Bs"dcollegavanerik schreef: ↑29 sep 2019, 14:26
Andere volkeren hadden hun eigen goden, ook de tenach erkent dat er andere goden zijn
Maar de Tenach zegt er wel bij dat dat geen echte goden zijn, maar afgoden, drekgoden.
Bs"dcollegavanerik schreef: ↑29 sep 2019, 14:26
Andere volkeren hadden hun eigen goden, ook de tenach erkent dat er andere goden zijn
Bs"d
Dat is niets nieuws..Eliyahu schreef: ↑17 okt 2019, 10:10Bs"dcollegavanerik schreef: ↑29 sep 2019, 14:26
Andere volkeren hadden hun eigen goden, ook de tenach erkent dat er andere goden zijn
Maar de Tenach zegt er wel bij dat dat geen echte goden zijn, maar afgoden, drekgoden.
Reden waarom dat wat in de Tenach staat niet klopt. Nou ja, ik kan me voorstellen dat de mensen die de Tenach hebben geschreven dachten dat hun God de ware God was en de goden van andere volken niet. Dat is nu eenmaal een vervelende eigenschap van de mens: denken dat je zelf altijd gelijk hebt.Eliyahu schreef: ↑17 okt 2019, 10:10Bs"dcollegavanerik schreef: ↑29 sep 2019, 14:26
Andere volkeren hadden hun eigen goden, ook de tenach erkent dat er andere goden zijn
Maar de Tenach zegt er wel bij dat dat geen echte goden zijn, maar afgoden, drekgoden.
Tja lachen is het wel maar ook heel triest dat mensen daar op vreemde forum zich zelf voor de gek houden.Inktvlam schreef: ↑20 dec 2019, 20:02 Mart en Eliyahu hebben hier luidkeels verkondigd dat de vermeende Messiaanse profetieën in het OT absoluut geen betrekking hebben op Jezus. Christenen, laat alle hoop maar varen dat Jezus de geprofeteerde Messias is. Het fascinerende is nu echter dat op Freethinkers precies de omgekeerde weg bewandeld wordt. Daar wordt gesteld dat de schrijvers van het NT een Jezus gefabriceerd hebben op basis van de profetieën van het OT. Met andere woorden de Messiaanse profetieën hebben wel degelijk betrekking op Jezus. Alleen willen ze graag geloven dat Jezus een verzonnen figuur is. Blijkbaar zaten alle schrijvers van het NT in een mysterieus complot.
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 8&start=92
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 8&start=93
Vermakelijk niet?
Jij zei laatst nog dat je theologie moest studeren. Zie je eens een stuk van een theoloog, is het weer niet goed.
Dat wordt nergens gesteld.
Niet gemanipuleerd, dat klinkt zo negatief.
Hallo Peter,Peter79 schreef: ↑20 dec 2019, 23:05 Ik beschouw de Joden die christen werden als mensen die evenveel aanspraak mochten maken op de Joodse erfenis als hun tijdgenoten die geen christen werden.
Met dezelfde erfenis scheidden zich toch de wegen. De ene groep begon de Tenach het Oude Testament te noemen in onderscheid van het Nieuwe Testament. De andere groep bleef de Tenach de Tenach noemen. Beide groepen zijn er tot op de dag van vandaag, maar beiden hebben ook een behoorlijke weg afgelegd. We kennen de Joden van de eerste eeuw (al dan niet christen geworden) slechts via de beide tradities die we nog hebben.
Het is moeilijk om beide groepen als gelijkwaardig te behandelen. Het is geen wonder dat de Messias van de ene groep anders is dan dat van de andere groep; dat is waarom er twee groepen zijn. Ik formuleer het hier negatief; meestal ziet men het huidige Jodendom als oorspronkelijk en het christendom als afwijking.
Ik vind dit een heel vreemde opmerking. Alsof de joden die destijds christen werden achterlijk waren. Het is nogal een stap om toch in feite een nieuwe religie te omarmen. Dat doe je niet zomaar, dan moet je toch echt overtuigd zijn van die nieuwe leer.Peter79 schreef:De schrijvers van het NT hebben de Tenach gemanipuleerd. De Joden toen hadden dat gelijk door, maar de heidenen trapten er in.
