Alleen als het een naam betreft.Petra schreef: ↑09 dec 2019, 01:42Ikke ook. Maar ik had begrepen dat het altijd met hoofdletter geschreven moest worden.Christiaan schreef: ↑06 dec 2019, 08:49 Met een god bedoel ik bv een bovennatuurlijk wezen die alles heeft geschapen. Maar ik vraag het aan jou, dus gaat het eigenlijk om jouw definitie. Als je ja had gezegd, dan was mijn volgende vraag geweest om welke god het ging.
(god met kleine letter is voor mij een bovennatuurlijk wezen die in allerlei godsdiensten voorkomen/voorkwamen. God met hoofdletter beschouw ik als de god uit de bijbel. Het is een naam, dus dan met hoofdletter.)
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... e9XLEBFzTs
Het klinkt voor mij nog iets vaag. Het lijkt erop dat je geen 'actief' geloof hebt in een god, maar dat je wel hoopt dat er 'iets' is na de dood.Petra schreef:Ik kan het niet zeggen dat ik niet in iets geloof.Christiaan schreef: ↑08 dec 2019, 08:52 Waarom is het moeilijk om antwoord te geven? Ben je bang dat wanneer je zegt dat je niet gelooft, je dan een keuze hebt gemaakt?
Is wat ik hieronder lees meer een hoop/wens, dan dat je dit werkelijk gelooft?
Ik weet alleen nog niet hoeveel ik weet omdat ik dat ervaren heb, en hoeveel geloof, hoop of wens is idd.
Ik ben sceptisch van aard en mijn wereldbeeld is gebaseerd op (wetenschappelijke) kennis, ervaring, ratio en logica. Ik hecht waarde aan wat waar is en ik geloof pas iets als ik daar een goede reden voor heb. Als ik een claim hoor dan gaat bij automatisch een ‘check’ in werking om te kijken of dit overeenkomt of niet tegenstrijdig is met mijn wereldbeeld. Voorbeeld: als iemand zegt dat hij een hond als huisdier heeft, dan zie ik geen probleem dat te geloven. Ook de consequentie, mocht het niet zo zijn, is dat niet groot (het zal mijn wereldbeeld niet doen veranderen). Als iemand beweert dat hij een draak als huisdier heeft, dan ben ik geneigd dit niet te geloven. Dan zou ik eerst bewijs willen zien. Het hangt van de claim af in hoeverre ik bewijs wil zien om het te geloven. Hoe groter/ongeloofwaardiger de claim, hoe meer bewijs (reden) ik wil zien. Extraordinary claims require extraordinary evidence.Petra schreef: Ik geloof een heleboel dingen die ik zelf niet logisch of rationeel vind, dat de aarde een bewust wezen is bijvoorbeeld.
Als druppels uit de oceaan, worden we allemaal weer één met die oceaan als we weer thuiskomen. Dat is die ene entiteit, die door iedereen anders wordt genoemd. Of dat hoop, wens, geloof of weten is.. hm.
Maar.. genoeg over mij. Wat is jouw denkwereld eigenlijk?
Als iemand zegt dat de aarde “een bewust wezen” is, dan geloof ik dat niet. Ik zou willen weten wat diegene daarmee bedoelt en wat de redenen en bewijzen zijn voor deze claim. Ik zie de aarde als een planeet van materie. Geen bewuste entiteit oid.