peda schreef: ↑26 feb 2020, 09:56
hopper schreef: ↑26 feb 2020, 08:51
Wat het onderwerp natuurlijk erg grappig maakt. Nadenken over het niet-denken.
Inderdaad. Bij
leegte stopt het denken volledig. Zodra er gedacht wordt, is er geen sprake van
leegte. Ook gebeuren, beweging, is niet mogelijk bij
leegte. Kr. dacht, sprak, filosofeerde etc en maakte daarmede voor 100 % deel uit van de ons bekende werkelijkheid. Dat hij met de werkelijkheid op eigen wijze omging, plaatste hem niet buiten de werkelijkheid. Als er een Werkelijkheid "" ligt "' naast/boven/buiten onze werkelijkheid, dan wist Kr. in mijn optiek Daarover ook niets te vertellen. Of de Werkelijkheid overeenkomt met Leegte, het zou kunnen, maar het valt buiten het menselijk weten.
Ja en nee. Weten wat de leegte is betekent ook weten dat de leegte niet oordeelt, niet de maat neemt, werkelijk niks anders doet dan waarnemen.
Vervolgens neem je dat weer mee terug in het denken. Waarop er het weten (als in niet-weten) ontstaat dat 'degene die denkt' geen werkelijkheid is.
Wat er veranderd is dus niet de leegte zelf (die is in iedereen aanwezig), niet de waargenomen werkelijkheid en ook niet het denken.
Wat er veranderd is de werkelijkheid van de onderzoeker.
Daarom drong K. ook aan op zelfonderzoek. Waar K. het over heeft dient niet mentaal tot zich genomen te worden. (Overdacht te worden) Maar toegepast te worden. Dat wat ik de 'stille getuige' noem is een wijze van toepassen waarbij de mens zichzelf leert met 'iets' wat al in zichzelf aanwezig is. (iets wat in werkelijkheid niets is)
K.'s waarnemingen in het land zonder paden zijn voor niemand anders van belang dan alleen voor K.
Hij had er mss over kunnen vertellen, maar dan wekt dat alleen maar illusionaire voorstellingen bij de toehoorders. Of nog erger: begeerte.