Even staat voor het "niet bestaan van God".Christiaan schreef: ↑25 feb 2020, 08:44Je haalt er iets bij wat niet van toepassing is. Het gaat niet om de redenen van wel of niet geloven. Het gaat om het wél of niet geloven van een propositie.Petra schreef: ↑25 feb 2020, 02:01Christiaan schreef: ↑24 feb 2020, 12:55 Mijn conclusie na de gesprekken in dit topic:
De atheïst (ik generaliseer even) is niet bang om te zeggen dat hij niet gelooft dat het aantal paaseitjes even is Omdat hij weet dat het niet aannemen van de propositie (het aantal is even) niet leidt tot de aanname dat het aantal oneven is. Het is jammer dat sommigen hier dat niet inzien. Zelfs peda schittert door afwezigheid door geen antwoord te geven of hij gelooft dat het aantal paaseitjes even is. Iemand van wie ik weet dat hij zuiver logisch redeneren hoog in het vaandel heeft. Vanwaar die angst
Ik weet dat het aantal even of oneven is (het is een dichotomie). Ik geloof niet dat het aantal even is. Ik geloof ook niet dat het aantal oneven is. Ik geloof dus geen van beide. Ik onthoud mij van geloof, omdat ik geen goede reden heb om 1 van de twee proposities te geloven. Dus is er geen geloof, want ik geloof niet. Het antwoord op de vraag: Geloof je dat het aantal paaseitjes even is? is dus Nee
In de logica werk je met modaliteiten en axiomaschema's
De "ik geloof dat" is een doxastische modale logica.Ik weet inderdaad dat 1 van de 2 waar is (zoals ik ook eerder in mijn betoog heb gesteld), maar ik weet niet welke van de twee waar is en heb geen verdere informatie. Dus heb ik geen reden om 1 van de twee te geloven.Petra schreef: In jouw voorbeeld is het zeker dat óf A óf B WAAR is en de ander dus ONWAAR is.Dit klopt niet. Je hebt wel degelijk reden omdat je WEET dat 1 van de twee WAAR is.Ik onthoud mij van geloof, omdat ik geen goede reden heb om 1 van de twee proposities te geloven.
Mijn vraag was ook niet: "Is het aantal paaseitjes even of oneven?"
Mijn vraag was: "Geloof je dat het aantal paaseitjes even is?"
Dat is onjuist en daar ben jezelf een voorbeeld van t.a.v. het bestaan van een god. Of God bestaat of God bestaat niet. Zeg maar, welke is het?Petra schreef: Jouw formule -ik geloof niet- dat A én -ik geloof niet- dat B; is dus een inconsistente formule.
Je presenteert een valse dichotomie/vals dilemma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dichotomy
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vals_dilemma
Oneven staat voor het "wel bestaan van God".
Immers God kan of niet bestaan of wel bestaan, zoals het aantal passeitjes even of oneven kan zijn.
Vraag je aan de atheïst: "Geloof je in het niet bestaan van God?" dan zegt hij "Ja".
Vraag je aan de atheïst: "Geloof je in het wel bestaan van God?' dan zegt hij "Nee".
Dus de atheïst gelooft wel dat het aantal paaseitjes even is en niet dat het aantal paaseitjes oneven is.
Dus atheïsme is een geloof.