Als mensen (zoals die van Freethinkers) Jezus in die profetische teksten herkennen, kun je moeilijk volhouden dat het niet over Jezus gaat.HJW schreef:Neemt niet weg dat je sommige zaken vanuit onderzoek en argumenten kunt benaderen. Zo ook het onderwerp of Jezus de in de tenach voorspelde messias was.
Ik heb daar in het verleden redelijk uitgebreid naar gekeken en de argumenten vanuit zowel joodse als christelijke kring doorgenomen, zonder dat ik vantevoren al had "vastgesteld" welke uitkomst correct is.
Alles afwegende is mijn mening dat de joodse argumenten in deze beter uit de verf komen dan de christelijke.
Ik vind het sterker als je oorspronkelijke verwachtingen hebt en de messias-pretendent langs deze verwachtingen houdt dan wanneer je wilt dat iemand het is en dan de teksten zo gaat interpreteren dat het de conclusie onderschrijft. Inlegkunde ligt dan zeer ernstig op de loer.
Het lijkt mij dat iedereen zijn eigen geloofsovertuiging de juiste vindt. Dat heeft niets met superioriteitsgevoel te maken. Het lijkt me heel verkeerd om vast te houden aan een onjuiste overtuiging. Maar als je een betere geloofsovertuiging tegenkomt, moet je die tot de jouwe nemen.HJW schreef:Maar zoals ik vaker stel: het zou wel heel toevallig zijn als van alle geloofsovertuigingen nou juist de mijne de correcte zou blijken te zijn.
De recente uitwerking gebracht op Freethinker behandelt de argumentatie waarom Jezus niet als een historisch persoon kan worden gezien, maar als een mythische figuur. Wanneer Jezus nooit als historische werkelijkheid op aarde heeft rondgelopen, is het einde oefening voor het christendom. Zelf vind ik de studie resultaten van de modernen Doherty, Carrier, Price e.a. best wel interessant. Maar de nevelen rond Jezus verdwijnen in mijn optiek niet werkelijk.
Dat zeg je goed: er was sprake van een NIEUWE leer.
Ik wist niet dat op Freethinker de waarheid stond.Als mensen (zoals die van Freethinkers) Jezus in die profetische teksten herkennen, kun je moeilijk volhouden dat het niet over Jezus gaat.
Ik vind mijn geloofsovertuiging dus niet de juiste. Het is een overtuiging die bij mij past en die mij helpt er iets van te maken.Het lijkt mij dat iedereen zijn eigen geloofsovertuiging de juiste vindt. Dat heeft niets met superioriteitsgevoel te maken. Het lijkt me heel verkeerd om vast te houden aan een onjuiste overtuiging. Maar als je een betere geloofsovertuiging tegenkomt, moet je die tot de jouwe nemen.
Hallo HJW,HJW schreef: ↑21 dec 2019, 07:12 Hallo Peter,
wat mij betreft mogen beide aanspraak maken.
Ik heb daar an sich geen enkel probleem mee. De trigger bij mij komt als de één zich superieur gaat achten aan de ander.
Ik zie geen reden voor het christendom om zich superieur te achten aan het jodendom, net zoals ik bijvoorbeeld geen reden zie voor atheïsten om zich superieur te achten aan christenen, of mannen om zich superieur te achten aan vrouwen (ook niet aan de top).
Met name in fundamentalistische kringen (joods, christelijk, islamitisch, atheïstisch of welke stroming dan ook) zie je dat superioriteitsdenken veelvuldig terugkomen. Ook op dit forum zie je het gebeuren en dat triggert.
