bestaat en eenheid.
Of we schepselen zijn, of tijd bestaat, of we 1 zijn met het goddelijke.
Dat zijn dan voor mij vragen over de ultieme realiteit.
Ik vond deze YT daarover heel leerzaam; What Is Reality - BBC Documentary 2016.
Daarbij vroeg ik me ook af of er een ware werkelijkheid is die wij verschillend waarnemen/ervaren of zijn er meerdere werkelijkheden mogelijk?
HJW trekt het denk ik ook richting die laatste vraag..maar
Ik denk aan wat en hoe ik (wij) de wereld waarneem en ervaar.
HJW heeft het meer over wat er niet waar te nemen is...het komt op mij over dat je deze vraag stelt : binnen welke realiteit bevindt zich de door ons waargenomen realiteit ?
Klopt het dat het dat is wat jij ultieme realiteit noemt?
Ik vind het wel een interessante gedachtegang om verder uit te diepen.