peda schreef: 17 feb 2020, 14:29
Maria K schreef: 16 feb 2020, 19:00
peda schreef: 08 feb 2020, 11:08
Neen, in de door mij genoemde visie zit de stoornis niet in de ziel, maar in de ontvanger, de stoffelijke hersenen............
Als het scherm van jouw TV apparaat strepen vertoont, hoeft de TV zender helemaal geen strepen te verzenden. De monteur roepen en aan jouw TV apparaat laten frutselen en je bent de strepen kwijt.
Wat zegt dat nog voor de persoon, de drager van de ziel, die niet meer doorkomt?
Als hij niet meer gerepareerd kan worden?
.........
Dus bij dementie of mentale storingen door andere beschadigingen, zoals een hersentumor.
Met gevolgen voor de totale persoonlijkheidsverandering.
In de meta-fysica is het min of meer gebruikelijk dat het bestaan van een onstoffelijke ziel wordt ""geaccepteerd"'. De mens is dan een combinatie van stof ( w.o. hersenen ) en ziel ( onstoffelijk ). De ziel wordt in het
christendom door God als Eigenheid geschapen en toegevoegd aan de bevruchte cel, waarna de mens in staat van wording tot stand is gekomen. De ziel is vervolgens onsterfelijk en bestaat ook zelfstandig verder na het verloren gaan van het stoffelijk omhulsel ( w.o. de hersenen ). Wat werkelijk het menszijn uitmaakt, is dus de ziel en niet de stof ( hersenen ).
Ik vergelijk dat dan even met Science Fiction, waarin men een bepaalde stelling/uitgangspunt/dogma accepteert en daarvan uitgaat.
Dat er bepaalde natuurwetten zijn, die wij (nog) niet kunnen waarnemen of anderszins kennen.
Maar ook in SF zal men vandaar uit moeten gaan met een zekere logica, want anders is het ook gewoon een sprookje,
De grote vraag is dus welke menselijke eigenschappen worden gestuurd door de ziel en welke eigenschappen worden gestuurd vanuit de erfelijke dna-structuur.
Ik wil aan dat laatste zeker nog aan toevoegen, datgene wat er gebeurt vanaf het samenstellen van onze persoonlijke DNA structuur bij het vormen van een eventueel nieuw leven en hetgeen in ons leven vervolgens verandert in het geheel en wat we weer doorgeven.
Of er een sturen door de ziel plaatsvindt zal altijd een vraag blijven, zolang wij daarvan niet de omvang kunnen begrijpen.
Theïsten accepteren dat trouwens niet, want de sturing wordt alleen toegekend aan (een) God. DDe ziel is dan het stukje mens wat eeuwig leeft en ooit weer een nieuw eeuwig stoffelijk omhulsel zal krijgen. maar wel met meenemen van het persoonlijke leven met een eigen identiteit, daden en gedachten en geloof.
Duidelijk anders dan bij reïncarnatie, waarbij binnen het bewustzijn alleen bepaalde eigenschappen en de uitkomsten van levenslessen reïncarneren. En ook keer op keer op keer kan gereïncarneerd kan worden om steeds verder te leren.
Maar hoe dan ook valt het inderdaad onder metafysica.
In jouw voorbeeld : verandert bij een persoonlijkheidsverandering ook de ziel of juist niet en komt deze verandering door het niet meer door de hersenen goed reageren op de door de ( onveranderde ) ziel uitgezonden "'mentale signalen""; het is een mijns inziens zeer interessant thema. In mijn optiek is in jouw voorbeeld niet de ziel "' kapot "' maar het stoffelijk omhulsel ( w.o. de hersenen ).
Als je ervan uit gaat dat er een ziel is, die los kan bestaan van de materie, is het voor mij idd. de vraag wat het dan zo persoonlijk maakt aan een menselijke ziel?
Wie of wat is dan "die ik"?
Die indaalt in een stoffelijk omhulsel, een leven leeft en na het afleggen van het stoffelijk omhulsel zijns weegs gaat.
Wat is de identiteit ervan in het eeuwige leven?
En wat is het blijvende deel van de ziel, als het niet de persoonlijkheid is, die mijn identiteit gedurende de diverse fasen in mijn leven bepaalt?
En als het niet mijn persoonlijkheid is, die blijvend is, wat is er dan voor verschil in jouw of mijn ziel?
Dat jij de ziel uitschakelt, is mij duidelijk. Voor jou dus geen vraag, voor mij wel degelijk.
Ik ben daar agnostisch in.
Ik kan daar geen invulling aangeven.
Maar denk wel na over de invullingen van anderen, waarbij ik bij het één zeg, dat het misschien zou kunnen en bij het ander teveel bedenkingen heb.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.