Daarbij uiteraard in acht nemend dat het concept Messias in de Tenach nauwelijks of niet voorkomt en hoofdzakelijk tot ons komt via het spoor van de rabbijnse traditie.Neemt niet weg dat je sommige zaken vanuit onderzoek en argumenten kunt benaderen. Zo ook het onderwerp of Jezus de in de tenach voorspelde messias was./
Dat kan ik me voorstellen in elk geval wat betreft de christelijke argumenten. De theologie heeft altijd geprobeerd om de claims van het NT ten aanzien van het OT te verklaren, maar is daar vaak niet in geslaagd.Ik heb daar in het verleden redelijk uitgebreid naar gekeken en de argumenten vanuit zowel joodse als christelijke kring doorgenomen, zonder dat ik vantevoren al had "vastgesteld" welke uitkomst correct is.
Alles afwegende is mijn mening dat de joodse argumenten in deze beter uit de verf komen dan de christelijke.
Zoals gezegd kennen we de Messias slechts via de onderscheiden tradities. Het christendom is afgetakt van het Jodendom en dat is niet zonder strijd gebeurd. In een dergelijke strijd sneuvelen gematigde posities en de geschiedenis wordt geschreven door de winnaars. Er zijn ten aanzien van de Messias twee verschillende posities en de verschillen op dit punt zijn essentieel voor de identiteit van beide godsdiensten.Ik vind het sterker als je oorspronkelijke verwachtingen hebt en de messias-pretendent langs deze verwachtingen houdt dan wanneer je wilt dat iemand het is en dan de teksten zo gaat interpreteren dat het de conclusie onderschrijft. Inlegkunde ligt dan zeer ernstig op de loer.
Ik herken dat niet zo. Zodra je een discussie instapt, ben je geen buitenstaander meer, maar sta je voor je keuzes.Ik lees jouw bijdragen hier vaak met veel plezier. Goed doordachte en mooi opgezette redeneringen en gedachten hebben voor mij een intrinsieke schoonheid. Zoals anderen van muziekstukken of schilderijen kunnen genieten.
Zo kan ik ook genieten van de bijdragen van Mart als hij het heeft over de tenach en de messiasverwachtingen.
Acht ik daarmee het jodendom superieur aan het christendom en zie ik het christendom als een afwijking ? Geenszins.
Maar ik zie ook geen reden voor christen die zeggen: die joden snappen hun eigen teksten niet, wij zullen ze het wel eens even uitleggen hoe ze hun eigen geschriften moeten lezen.
Ik hou niet zo van dat superioriteitsgedoe.
Ik vind het belangrijk om bij de mening van de ander altijd in het oog te houden dat dit de mening van de ander is. Niets meer en niets minder. Vroeger dacht ik dat de preek van de dominee op zondag daar boven uitging; dat die man gezag had vanwege zijn roeping door God. Nu zie ik dat dat gezag niet nodig is. Een dominee die een flutverhaal vertelt, houdt gewoon een flutverhaal; als hij een goed verhaal heeft, dan word je gemotiveerd het ter harte te nemen.Je hebt gelijk dat het (zowel vanuit het jodendom als vanuit het christendom) moeilijk blijkt te zijn om beide geloven als gelijkwaardig te beschouwen. Ik vind dat in beide geloven een zwaktepunt.
Uit je bijdragen lees ik dat dit alles een gevoelig punt voor je is. Je waardeert mijn opinie daarin niet, en dat kan overigens ook aan mijn wijze van formuleren liggen. Ik kan vrij direct formuleren.
Maar zoals ik vaker stel: het zou wel heel toevallig zijn als van alle geloofsovertuigingen nou juist de mijne de correcte zou blijken te zijn.
Mijn opmerking is dan ook ironisch/sarcastisch. Het lijkt me voldoende duidelijk dat de Joden er toen totaal anders tegenaan keken dan de nieuwe christenen. De relatie tussen NT en OT die er volgens christenen is, wordt bediscussieerd op FT, maar is er volgens de Joden niet, zoals gedemonstreerd in dit topic.Inktvlam schreef: ↑21 dec 2019, 12:32Ik vind dit een heel vreemde opmerking. Alsof de joden die destijds christen werden achterlijk waren. Het is nogal een stap om toch in feite een nieuwe religie te omarmen. Dat doe je niet zomaar, dan moet je toch echt overtuigd zijn van die nieuwe leer.Peter79 schreef:De schrijvers van het NT hebben de Tenach gemanipuleerd. De Joden toen hadden dat gelijk door, maar de heidenen trapten er in.
