Het boek van Breukelman is door mij lastig te lezen, omdat hij het Grieks gewoon onvertaald laat staan.
(
https://www.bol.com/nl/p/bijbelse-theol ... 666756268/)
Ik moet nog het laatste gedeelte lezen, daarna kom ik op de vragen terug.
Dat waren:
Maar wat is de zeggingskracht nog van het verhaal.
Was er een reden waarom Jezus stierf aan het kruis ?
Maar als het het verhaal van een ander was, en dat Jezus dat vertegenwoordigt, wat is dan nog het verhaal ?
En als het verhaal je niets zegt, zitten daar dan vervelende consequenties aan ?
Heeft dat gevolgen voor een eventueel leven na dit leven ?
=================================
Hier nog een gedeelte die ik bij Breukelman wel kan begrijpen:
Er is een relatie met Mattheüs 16:27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid van
Zijn Vader, met
Zijn engelen, en dan zal Hij ieder vergelden naar zijn daden.
Maar in 25:31 klinkt het
zijn heerlijkheid en alle engelen met
hem. Jezus is werkelijk God-met-ons.
In het 1ste gedeelte gaat het om de rechtvaardigen, die gediend hebben de ellendigen en hulpbehoevenden , die Jezus zijn broeders noemt en zo hebben ze hem gediend.
Nic: Hier zie je het anti-religieuze, het gaat er om de mensen te dienen en zo dienen wij God.
Maar Jezus komt om te richten, hij zal zich over die schapen als herder bekommeren. Er wordt recht gedaan aan de verdrukten.
Jezus als Koning zegt Ja tegen degenen aan zijn rechterkant, dat ook inhoudt een nee voor de bokken aan de linkerkant.
Die aan de rechterkant zullen als gezegenden het koninkrijk beërven dat al vanaf het begin zo bedoeld is.
De rechtvaardigen antwoorden verbaasd, wanneer hebben wij
u zo gezien. Nic: het anti-religieuze antwoord volgt, in 1 van deze mijn geringste broeders (Ps de lat ligt niet hoog).
Het tweede gedeelte wijkt af. 3 x het woord dan. Er is bij de 3x keer ‘dan’ ook geen vervolg (zoals bij het eerste gedeelte met en), maar er wordt gezegd dat het afwijkt. Er is n.l. niet aan 1 van die geringste iets gedaan en daarom is er ook niets aan Jezus gedaan. (Nic: ook hier ligt de lat niet erg hoog, maar 1).
Maar wie zijn dat die vervloekten, die gaan in het eeuwige vuur en pijn? Het zijn de duivel en de engelen.
Mattheüs 25:41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de
duivel en zijn engelen bestemd is.