peda schreef: 06 dec 2019, 12:01
Petra schreef: 06 dec 2019, 02:32
En dan denk ik.. als onvoorwaardelijke liefde überhaupt mogelijk is... dan zouden er geen voorwaarden aan verbonden zitten. Zodra er een voorwaarde is verandert het in voorwaardelijke liefde.
Aangezien ik denk dat onvoorwaardelijke liefde niet bestaat en voorwaardelijke liefde niet ultieme liefde kan zijn.. vroeg ik me af wat dan wel een mogelijke ultieme liefde zou zijn.
In de mensenwereld, versta ik onder "' ultiem "' het voor een individueel mens maximaal haalbare. Dit maximum is niet voor een ieder gelijk, net zo min als ieder in staat is in de sport dezelfde maximale prestatie te leveren als een sport-topper. Maximale liefde voor een medemens moet je in mijn optiek dan ook individueel zien. Het ideaal kan nog wel beschreven worden, maar wie voldoet aan het ideaal. In de christelijke Godsdienst wordt aan God in de regel wel Ultieme Liefde voor de mens verbonden. Maar zodra je theologisch dan "' Ultiem "' gaat invullen, loop je ook weer aan tegen het feit dat de Liefde van God ook weer verbonden is aan voorwaarden, wanneer je althans de Alverzoening niet bereid bent een plaats in het geloofsdenken te geven. De Alverzoenende God kan ik theologisch nog het beste inpassen bij "' Ultiem "" in verbinding met God. Bij blijvende tweedeling lukt mij dat niet.
Ok, ja, altijd goed te weten waar we het eigenlijk over hebben bij een woord. Tot nu toe niet geschreven of gelezen in dit liefdevolle topic. Maar hier een kleine bijdrage.
Voor mij staat ultieme liefde eigenlijk voor de liefde die onvoorwaardelijk is. En dus niet de 'maximaal haalbare (
) liefde van het individu.
Liefde zoals wij die kennen is doorgaans het fijne gevoel dat iets lekkers (al of niet letterlijk eetbaar) oproept.
Dat is dus heel wat anders dan de Liefde, die ik meer zie als een onbaatzuchtige, verbindende staat van zijn zijn.
God is liefde, staat er op een boekenlegger in een oude bijbel van mij.
En al staan er in dat boek zelf veel (menselijke) uitingen die niet bepaald van dié liefde getuigen, op zich kan ik me in die boekenleggerwijsheid wel vinden: geef je een inhoud aan het woord 'God', laat het dan 'Liefde' zijn.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.