De relatie die inderdaad elders wordt aangesproken, vind ik persoonlijk in het nevelen-gebied uiterst interessant.Peter79 schreef: ↑21 dec 2019, 15:18Mijn opmerking is dan ook ironisch/sarcastisch. Het lijkt me voldoende duidelijk dat de Joden er toen totaal anders tegenaan keken dan de nieuwe christenen. De relatie tussen NT en OT volgens christenen is, wordt bediscussieerd op FT, maar is er volgens de Joden niet, zoals gedemonstreerd in dit topic.Inktvlam schreef: ↑21 dec 2019, 12:32Ik vind dit een heel vreemde opmerking. Alsof de joden die destijds christen werden achterlijk waren. Het is nogal een stap om toch in feite een nieuwe religie te omarmen. Dat doe je niet zomaar, dan moet je toch echt overtuigd zijn van die nieuwe leer.Peter79 schreef:De schrijvers van het NT hebben de Tenach gemanipuleerd. De Joden toen hadden dat gelijk door, maar de heidenen trapten er in.
Klopt.
Klopt. Een interessante discussie op Freethinker die ik eveneens op de voet volg. Het kan heel goed zijn dat Jezus van Nazaret nooit echt heeft bestaan en een groeiend aantal wetenschappers lijkt die positie in te nemen, al is het nog steeds verre van een meerderheidsstandpunt. Het is en was vrij normaal om binnen het Judaisme te geloven in hemelse machten en er zijn in de midrasjiem voldoende verhalen te vinden over een hemelse messias. Eveneens staan er in de Talmoediem verhalen over een Jezus van Nazaret die rond de tijd van Josju'a ben Perachiah - ongeveer 100 jaar voor de nieuw testamentische Jezus - werd opgehangen tijdens pesach omdat hij afgodendienst en magie bedreef. Ook deze Jezus van Nazaret had discipelen. Die verhalen zijn midrasjisch en het historische gehalte is daarbij irrelevant. Aangezien het Christelijke testament eveneens de verhalen uit de T'NaCH midrasjisch benadert, zou het heel goed kunnen zijn dat Jezus van Nazaret (deels) niet historisch is en wellicht op midrasj is gebaseerd.De relatie tussen NT en OT volgens christenen is, wordt bediscussieerd op FT.
Klopt. Slechts in midrasjische context kan een helder verband worden gelegd: klikMaar is er volgens de Joden niet, zoals gedemonstreerd in dit topic.
Ik ben een paar jaar geleden ook gestopt met vlees eten. Nu ik getroffen ben door een ziekte blijkt het een zegen te zijn dat ik geen vlees meer eet, volgens de arts.Peter79 schreef: ↑21 dec 2019, 15:11 Vroeger at ik vlees. Het is een bewuste keuze geweest om daarmee te stoppen. Niet vlees eten was voor mij beter dan wel vlees eten. Voor mij, die de keuze heeft gemaakt, is er geen sprake van twee gelijkwaardige alternatieven. Het ene is inderdaad superieur aan het andere. Vervolgens zeggen dat ik een verkeerd beeld heb van vlees eten en dat de ware vleeseters nog steeds vlees eten, is niet alleen een ongefundeerde aanname over wie ik was toen ik vlees at, maar ondermijnt ook direct de legitimiteit van mijn keuze om vegetariër te worden.
Dat vind ik persoonlijk een veel mooiere formulering.Ik beschouw het dan echter niet als superieuriteit, maar het recht op een eigen keuze die verbonden is met wie ik ben.
Ik weet er alles van. Ook op geloofsgebied heb ik dat regelmatig.Onder gelijkgestemden kan je dan ook wel eens je verbazing uiten dat andere mensen het niet "zien".
