hopper schreef: 21 jan 2020, 12:31
Kennis van goed en kwaad verwijst naar de identificatie welke de mens zichzelf toe-eigent.
Het kan ook verwijzen naar egoïstisch tegenover altruïstisch gedrag, om maar eens iets te noemen.
Goed en slecht zijn is een identiteit wat je draagt. Identiteit kun je beschouwen als een masker wat je draagt naar de buitenwereld toe.
Het bekende verweer is natuurlijk; " maar wat is er op tegen om een goed mens te zijn?"
Je kunt ook gewoon een goed mens
zijn. Al zul je dat niet in absolute zin kunnen zijn. Maar om nou te zeggen dat goed en slecht alleen maar een identiteit zijn die je draagt?
Nou, wat daar op tegen is, is dat het de zelfzucht en het ik-bewustzijn in stand houdt.
Er is wel veel meer dat ik ik-bewustzijn in stand houdt. Dus om daar nou het goed-zijn de schuld van te geven? Bovendien als ik iemand help, omdat die in nood zit, dan houdt dat echt niet mijn zelfzucht in stand.
Het houdt het idee in stand dat er een iemand aanwezig is in ons zelf.
En die iemand is goed, dus zijn de anderen slecht.
Dat is dus duidelijk een zwart-wit-redenatie. Zo ziet de werkelijkheid niet in elkaar. Bovendien denk ik bijvoorbeeld helemaal niet van mezelf dat ik honderd procent goed ben.
(Goede mensen kunnen niet bestaan zonder slechte mensen, anders zouden er alleen maar goede mensen zijn)
Waarom zouden er niet alleen maar goede mensen kunnen bestaan?
Wie zelf 'goed' wenst te zijn houdt daarmee dus ook het slechte in stand.
En daarmee de verdeeldheid in zichzelf.
Het lijkt me puur theorie. Maar het is wel zo dat sommige mensen liever niet naar hun minder goede eigenschappen kijken.