Christiaan schreef: ↑14 mei 2020, 09:17
Jerommel schreef: ↑13 mei 2020, 16:35
Christiaan schreef: ↑13 mei 2020, 14:42
Zul je niet eerst moeten aantonen dat de natuur een doel(gerichtheid) heeft?
Dat is al lang aangetoond.
Organen en organellen zijn zeer doelgericht.
Nee, zij hebben een functie. Het is niet zo dat organen een doel willen bereiken. En dat geldt voor de rest van de natuur ook. De natuur werkt zoals zij werkt. Zonder een ogenschijnlijk doel.
Ik zeg niet dat organen en organellen zelf een wil hebben om iets te bereikten.
Ze gaan echter wel doelgericht te werk en zijn daar in gespecialiseerd, in het vervullen van hun functie en zijn gericht op hun functie, hebben geen keuze ook.
Het is niet zo dat ze toevallig een functie hebben, ze zijn namelijk deel van een groter systeem.
Maar misschien zijn 'gespecialiseerd' of 'toegespitst' wel betere woorden.
Jerommel schreef:
Christiaan schreef:
En wat heeft complexiteit te maken met intelligentie? Ik ben zelf ontwerper en ik streef juist naar eenvoud.
Niet alles kan envoudig blijven om doelgericht te zijn.
Elk systeem heeft een minimum aan onderdelen nodig om te kunnen functioneren, en soms zijn fail safe toevoegingen ook nodig.
De cel als levende unit is wat mij betreft het meest indrukwekkend.
High tech nanotechnologie van het hoogste niveau.
Maar zou je niet kunnen concluderen dat wanneer iets eenvoudiger kan,
Waar denk je aan als je zegt dat het eenvoudiger kan?
dat dan niet is ontworpen door een 'Intelligent Designer?
In principe niet.
Misschien heeft de ontwerper een voorkeur voor complexiteit.
Het is soms wel over built en het lijkt alsof er sier en pracht en praal is toegevoegd aan sommige organismen, die niet een essentiële functie hebben en niet bijdragen aan de overlevingskansen.
Jerommel schreef:
Christiaan schreef:
En als dit een argument is op basis van de logica, dan zou dat op alles moeten slaan en is er geen plek voor 'special pleeding'. Dus geen uitzondering voor God.
Dan ook geen plek voor natuurlijke 'reversed entropy' en kansen van 1:∞.
Maar toch is er leven op aarde gekomen.
Wederom kom je met "entropie". Wat bedoel je met "reversed entropy" en waarom is daar geen plek voor?
Orde zoals we in de levende natuur aatreffen komt niet voort uit chaos zonder dat het wordt geordend.
Dit is echter wel wat de naturalist moet geloven, want die sluit een orde schepper uit.
Dan is de enige optie kennelijk om natuurlijke omgekeerde entropie aan te roepen, in feite ter vervanging van God.
Ik vraag simpelweg om consistent logica toe te passen. Dat geldt voor alles, de natuur en God.
Jerommel schreef:
En wie bepaalt of je al dan niet het natuurlijke een bovennatuurlijke oorsprong mag toedichten?
Je mag van alles aan iets toedichten. Vraag is, kun je het onderbouwen, is er bewijs voor, is je argumentatie zuiver? Ofwel: is er een goede reden om iets te geloven?
Jerommel schreef:
Kan het natuurlijke wel zijn eigen oorsprong zijn?
Kan iets überhaupt zichzelf voortbrengen?
Waarom kan iets niet altijd hebben bestaan? Dat wordt vaak voor God gepleit, waarom niet voor de natuur (kosmos)?
Alles wijst op onderhevigheid aan verval.
Dat wijst op een begin en dat wijst op een oorzaak.
Maargoed, er is geen spoor van natuurkrachten en -wetten en natuurlijke procesen die verantwoordelijk kunnen worden geacht voor een fenomeen als de levende natuur.
Jerommel schreef:
Christiaan schreef:
En als ik nou dezelfde proef voorstel om "theogenese" te testen: Neem de onderdelen van een levende ééncellige, stel ze bloot aan de elementen en God* en voorspel of ze zodoende tot een geassembleerde cel zullen komen of dat de onderdelen zullen degraderen, eventueel door chemische reaktie met elkaar.
*Je mag oneindig veel omstandigheden uitproberen om te kijken wat er gebeurt.
Wat zou er gebeuren?
Maar je weet niet of / hoe je dingen aan God kunt blootstellen.
En als dat wel zou lukken, dan bepaalt God of Hij zijn tijd besteedt aan zo iets dergelijks.
Het lijkt me dat de onderdelen ook niet aan de elementen waren blootgesteld tijdens de productie en assemblage van die onderdelen.
(En dat is ook een probleem met natuurlijke abiogenese)
Dus hoe stel je dan de onderdelen enkel aan God bloot?
Deze proef is onmogelijk.
Inderdaad, God bevindt zich (als hij bestaat) buiten de natuur en is niet te testen. Vandaar dat God ook nooit een antwoord kan zijn binnen een natuurwetenschappelijke verklaring.
Maar de natuurwetenschap kan het ook niet uitsluiten.
Het ligt buiten hun terrein.
Vandaar dat ID ook geen wetenschap is.
Dat ben ik met je eens.
Maar de vraag is waar het wetenschappelijk bewijs, zoals de vergaarde kennis van de levende natuur, op ID wijst.
Ik zie geen andere plausibele verklaring dan dat de levende natuur is ontworpen en gefabriceerd.
Jerommel schreef:
Dus we blijven op het punt van op basis van vergaarde kennis van de levende natuur een inschatting maken van wat de oorsprong er van is geweest.
Hoe het tot stand kwam weten we ook niet.
De natuurwetenschappen hebben zich te beperken tot natuurlijke abiogenese modellen die niet bestaan.
Nóg niet bestaan. Tenminste, geen wetenschappelijke theorie. Maar we gaan het zien, wellicht wordt er binnen ons leven weer een 'gap' gevuld.
Wie weet.