Trajecto schreef: 29 dec 2019, 00:45
Nou ja kijk, hetgeen wat je vooral niet aanspreekt is, denk ik, een uitzoeken en onderzoeken in verband met de vraag:
Beroemde verhalen en gedichten krijgen een incorrecte bron toegewezen
Of kunst een collage is van verschillende items gemaakt tot een prachtig iets (dat misschien niet klopt maar wel fraai is) is niet interessant want dan zie je schoonheid niet meer...(?)
Ja, zo kun je het beschouwen, maar dan kun je dus mijns inziens concluderen dat een topic dat nou juist wel dat tot onderwerp heeft niet jouw belangstelling zal moeten hebben. Anders word je zelf teleurgesteld en de topicstarter ook.
Dat kan de bedoeling toch niet zijn?
Ik denk waar het mij om gaat.. is dat mensen iets oppakken en daar wat creatiefs mee doen.
Dat kun je mooi vinden of niet.
Een incorrecte bron toewijzen.. dat is als ik het gedicht van Pietje citeer en zeg dat het van een ander of mezelf kwam.
Neuh die was van Pietje.. zegt iemand dan. En dat vind ik helemaal prima!
In dit geval is er nergens een bron genoemd. Hoe kun je nou stellen dat een bron incorrect als er helemaal geen bron genoemd is?!
Dan kun je alleen zeggen.. "jouw" verhaal lijkt wel sterk op dat verhaal van Gibran.
Dan zeg ik .. ja dat klopt. Omdat ze beiden uit dezelfde inspiratie bron zijn ontsproten... dat 17e eeuwse gedicht en die legende.
Bij zowel Gibran als 'mijn' verhaal is er sprake van afgeleide creativiteit.
Wil jij nou Gibran gaan mailen.. dat zijn namen en afloop niet kloppen met dat gedicht en die legende?
Vind je nou dat Gibran een incorrecte bron heeft toegewezen gekregen?
En ook die verhalen zullen weer worden opgepakt en doorverteld worden. Is dat als citaat, dan meld je de bron.
Pak je een gedeelte op en doe je er wat anders mee.. dan hoeft dat niet.
De ene zet er dan weer een muziekje bij en de ander weer een andere illustratie.
Het is leuk als je inspiratie kunt herleiden. Maar vaak weet een kunstenaar dat zelf niet eens meer. Die leest iets, die ziet iets, die hoort iets en er ontstaat een beeld.
Kijk naar dat schilderij van mij.. hier als avatar. Wat is de bron?
Ik hoorde later dat mensen er (o.a.) een van Gogh invloed in zagen. Verhip..daar was ik me niet van bewust maar dat kan best.. dacht ik toen.