Petra schreef: ↑14 feb 2020, 03:35
Had het trouwens ook al meerdere keren op FT geplaatst. Heb je dat wel eens gelezen? Voor iemand die zo geïntrigeerd is lijkt me dat namelijk bijzonder interessant leesvoer.
* 1)
God Bestaat
2)
Bestaan kabouters
** -watdanook-, waaronder:
goden, ufo's, homeopathie, samenzweringstheorieën en ga zo maar door.
Inderdaad link niet gezien. Kende wel youtube filmpjes van Shermer wat betreft dit onderwerp. Onderstaande zal ongetwijfeld een Amerikaans onderzoek zijn?
Why People Believe in God
1) Arguments based on good design/natural beauty/perfection/complexity of the world or universe. (28.6%).
Waarbij ik vind dat je consequent moet zijn en ook naar 'bad design' moet kijken. En ook niet alleen naar het mooie in de natuur, maar ook de gruwelen onder ogen moet zien. Sluipwespje is een favoriet, maar ook alle natuurrampen waarbij mens EN dier (ongeacht overtuiging, leeftijd etc.) omkomen.
2) The experience of God in everyday life/a feeling that God is in us. (20.6%)\
Daar kan ik weinig tegenin brengen. Er zijn ook heel veel mensen die menen in een eerder bestaan geleefd te hebben. Zou betekenen dan reincarnatie een feit is.
3) Belief in God is comforting, relieving, consoling, and gives meaning and purpose to life. (10.3%)
Uitstekend.
4) The Bible says so. (9.8%).
Een drogreden/cirkelredenering van jewelste.
5) Just because/faith/or the need to believe in something. (8.2%) J
a, dan komt mijn Hatseflats weer in beeld.
Why People Think Other People Believe in God
1) Belief in God is comforting, relieving, consoling, and gives meaning and purpose to life. (26.3%)
Soms. Geloof in God kan ook tegengesteld werken. Maar dit zou bij mij op de laatste plaats komen als uitleg waarom mensen in een god geloven. Niet op nr.1
2) Religious people have been raised to believe in God. (22.4%)
Die staat bij mij met stip op 1! Geografisch onderzoek laat dit ook zien.
3) The experience of God in everyday life/a feeling that God is in us. (16.2%) Zie hierboven.
Reïncarnatie is dan ook een feit. Mensen ervaren/voelen van alles.
4) Just because/faith/or the need to believe in something. (13.0%)
Hier geldt ook: Mensen zijn goedgelovig en dat blijkt uit veel meer dan alleen maar uit religie.
5) People believe because they fear death and the unknown. (9.1%)
Niet mijn reden. Mag zo uit dit rijtje weg.
Veel Gods-gelovigen die ik ken zijn juist bang om dood te gaan.
6) Arguments based on good design/natural beauty/perfection/complexity of the world or universe. (6.0%).
Vind het persoonlijk geen argument, maar je ziet ook op dit forum dat het leeft. Nogmaals...consequent zijn! Ook kijken naar imperfect design en tsunami's e.d.
Dit vind ik wel een mooi lijstje dat goed illustreert dan mensen in de meest uiteenlopende transcendente/bovennatuurlijke zaken geloven.
phenomenon believe not sure don’t believe
ESP: 50% 20% 27%
Haunted Houses: 42% 16% 41%
Possession by
the devil: 41% 16% 41%
Ghosts and spirits: 38% 17% 44%
Telepathy: 36% 26% 35%
Extraterrestrial
Clairvoyance: 32% 23% 45%
Talking to the dead: 28% 26% 46%
Astrology: 28% 18% 52%
Witches: 26% 15% 59%