Ruimte voor eigen keuzes daar waar mogelijk.Op de niets vermoedende toehoorder kan dit overkomen als superioriteit. Maar omdat dit soort dingen op ieder terrein van het leven bij elk mens wel eens spelen, denk ik dat daar ook ruimte voor moet zijn.
Uiteraard. Het is een afweging van argumenten. In het jodendom was/is men vooral gericht op het leven hier op aarde. In tijden van nood kwam de hoop op een messias weer wat naar voren. Generaliserend gezegd.Daarbij uiteraard in acht nemend dat het concept Messias in de Tenach nauwelijks of niet voorkomt en hoofdzakelijk tot ons komt via het spoor van de rabbijnse traditie.
Klopt. Het is dan zaak om dat dan ook maar te erkennen. Lijkt mij toch geen probleem.Dat kan ik me voorstellen in elk geval wat betreft de christelijke argumenten. De theologie heeft altijd geprobeerd om de claims van het NT ten aanzien van het OT te verklaren, maar is daar vaak niet in geslaagd.
Dat klopt. We moeten het doen met woorden van 2000 jaar en ouder. Gekleurde verhalen ? Ongetwijfeld.Zoals gezegd kennen we de Messias slechts via de onderscheiden tradities. Het christendom is afgetakt van het Jodendom en dat is niet zonder strijd gebeurd. In een dergelijke strijd sneuvelen gematigde posities en de geschiedenis wordt geschreven door de winnaars. Er zijn ten aanzien van de Messias twee verschillende posities en de verschillen op dit punt zijn essentieel voor de identiteit van beide godsdiensten.
Het christendom is ook niet los te begrijpen van het jodendom. Het is evident dat het christendom anders kiest, maar is die keuze superieur ?Natuurlijk kunnen er in een discussie gaan schuiven, maar meestal is het resultaat dat verschillende meningen scherper worden gepositioneerd. Het christendom is haast niet te begrijpen los van de achtergrond van het Jodendom, en daardoor zal altijd voor het voetlicht komen dat het Christendom anders kiest dan het Jodendom.
Inderdaad. En zo lees ik ook de bijbel. De schrijvers geven hun mening. Niets meer en niets minder.Ik vind het belangrijk om bij de mening van de ander altijd in het oog te houden dat dit de mening van de ander is. Niets meer en niets minder.
Helemaal mee eens. Zo zijn er verhalen in de bijbel die mij blijven inspireren. Ook verhalen buiten de bijbel kunnen mij inspireren.Vroeger dacht ik dat de preek van de dominee op zondag daar boven uitging; dat die man gezag had vanwege zijn roeping door God. Nu zie ik dat dat gezag niet nodig is. Een dominee die een flutverhaal vertelt, houdt gewoon een flutverhaal; als hij een goed verhaal heeft, dan word je gemotiveerd het ter harte te nemen.
Dat is goed om te horen. Het respect is trouwens geheel wederzijds. Voor mij is veel meer van belang of iemand een goed mens is, dan dat hij het juiste geloof zou aanhangen.Wat telt, is wat je zelf overtuigt. Wat zet jou in beweging, waar word jij enthousiast van. Waar gaat het vuur van branden. Ik maak een keuze voor 1 van de 2 godsdiensten en ik respecteer dat jij daar met een helikoptervisie boven hangt.
Dat is je goed recht. Ik heb daar echt geen enkel probleem mee.Ik kies niet voor jouw positie omdat die mij, net als die van het Jodendom niet aanspreekt.
Als mijn positie waar is, dan sluit die andere visies uit, maar dat is bij die andere posities ook zo. Ik verwacht van de mensen die andere posities innemen dat ze dat ook beseffen.
Ik ben het geheel met je eens. Laat de bloemen bloeien. Ik geniet van de schoonheid van bloemen, wat de oorsprong dan ook is.Dat maakt dat je zaken niet op de spits drijft en zo mogelijk met humor met verschillen omgaat. Dan kan ieder kleur bekennen en kunnen duizend bloemen bloeien. Ik word fel als het gelijke speelveld wordt bedreigd door engelen die het kaf en het koren willen scheiden. Laat het maar samen opgroeien tot de oogst.