https://www.trouw.nl/nieuws/die-arrogan ... gle.com%2F
Darwins theorie heeft velen ervan overtuigd dat we God niet meer nodig hebben, en misschien is het juist daarom dat kritiek op het darwinisme doorgaans zo slecht wordt ontvangen. Geloof in een wetenschappelijke verklaring voor alles vind ik persoonlijk een grotere geloofsdaad dan geloven in God.
Daar ben ik het mee eens, de wetenschap kan immers alleen over de geziene wereld gaan.
Ik noem mezelf 'niet ongelovig', maar natuurlijk ben ik geen antiwetenschapper. Eerder het omgekeerde: door zo concreet mogelijk te zeggen waar de grenzen liggen van wat je met een bepaalde kijk op de wereld zou kunnen verklaren, bewijs je de wetenschap een grote dienst.
De wetenschap dient haar arrogantie te verlaten om geloofwaardheid te behouden. Immers: als wetenschappers gaan kakelen over onderwerpen waar ze geen verstand van hebben, waarom zouden we ze op andere terreinen dan nog wel geloven? De wetenschap heeft ook als taak om haar eigen integriteit te bewaken!
Tweede niet te verklaren fenomeen is ons bewustzijn. Zelfs Richard Dawkins erkent zonder omhaal dat daar geen evolutionaire verklaring voor is. Toch denken veel wetenschappers dat die wel bestaat, ik vermoed doordat ze een andere visie dan de materiële onacceptabel vinden.
En toch gaat bewustzijn vóór ET uit. Als wezens concurreren is er minimaal een bewustzijn van de ander noodzakelijk. Wederom toon ik aan dat ET niet onjuist is, maar dat ze een essentiële factor missen.
Maar filosofische reflectie op wat we eigenlijk aan het doen zijn, is noodzakelijk. Filosofie, mits verstandig bedreven, houdt ons en de wetenschappers bij de les, ook als we dat niet leuk vinden.
Filosofie zou verplicht moeten zijn voor (serieuze) wetenschappers. Dat kan ze er van weerhouden om domme dingen te roepen.
Ik laat het evolutionaire bouwwerk volledig intact, inclusief de gezamenlijke afstamming, de ontwikkeling van soorten. Dat er een evolutie heeft plaatsgevonden - en natuurlijk nog steeds plaatsvindt - is boven elke redelijke twijfel verheven. Maar hoe dat precies in zijn werk is gegaan, wat we daarvan begrijpen en wat we daarmee kunnen verklaren is niet zo duidelijk.
Mooier zou ik het niet kunnen zeggen. ET is boven elke redelijke twijfel verheven, maar het zegt eigenlijk niks over de mens als geestelijke wezen.
Volgens Dawkins heeft de wetenschap God heel onaannemelijk gemaakt, en volgens een opschrift op bussen in Londen bestaat God waarschijnlijk niet. Ze hebben ongelijk. Niet omdat God wél zou bestaan, maar omdat God niet te vangen is in rationele argumenten.
Dawkins zit vast in zijn atheïstische geloof, zoveel is wel duidelijk.